Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Snijplotter

Gestart door gardevil, 04 april 2014, 19:41:05 PM

gardevil

ben zeer tevreden van mijn cameo, met de portrait heb ik gen ervaring.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Tricolor

@ Hugo

Weet niet of het zijn meer prijs waard is (geen ervaring met Cameo) maar de verschillen zijn vooral in grote van de snijmat en de Cameo heeft een display ;  je kan er ook direct een SD kaart in steken met je tekening zonder je computer op te starten. De portrait heeft dit niet.
Qua "snij" capaciteit zouden ze beiden even waardig zijn , toch volgens de feedback op verschillende fora. Voor "modelbouw gebruik" zou een portrait voldoende moeten zijn.

Dirkh

Citaat van: gardevil op 09 september 2014, 15:28:38 PM
ben zeer tevreden van mijn cameo, met de portrait heb ik gen ervaring.

Ik ben ook tevreden van mijn silhouette portrait maar ik wilde enkel waarschuwen dat het geen wonder tool is. Er zitten limieten aan en je moet ermee leren werken om degelijke resultaten te krijgen , zeker in schaal N.

Het verschil tussen de cameo en de portrait is de grote van het snijoppervak. De portrait kan enkel tot Letter formaat aan +/- 20 cm), de cameo tot 30cm breedte. Verder zijn ze identiek.

Als je de specificatie vergelijkt zie je dat de snijkracht hetzelfde is

cameo specs http://cdn.silhouetteamerica.com/m/d/technical-specs_cameo.pdf
portrait specs http://cdn.silhouetteamerica.com/m/d/technical-specs_portrait.pdf

dirver

Heren,

Waarvoor dienen de instellingen op het meshoudertje ?
En hoe wordt de snijdruk gedaan ? Ik bedoel technisch, software is hiervoor al aangegeven.

Mvg,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

Tricolor

Citaat van: dirver op 09 september 2014, 22:36:08 PM

Waarvoor dienen de instellingen op het meshoudertje ?


snij dikte - hoe dikker het te snijden materiaal hoe meer het mesje moet "uitsteken"
stand 1 = dun karton/papier
stand 10 = dik karton

gardevil

Citaat van: Tricolor op 09 september 2014, 23:09:15 PM
Citaat van: dirver op 09 september 2014, 22:36:08 PM

Waarvoor dienen de instellingen op het meshoudertje ?


snij dikte - hoe dikker het te snijden materiaal hoe meer het mesje moet "uitsteken"
stand 1 = dun karton/papier
stand 10 = dik karton

En de snijdruk en -snelheid stel je in met de software.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dirver

Frank,

Maximum snijdiepte = instellen op penhouder = OK
Snelheid via software bepaalt het aantal stappen ve stappenmotor = OK
Maar wat stuur je aan als je de druk ingegeven hebt in de software?

Enig idee ?

Mvg,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

gardevil

Dirk,

kijk rechts ff bij cut settings. Thickness regelt de druk op het mesje.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dirver

Frank,

Ja, ik heb de free-version ook geinstalleerd maar de vraag is wat (hardware) stuur je met deze parameter aan ?
Is het een electromagneet of een ander component die druk op de pen geeft ?

Mvg,

Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

gardevil

Citaat van: dirver op 10 september 2014, 16:44:42 PM
Frank,

Ja, ik heb de free-version ook geinstalleerd maar de vraag is wat (hardware) stuur je met deze parameter aan ?
Is het een electromagneet of een ander component die druk op de pen geeft ?

Mvg,

Dirk

Daar moet ik het antwoord op schuldig blijven, ik heb het vermoeden dat het blok waar het snijmesje inzit op en neer wordt bewogen door een motor (stappenmotor?) maar heb het ding nog niet uit mekaar gehaald dus......
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dirver

Frank,

Misschien dat iemand anders het weet ?
Een verticale stappenmotor lijkt me het niet aangezien er geen ruimte voor is en de maximale hoogte 0,8mm bedraagt.
Wat zou kunnen is dat de horizontale geleider iets meer of minder gedraaid wordt.

Ik stel de vragen omdat ik hier een DXY-1100 plotter heb waar ik oa. een snijpen in kan steken.
Echter die kan enkel op en neer. Ik zou de pen kunnen verzwaren (of verlichten) met gewichtjes om zo de druk te bepalen.

Mvg,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

mahtoska1

Ik heb dit weekend voor het eerst Z-ruitjes in Evergreen platen gesneden met mijn Silhoutte plotter. De plaat was 0,25 dik. Het resultaat is bevredigend.
Ik heb wel een beetje moeten zoeken naar de juiste snij instellingen. Bij de eerste pogingen waren de ruiten niet helemaal doorgesneden. Misschien was ik een beetje te voorzichtig met alle berichten hier over de kapotte snijmat.
Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan.
* mesje op stand 7 zowel fysisch als in de software.
* snij snelheid 4, dat kan waarschijnlijk hoger.
* eerste maal dubbel snijden met druk op 10
* tweede maal dubbel snijden met druk op 20
* derde maal snijden met druk op 30.

Dit lijkt mij nogel tijdrovend.

Wat zijn jullie instellingen voor styreen platen van 0,25mm?

Een ander probleem. Ik had alles getekend binnen het snijvenster (instelling was snijmat van Portrait). Ik had toen mijn styreen plaat geplakt in het kader van de snijmat maar toch sneed de plotter buiten dit venster. Ik had de indruk dat bij de invoer van de snijmat deze niet ver genoeg ingetrokken werd. Ik zal de handleiding eens moeten raadplegen om te zien of ik nog iets moet calibreren. Of hebben jullie ideeen?

Dirkh

Citaat van: mahtoska1 op 15 september 2014, 13:53:51 PM
Dit lijkt mij nogel tijdrovend.
Wat zijn jullie instellingen voor styreen platen van 0,25mm?

0.25 mm : mesje op 5 en snijdruk op 33, snelheid 1, double cut en dan 2 maal snijden (dus in totaal wordt er 4 keer gesneden) geeft de beste resultaten bij mij.

Citaat van: mahtoska1 op 15 september 2014, 13:53:51 PM
Een ander probleem. Ik had alles getekend binnen het snijvenster (instelling was snijmat van Portrait). Ik had toen mijn styreen plaat geplakt in het kader van de snijmat maar toch sneed de plotter buiten dit venster. Ik had de indruk dat bij de invoer van de snijmat deze niet ver genoeg ingetrokken werd. Ik zal de handleiding eens moeten raadplegen om te zien of ik nog iets moet calibreren. Of hebben jullie ideeen?

Bovenaan de snijmat langs de kant waarop de pijl staat , zijn er in de hoeken markeringstekens net boven het deel met de verdelingen. Die dien je te gebruiken om uw evergreen plaat uit te lijnen (ongeveer enkele mm boven de verdelingen).

mahtoska1

CiteerBovenaan de snijmat langs de kant waarop de pijl staat , zijn er in de hoeken markeringstekens net boven het deel met de verdelingen. Die dien je te gebruiken om uw evergreen plaat uit te lijnen (ongeveer enkele mm boven de verdelingen).

Ik zal daar volgend weekend eens naar kijken.
Bedankt voor de snij instellingen door te geven.

mahtoska1

CiteerCitaat
Bovenaan de snijmat langs de kant waarop de pijl staat , zijn er in de hoeken markeringstekens net boven het deel met de verdelingen. Die dien je te gebruiken om uw evergreen plaat uit te lijnen (ongeveer enkele mm boven de verdelingen).

Ik zal daar volgend weekend eens naar kijken.
Bedankt voor de snij instellingen door te geven.

Ik heb het probleem gevonden. Het was nogal stom. Ik gebruikte de verkeerde invoer knop op de printer.