Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

SCM: Stoomfestival 2014

Gestart door tt4403, 06 april 2014, 15:17:54 PM

tt4403



Klik op de affiche voor meer info!

Eddytje

#1
Meer info over dit weekend...

Tijdens het weekend van 3 en 4 mei organiseert de vzw Stoomcentrum Maldegem (www.stoomcentrum.be) haar bekende jaarlijkse stoomtreinfestival. Deze editie brengt niet minder dan acht stoomlocomotieven samen waarvan vier Belgische exemplaren.

STOMENDE Ontmoeting Tussen Oude Bekenden

Stoomloc 'Magda' komt vanuit Haaksbergen, Nederland, op bezoek. Gebouwd door La Meuse in 1925 voor de Metallurgie Hoboken-Overpelt, had ze na haar actieve loopbaan een tweede leven bij de voormalige Toerisitische Trein Zolder, waar ze samen met onze stoomloc Bebert toeristische treinritten verzorgde. Voor de eerste keer in 25 jaar zullen ze samen een paar diensten verzekeren.

De derde Belgische stoomlocomotief op het evenement komt van SDP uit Baasrode. Helena, en werd gebouwd in 1927, eveneens voor de Metallurgie Hoboken Overpelt. Ook voor haar is het na tientallen jaren een leuk treffen. Alle locs zullen tussen Maldegem en Eeklo circuleren. Er wordt eveneens op beide dagen een line up voorzien.

Grootste relikwie uit eerste Wereldoorlog wordt op 29/04 overgebracht naar het Stoomcentrum Maldegem

Stoomloc 41.195 werd in 1910 voor de Belgische Staatsspoorwegen gebouwd door "les ateliers de J.J. Gilain" inTienen, en is de enige in de wereld resterende Vlaamse stoomlocomotief voor normaalspoor. Ze is representatief voor de geschiedenis van de Belgische spoorwegen, want behoorde tot de grootste locomotiefreeks die ooit in België heeft bestaan (809 exemplaren)!
Ze reden in gans België, zeker in Vlaanderen, ook rond Maldegem, waar de 41.195 op 29 april aankomt.

Hoewel België in de Eerste Wereldoorlog neutraal was, waren we volop betrokken. De spoorwegen speelden een grote rol. Toen Duitsland binnenviel op 04/08/1914, evacueerden de Staatsspoorwegen 2000 locs achter het front naar Frankrijk. Al snel bewees de reeks 41 ook daar nut.

De eenvoud van constructie en robuustheid werd geapprecieerd, daar onderhoud nauwelijks gebeurde en materialen beperkt voorhanden waren. De 41's reden in het vrije gebied treinen naar het Ijzerfront met artillerie, materiaal en manschappen. Een deel van de locs werd opgenomen bij de R.O.D. (Railway Operating Division) van het Britse leger. De Britten voorzagen enkele locs van pantser om de Antwerpse regio te verdedigen.

Ook in bezet België werden locs type 41 gebruikt. De Militär Eisenbahn Direktion Brüssel werd opgericht en gaf de opdracht locomotieven in te zetten op verschillende fronten. Er werden na de Eerste Wereldoorlog tal van Belgische locomotieven, ook types 41, terug gevonden in Duitsland, Polen, Roemenië en Rusland.

Stoomlocomotief 41.195wordt behoort vanaf heden  tot de collectie van het Stoomcentrum Maldegem. Ze wordt tentoongesteld in de nieuwe museumloods die vanaf dit jaar haar deuren opent. Als relikwie van de Eerste Wereldoorlog vertelt ze haar verhaal van de vlucht naar Frankrijk tot de daaropvolgende inzet aan het front vanaf 1916. De verwondingen zijn tot op vandaag zichtbaar.

In de toekomst wordt een restauratie naar rijvaardige staat voorzien.

STOOMTRAM Tussen Maldegem en Balgerhoeke

Stoomloc Yvonne uit 1893 zal meerdere keren per dag twee authentieke tramrijtuigen uit 1894 ritjes verzorgen in een echte boemeltramsfeer. Meer dan een aanrader. Voor deze ritten wordt een supplement van €3 per persoon gevraagd.

Speciaal is de aanwezigheid van smalspoor op dezelfde site. Op dit mijnspoor van 60cm breed komen voor de gelegenheid 2 stoomlocs uit Groot-Brittannië! Deze rijden met open rijtuigjes doorlopend tussen Maldegem en Donk, tot jolijt van de kinderen.

in Eeklo en Maldegem, beide eindpunten van de stoomspoorlijn, wordt een kleine spoorbeurs georganiseerd: boeken- en videostands, modelbanen, werkende mini-stoomtreintjes... Uiteraard wordt het Stoomfestival gekruid met cateringstands, het eigen Stoombier, stationaire machines, een stoomtractor en zelfs een auto op stoom !

PRAKTISCHE INFO

Het budgetvriendelijk evenement kan zonder reservatie worden bezocht. De stoomtreinen rijden beide dagen doorlopend tussen Maldegem en Eeklo en terug naar Maldegem.

U zoekt onze dienstregeling voor het Stoomfestival? Helaas, die wordt om weloverwogen redenen niet gepubliceerd.
Maar er wordt vanaf 10u30 doorlopend met stoomtractie gereden, met laatste vertrek heen en terug in stoom om 16u30.

Vanaf deze editie rijden we opnieuw Eeklo NMBS-station binnen (spoor 3).

Voor wie met de NMBS-trein naar EEKLO komt: GOED NIEUWS!
Aansluiting met NMBS treinen uit Gent : alle treinen die aankomen in Eeklo vanaf 8.47u (aankomst Eeklo op spoor 1)
- Vertrek Gent St Pieters: 8u12, 10u12, 12u12, 14u12 met aankomst 35 minuten later in Eeklo op u47. Ook Gent-Dampoort wordt door deze treinen bediend.
Aansluiting met NMBS treinen naar Gent : alle treinen die vertrekken richting Gent tot 19.13u (vertrek Eeklo op spoor 1)
- Vertrek Eeklo: 15u13, 17u13, 19u13 met aankomst om u48 in Gent St Pieters. Ook Station Dampoort wordt door deze treinen bediend.
Let op: er is dus zoals u al bemerkte tijdens weekends op die lijn slechts om de twee uur een trein!

Voor wie met de bus vanuit Brugge komt:
Op zaterdag bij vertrek NMBS-station Brugge, busperron 2: L58 Eeklo-Gent St Pieters:
Heen: 8u31, 9u36, 10u36, 12u03, 13u03, 14u03. Aankomst halte Maldegem Station 31 minuten later.
Terug: 15u25, 16u25, 17u25, 18u25
Op zondag zijn er minder bussen!
Heen: 8u36, 10u36, 13u03,14u03
Terug: 15u27, 16u27, 17u27, 18u27

We hanteren dit weekend "eigen tarieven": € 12 voor volwassen, € 8 voor -12-jarigen, € 32 voor gezinsticket (2VW - 3K (-12j))

Bron: http://www.stoomcentrum.be/

PeterC

Iemand van plan om langs te gaan?  Ik ben nog aan het twijfelen...
Groetjes, Peter


Eddytje

Citaat van: PeterC op 01 mei 2014, 10:51:32 AM
Iemand van plan om langs te gaan?  Ik ben nog aan het twijfelen...

Het is zeker de moeite om eens een bezoekje te brengen. Er is veel te doen in site van Maldegem en ook in het station van Eeklo is er van alles te beleven o.a. staat er modern materieel van de NMBS. En natuurlijk nog veel meer. Dus ik zou niet twijfelen en zou zeggen je bent van harte welkom.

bellejt

Ik al zeker niet Peter.Toegangsprijs is met alles in berekend en vind ik eerlijk te hoog voor iemand die alleen het materiaal wil bekijken.Heb hun dat vorig jaar ook laten horen maar ze willen niet meer terug naar het oude systeem van 2 ingangstickets.Verschillende Nederlanders die in groep kwamen haken daardoor ook af.

tt4403

Op grote evenementen is het niet haalbaar om met verschillende tarieven te werken. Het tarief is trouwens slechts 12 euro, wat niet veel is in vergelijking met andere evenementen. Vergeet niet dat zo'n organisatie handenvol geld kost en een vzw zijn inkomsten haalt uit bezoekers.

jb

Men familie en ik kunnen ze verwachten. Net zoals zen papa is mijn zoon helemaal weg van treinen......daar kan mama niks tegen in brengen  ;), dus zij moet gewoon mee. De prijs lig ik niet van wakker, alleen de uitdrukking op de kleine (en die van mij) zen gezicht is al goud waard. Afgelopen jaar ook in Maldegem naar Thomas de trein geweest, dat was geweldig....Zaterdag zijn we daar gezet se  ;D

reeves

Ik kom ook met  vier vrouwen!

Groeten Tom

Metpetergaathetbeter


mardelat

Juist terug van een bezoekje aan het SCM; wat is er enorm veel veranderd sedert vorig jaar zeg! Proficiat aan alle leden voor zo een werk, ge moet het maar doen hé. 12 € vind ik persoonlijk niet veel, als je ziet hoe de prijzen van materiaal/materieel de laatste tijd de hoogte zijn ingevlogen; ik zie dat ticket dan ook als steun en dat is dan niet te veel. Doe zo voort mannen, er is nog werk genoeg als ik zie wat nog allemaal moet gerestaureerd en geschilderd worden. Prachtig, Marcel

conducteur

Kun je hun nieuwste aanwinst bezichtigen? De 41?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eddytje

Citaat van: conducteur op 03 mei 2014, 21:49:07 PM
Kun je hun nieuwste aanwinst bezichtigen? De 41?

Is te bezichtigen in de loods achteraan op het terrein van Maldegem...

Mattias

Citaat van: conducteur op 03 mei 2014, 21:49:07 PM
Kun je hun nieuwste aanwinst bezichtigen? De 41?

Die rijdt trouwens!
Tussen Eeklo en Ronse...  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

conducteur

Dan kom ik zeker eens kijken! Morgen kan ik mee met pa met de fiets tot in Damme, en in de terugtocht rij ik eens het traject af (gedeeltelijk) van 3 oude tramlijnen met de fiets richting Blankenberge
(Maldegem-Aardenburg (gedeeltelijk), dan juist over de grens doorsteken naar Eede, richting Middelburg om daar aan te sluiten op het traject van de tramlijn van destijds Aardenburg-Middelburg-Moerkerke-Vivekapelle-St-Kruis, en dan via het traject van lijn Knokke-Brugge naar Dudzele alwaar ik de lijn zal verlaten richting Lissewege en dan naar Blankenberge.
Eens kijken welke restanten ik nog kan terugvinden...
Haha niet die 41  :)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

We zijn gisteren langs geweest en het was een plezante namiddag.

Vorig jaar waren we er ook maar op een jaar tijd zijn daar serieuze inspanningen gedaan: de loods achteraan is nu ook in gebruik en de treinen kunnen (en mogen!) nu doorrijden tot in het station in Eeklo.  Spoor 3 is voor het SCM.  Op het terrein zelf is de grote kuis ook al begonnen. 

Chapeau voor de organisatie!
Groetjes, Peter