Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Snijplotter

Gestart door gardevil, 04 april 2014, 19:41:05 PM

mahtoska1

Na een paar pogingen heb ik een bank kunnen snijden in schaal Z:

Dirkh

Knap gedaan, welke dikte hebben de planken?
Ik zou nog eens met een scherp mesje langs de kanten schrapen om de bramen nog wat te verwijderen.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

mahtoska1

De bank is gesneden uit 0.25mm plastic platen. De dunste planken zijn nu 0.25mmX0.50mm

Over de bramen maak ik mij eigenlijk geen zorgen. Ik kan ze met het blote oog nauwelijks zien. Ik denk ook dat ik meer schade zou aanbrengen om ze proberen te verwijderen met een scherp mes. Alles is echt wel heel klein.



gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

sn00zerman

Hoi Allemaal,

Hier komt binnenkort ook zo'n Silhouette Cameo 2 binnenrollen. (de feestdagen komen eraan hé)
Ik ga die voornamelijk gebruiken om 0.25 mm en 0.5 mm styreen te snijden.
Nu wil ik ineens wat reserve-mesjes gaan bestellen, maar welke heb ik nodig ? Ik zie er met een hoek van 30°, een hoek van 45° en een hoek van 60°
Moeten het er dus zijn met juist een scherpe hoek, een stompe hoek, of toch maar "gewoon diagonaal" ?

alvast bedankt,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

Volgens mij hangt dat af van de dikte van het te snijden materiaal of folie en van de radius van de bochten die je wil snijden. Hoe kleiner de hoek,  des te fijner, kleinere radius en preciezer maar gaat sneller breken, dus bij dik materiaal grotere hoek.

Ik kan me ok helemaal vergissen, dit is puur op intuitie gebaseerd, niet opnkennis en ervaring.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ben mij ook an 't documenteren voor een Cameo.  Eerst en vooral Dani's redenering klopt...
Nu, 0.5mm styreen heb ik nog niemand zien snijden met een snijplotter, in 't beste geval kon men de plaat 'scoren' en daarna mooi breken.
Wat de mesjes betreft, heb ik ook 't één en ander opgezocht.  Wat ik voornamelijk onthouden heb, is dat ze relatief duur zijn en bovendien snel slijten (zeker als je styreen gaat snijden).  Ik heb wel alternatieve mesjes gevonden die een factor 8 goedkoper zijn (wel een adapter stuk nodig). Google maar eens achter Graphtec CB09U of CB15U; mesjes kosten dan nog 1.5€ per stuk.

marc goovaerts

Da's heel interessant. Heb je ook een link naar die adapter ?

Dirkh

Citaat van: Sattrickske op 27 november 2014, 12:31:46 PM
Nu, 0.5mm styreen heb ik nog niemand zien snijden met een snijplotter, in 't beste geval kon men de plaat 'scoren' en daarna mooi breken.
Wat de mesjes betreft, heb ik ook 't één en ander opgezocht.  Wat ik voornamelijk onthouden heb, is dat ze relatief duur zijn en bovendien snel slijten (zeker als je styreen gaat snijden).  Ik heb wel alternatieve mesjes gevonden die een factor 8 goedkoper zijn (wel een adapter stuk nodig). Google maar eens achter Graphtec CB09U of CB15U; mesjes kosten dan nog 1.5€ per stuk.

0.5 mm styreen is te snijden maar of het economisch is ? ik heb het eenmaal gedaan, 6 maal snijden en instelling op double cut, dus eigenlijk in 12 maal doorgesneden. Ik kan het niet aanbevelen (zeer slijtig aan de mesjes) enkel misschien voor kleine openingen waar het nogal moeilijk is om deze met de hand na te snijden en waar score en snap niet mogelijk is. Verder merk je aan de zijkanten de verschillende sneden, het is niet mooi doorgesneden en nabewerken moet nog. Tot 0.25 mm(2 maal snijden op double cut met max druk) is het geen probleem.

Zo een plotter is wel een mooi ding maar ik gebruik hem ondertussen meer om mijn tekeningen over te brengen op het styreen of pvc plaat(spaart tekentijd en is nauwkeuriger dan met de lat en potlood)  en snij die dan nadien met de hand verder door, tenzij voor de kleine details die laat ik de plotter volledig uitsnijden.

Die alternatieve mesjes had ik ook al gevonden maar nog niet gebruikt.

gardevil

Citaat van: marc goovaerts op 27 november 2014, 12:43:04 PM
Da's heel interessant. Heb je ook een link naar die adapter ?

Ook wel interesse ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

sn00zerman

#71
Ondertussen via Ebay 20 mesjes voor de CB09 gevonden voor 23 euro (incl. verzending) objectnr 171447870841
Die mesjes zouden langer meegaan dan de originele blijkbaar.
Je hebt inderdaad nog een andere houder nodig, daarom ook nog Ebay objectnr 261514082950 besteld. (5 mesjes, keuzes uit 30°,45°,60° + zo'n CB09 houder voor de Cameo, 15,16 euro incl. verzending)

De Cameo 2 deze namiddag besteld in NL, en daarnet al bericht gekregen met tracking-nr, dat ding wordt morgen al geleverd !
Heb ineens ook 0,25mm en 0,5mm styreen besteld, 30 vellen van elk, A4 formaat, en 24 verschillende kleuren vinyl ...
En 2 grote snijmatten en nog 2 extra originele messen, en die spatula, pelhaak en die rollfeeder enzo ...
Kortom, een complete set om mee van start te gaan :-)

Op diverse Engelse fora, zie ik mensen vlotjes 0,5mm snijden zonder problemen met die Cameo 2 ...
(zelfs met beweringen dat het tot 0,8 mm goed zou gaan, snijsnelheid 1, druk 10, 6x double cut)
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/

Nuja, heb hier ook een 50W CO2 laser CNC staan, maar daarmee styreen snijden heb ik nog niet aangedurfd. (smelt gewoon helemaal samen volgens mij)
En styreen frezen durf ik ook niet aan. (heb hier ook nog een CNC freesmachine staan)
Eigenlijk nog nooit met styreen gewerkt. Op die kleine CNC freesmachine voornamelijk hout en PCBs, en op de grote freesmachine (HBM BF25, omgebouwd naar CNC) voornamelijk aluminium & ijzer, en op de CO2 laser voornamelijk karton & dik plexi, glas en spiegels) Verder ook 3x 3D printers hier, maarja, die is dan weer niet "fijn" genoeg voor zo'n piepkleine onderdeeltjes ...  Maarja, als modelbouwer moet je ooit wel eens aan de styreen hé :-)
En als karton tot 0,5 & 0,8 mm wel zou gaan, ben ik ook al blij. (nu moet dat op de laser, en dat is dus in de garage, die snijmachine kan in de living bij op m'n bureau staan)

Verder inderdaad nog wat zitten surfen daarstraks, en op een site gevonden dat die kleine hoeken (30°) vooral voor dun materiaal is, en die grote hoeken (60°) voor dik materiaal ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Sattrickske


marc goovaerts

Kris, het staat daar precies stevig vol

Sattrickske

Citaat van: sn00zerman op 27 november 2014, 18:35:41 PM
En styreen frezen durf ik ook niet aan. (heb hier ook nog een CNC freesmachine staan)
Met een single flute cutter op lage snelheid (8000 rpm) en luchtkoeling (gewoon perslucht).  Het perslucht zorgt ervoor dat je frees gekoeld wordt en het blaast meteen ook de chips weg, waardoor er geen rommel achterblijft die door de wrijving van de frees aan mekaar gaat koeken/klitten.