Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Snijplotter

Gestart door gardevil, 04 april 2014, 19:41:05 PM

gardevil

Allen,

ik weet het er is reeds heel wat gezegd over snijplotters, maar bij het surfen kwam ik dit tegen: http://www.yaktrading.com/nl/Snijplotters/Snijplotter-TSP-720-1?xaf26a=7uqaksfm6sc9ke7dbrlc7gats4

Iemand ervaring met dit ding, qua prijs en specs ziet het er niet slecht uit.
Heb de vraag gesteld of ik er styreen mee kan snijden/graveren en kreeg voorlopig als antwoord dat je er dik vinyl (hoe dik zeg men niet) mee kan snijden.

Uiteraard nieuw mailtje gezonden maar ik werwacht pas antwoord na het weekend.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Zelf gebruik ik de silhouette portrait (kleine broertje van de silhouette cameo), die kan tot 0.8 mm materiaal aan en heeft een max snijdruk van 280 gr, daarmee kan ik tot 0.5 mm styreen snijden mits 4 maal over dezelfde lijn te snijden en dan kan je het styreen door te buigen losbreken, 0.25mm styreen kan volledig doorgesneden worden.

Als ik de specificaties van de TSP  720 bekijk zie ik dat die een druk van 500 gr heeft en max tot 1 mm dikte aankan. dus in theorie zou dat moeten lukken. Echter bij de silhouette zit er een snijmat bij waar je het styreen op kan vast leggen (zelfklevend) en dat mis ik bij dit toestel. Als je naar het filmpje op de website kijkt zie je dat die eigenlijk meer geschikt is om met rollen materiaal te werken. Ik vraag me af of het styreen niet gaat schuiven als je het probeert te snijden zonder dat het bevestigd is op een snijmat.

gardevil

Dirk,

bedankt voor dereactie, heb de knoop doorgehakt en een Silhouette besteld.  Binnenkort oefenen dus ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Er is eind een paar dagen een nieuwe versie uit van silhouette studio software (gratis te downloaden van de website www.silhouetteamerica.com) dar in veel verbeteringen zoals werken met layers en snijden volgens kleur enz. Zeker de moeite om als eens te installeren en ermee te leren werken.

gardevil

Citaat van: Dirkh op 06 april 2014, 17:53:45 PM
Er is eind een paar dagen een nieuwe versie uit van silhouette studio software (gratis te downloaden van de website www.silhouetteamerica.com) dar in veel verbeteringen zoals werken met layers en snijden volgens kleur enz. Zeker de moeite om als eens te installeren en ermee te leren werken.

Die heb ik al, moet alleen de handleiding eens doorspitten en me het programma eigen maken. Ik dacht dat layers enkel in de betaalversie zaten?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Ja sorry ik heb namelijk de designer editie, vergeet dat soms.
Maar er zitten zeker een paar verbeteringen in. Zeker het line segment over ut, is handig om mooie rechthoeken met rechte hoeken te snijden. En je kan nog steeds snijden volgens kleur wat in de vorige versie niet mogelijk was.

gardevil

Citaat van: Dirkh op 06 april 2014, 19:02:10 PM
Ja sorry ik heb namelijk de designer editie, vergeet dat soms.
Maar er zitten zeker een paar verbeteringen in. Zeker het line segment over ut, is handig om mooie rechthoeken met rechte hoeken te snijden. En je kan nog steeds snijden volgens kleur wat in de vorige versie niet mogelijk was.

Is voorlopig nog chinees voor mij, maar ik kom er wel uit en anders weet ik je wonen ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Dirk,

hier ben ik al met een eerste vraag ;)

Cameo is net binnen en een eerste testje leert me dat ik waarschijnlijk layers zal nodig hebben.  Bij de eerste poging sneed de plotter zowel de lijnen die moeten doorgesneden worden, als de lijnen die gefreesd moeten worden.

Is dit op te lossen met verschillende lagen? kan je maw per laag andere snijeigenschappen geven?

alvast mijn dank.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Je kan ook de lijnen een verschillende keur geven en dan de snijinstellingen per kleur maken.
Voor de layers heb je de design editie nodig.

Dirkh

Frank,
hoe lukt het met de plotter, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de resultaten.

marc goovaerts

Ikke ook. Heeft iemand hier ervaring met de combinatie van die Silhouette met Illustrator ?

gardevil

Ben volop aan het experimenteren.
Vinyl snijden gaat al prima en ook sjablonen voor spuitwerk (voor mijn broer zijn boot) lukt aardig.

Nu momenteel bezig in bechermkarton (wat de schilder gebruikt om de vloer proper te houden) een tweede poging aan het wagen om stenen te printen.

Eerste poging is aardig gelukt, maar stenen waren veel te klein.

Een van de dagen plaats ik wel een fotooke.

Moet zeggen ben voorlopig wel tevreden van het toestel. Het doet wat het moet doen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Eerste testje:
Bovenste steentjes goed gelukt maar te klein, onderste ook goed, maar mesje te diep zodat de bovenlaag wordt losgetrokken.



Tweede poging is beter, steentjes nog niet van maat maar komt in de buurt.



Sorry voor de slechte kwaliteit, foto genomen onder slecht licht met mijn tablet.
Maar nu eerst beddeke in.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

#13
Dirk,

heb intussen styreen 0.5 mm binnengekregen en ben begonnen met enkele experimenjes. Steentje graveren lukt goed, echter wanneer ik vanuit een tekening met layers wil printen, doet hij alles in een keer? Alle lagen worden samen gedaan ipv. elke laag apart.
Ben ik hier misschien iets belangrijks uit het oog verloren?

Hierbij een niet al te schitterende foto genomen met de tablet onder zeer slechte lichtomstandigheden.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Frank,

Je moet aangeven voor elke layer of de snijplotter die moet snijden of niet.
Voor elke layer kan je ook apart de snij instellingen instellen. Dit kan via het menu cut settings. Ik heb op het ogenblik niet direct toegang tot het programma (staat op de desktop geinstalleerd en hier enkel de standard versie dus niet de developer) maar voor zover ik me herinner kan je per layer instellen of de plotter moet snijden of niet en met welke druk enz..

Voor styreen 0.5 mm zal je wel waarschijnlijk 4 - 8 maal met de max druk en het mesje op stand 10 moeten snijden.