Wisselstand weergeven

Gestart door MARKLINRIJDER, 26 maart 2006, 11:49:00 AM

MARKLINRIJDER

Hallo modelspoorders,

Weet iemand hoe ik bij een marklinwissel, aangesloten op een wisseldecoder van viessman(digitaal gestuurd dus) de stand van de wissel kan weergeven door middel van LEDS op een controlepaneel?

Groetjes,

marklinrijder

n/a

En wat voor soort Marklin wissels gebruik je??

MARKLINRIJDER

IBox,

Ik gebruik wissels uit het c-rail-gamma, En deze zowel als slanke, engelse en gebogen wissels.  Ik heb zo een vermoeden dat dit elektronische moet gebeuren?  Maar de IB geeft maar een puls aan de decoder waardoor er niet constant stroom op de wisselaandrijving zit.
Of ben ik fout?

groetjes,

Marklinrijder

n/a

Inderdaad kun je er hele moeilijke schakelingen voor gebruiken.
Maar het kan ook gewoon heel eenvoudig.


MARKLINRIJDER

Ga dat even testen maar dacht dat het op deze manier niet kon.  Op de rood en groene bussen van de decoder zit enkel en alleen toch maar een puls.  Of ben ik ook hier weer fout?

Alvast bedankt en ik laat je iets weten wat het is geworden.

n/a

Nee, hoor je zit niet fout, enkel gebruik je nu de gele en de bruine aansluiting van de decoder via de spoelen en de eindafschakeling in de wisselaandrijving.
Als je een omschakel opdracht naar de decoder zend, dan wordt de rode of de groene via de transistor met de bruine verbonden.
Dus werkt dit gewoon. Probeer het eerst maar met een gewoon lampje in plaats van met een ledje en een voorschakelweerstand, want deze moet juist gepoold worden.

MARKLINRIJDER

Ibox,

Je voorstelling en ideeen zijn geniaal[:0], het werkt dus echt.  Nu zit ik nog met het volgende probleem: Bij de viessman decoder gebruik je geen digitale stroom om te schakelen maar dit doe je door een extra transfo in te leggen op de bruine en E bus van de decoder. De rode bus wordt gewoon gebruikt voor digitale stroom door te voeren naar de volgende.  Bij inderdaad je opstelling werkt het maar als ik de digitale schakelstroom vervang door de andere transfo werkt het niet meer?  Hoe kan dit?  Of is dat onmogelijk?  Het zou wel beter zijn de lampjes te doen branden over een ander circuit of vanuit een andere stroomkring dan de digitale.  Digitale stroom is immers kostbaar, niet.  Booster, e.d.

Marklinrijder

n/a

En probeer je dit met een Lampje of met een Ledje?


MARKLINRIJDER

Had beide getest en bleek echt niet te lukken, heb ondertussen een andere transfo genomen en terug getest en bij deze lukt het wel hoogst waarschijnlijk iets mis met de massa?

Ik dank je nogmaals voor je snelle en goede oplossing van het probleem.  Als ik voor jou al eens iets kan betekenen?

Groetjes,

Marklinrijder[:)]

Klaas Zondervan

Het maakt niet uit of je met de digitale spanning schakelt of met een extra trafo. In beide gevallen zitten de lampjes of leds met een kant aan de bruine draad vast.
Bij leds moet je wel bedenken dat de bruine draad de plus is in dit geval.En dan moet er natuurlijk ook een weerstand tussen.