Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche

Gestart door Kautenbach, 02 april 2014, 19:18:20 PM

Kautenbach

Het resultaat van 2 daagjes demoen bij Piccomit,  redelijk productief  geweest en ...mn LED panelen bevallen goed ;D ;D










doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

Citaat van: doomslu op 27 mei 2017, 21:48:35 PM
Vertel ons eens iets meer over die LED panelen.

Op de foto's te zien geven ze goed licht ;)

Citaat van: Kautenbach op 27 mei 2017, 20:05:59 PM
Het resultaat van 2 daagjes demoen bij Piccomit,  redelijk productief  geweest en ...mn LED panelen bevallen goed ;D ;D

Dan hebben ze niet veel vragen gesteld met het gebouwde tempo  ;)


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1



loebaske


Dat zijn zo panelen die ik gebruikte voor men mini baantje....
niet goedkoop maar degelijk...

Metpetergaathetbeter


evan

Knappe vorderingen Wim!

PS Heb net ook ns wat panelen besteld als test :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 mei 2017, 15:28:43 PM
koud wit leds is dat een goede optie ?

Hangt er van af wat je wilt, deze zit wel het dichtst bij de 5500K fotolampen, en dat zou daglicht moeten zijn..heb een 4000K boven mijn weatherbank hangen maar zou nu voor de 6000 gaan..

Kautenbach


Hoi Luc, ea,


Over de LED panelen;


Ik bouwde voor 2009 op een zoldertje, met normale ruimte verlichting, aan de modules voor Kautenbach. Na publicatie van Kautenbach in MSM (nummer 93?) kwam vanuit Guy begin 2010 de vraag of ik niet deel wou nemen aan de grote Modelspoor Expo in Mechelen. Tuurlijk was mijn reactie (mega eervol natuurlijk!!), dus in een half jaartje, paar modules erbij want ja, je wilt wel wat laten zien, schaduwstation erbij, achtergrond, en... verlichting. Vraag aan Guy was toen hoe goede verlichting te maken, reactie, met TL bakken. Dus zo gezegd zo gedaan, totaal volgens mij 6 stuks TL bakken met elk 2 buizen, 1x warm wit en 1x koud wit; resultaat een prachtige intense verlichting. Nadelen waren wel het gewicht, de breekbaarheid, regelbaarheid en dergelijke.



Daarom ben ik bij Wolzerdange overgestapt naar de LED strips die een paar jaar geleden in opkomst waren. Deze heb ik toen geplakt in een complete lichtbak met frieslijst. Voordelen; lichter, flexibel/minder kwetsbaar en in combinatie met een dichte bok en fries, makkelijk opbouwen. Daarnaast is LED verlichting regelbaar. Nadeel: er werd geadviseerd op 2 rijen LED verlichting aan te brengen, uiteindelijk gekozen om 5 rijen (2 RGB en 3 wit) te plaatsen. Dit concept voldoet prima, echter nu de uitbreiding naar Saint Tourbiere, de baan wordt langer, dus deels nieuwe verlichting nodig, en ik vond de licht opbrengst van LED niet echt geweldig (en kleur licht beetje blauwig, hoe je het ook inregelt) Daarnaast beginnen de strips los te laten, en delen ook uit te vallen, ik vermoed door breukjes in de strips.



Dus vandaar, Saint Tourbiere; zuid Europese zon is de wens; hoe krijgen we dat voor elkaar? Nog meer LED strips naast elkaar? Terug naar TL, of alternatief? Met hulp van mede Team Mitropa leden en Ronald Koerts ben ik bij LED panelen uitgekomen, en dan flinke. Als proef heb ik 2 panelen gekocht die vorige week zijn geleverd. Het zijn panelen van 1200 bij 300 mm en 10 mm (ja 1 cm!!) dik. De panelen zijn geleverd inclusief 220 V aansluiting, dimbaar, flikkervrij (voor mij handig, je hersenen hoeven dan minder te verwerken waardoor je minder snel moe raakt...) en een stralingshoek van 140graden. De kleur is 4000K Naturel Wit. De licht intensiteit bedraagt 30 Watt 3600 Lumen, dat is meer dan een (dubbele) TL bak.

De panelen zijn via Ecobright besteld, en kosten € 49 incl BTW per stuk, thuisbezorgd.



De licht opbrengst, gewicht, lichtkleur en dergelijke zijn fantastisch goed. Ook zien de panelen er goed uit en makkelijk te monteren (en ze laten niet los zoals LED strips) Ik overweeg om nog 2 panelen van 6000K aan te schaffen, wellicht via de link van Martin, dat is nog feller wit/middagzon licht. Uiteindelijk verwacht ik met 7 a 8 panelen 1 grote rij met verlichting boven de baan te hangen, t kost wat, maar je hebt ook wat (en... goeie reden om ooit weer een vervolg baan te maken, spreidt de kosten...) ;D

Groetjes, Wim

sdz1976

Ga me ook 2 zo een panelen kopen voor Voorde dok, maar vroeg  me af Wim of jij ook de cool witte had en of 6000k niet teveel gaat zijn voor onze havenbaan.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Kautenbach

Samuel,

Ik heb nu 4000K, als jij nu 6000K neemt, wil ik ze wel van je overnemen als je de lichtsterkte teveel vindt?

Wim

doomslu

Ik wil ze ook wel eens willen testen, maar vraag me af of het 4000K of 6000K zou moeten zijn.

Om banen of modellen te fotograferen gebruik ik kleine ledlampjes van 5400K.Dus lijkt me 6000K een betere keuze?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sdz1976

Is een mooi aanbod, waarvoor mijn dank?
Maar welke kleur raad je me aan?
Martin raad koud wit aan, maar is dat dan niet hard en kil van kleur?

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1