Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

verlichting

Gestart door swarol, 27 maart 2014, 17:24:03 PM

SuSke

Dacht ook zoiets gezegd te hebben.

Enfin, zoals we in Antwerpen zeggen: goesting is koop  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 31 maart 2014, 20:17:19 PM
Inderdaad  daarom dat ik 3x strips naast elkaar telde en dan heb je hetzelfde verbruik en ongeveer zelfde lichtopbrengst als met 5050'ers.
Vertel dan eens concreet over welke strips je het hebt, en waar alle informatie te vinden is.

Dirky

Citaat van: dani op 31 maart 2014, 17:42:44 PM
VOlgens mij zoekt hij gewoon een simpele manier om wat extra licht te hebben.
Ik dacht meteen aan LED strips, maar na dit topic is me duidelijk dat TL nog steeds een valabel alternatief is.

Daar ben ik het volledig mee eens.

Ik was zelf zo dwaas de discussie op gang te brengen door over de TL's door te draven. sorry hiervoor!
Beroepsmisvorming heet dat (want 99% van mijn werktijd ontwerp ik LED-verlichting voor een groot retail-verlichtingsbedrijf  :) )

Dus Swa, plaats misschien eens een fotootje van je werkomgeving. Misschien heb ik hier wel een gratis sample liggen die je kan gebruiken...

Martin Welberg

Xtra licht  ;) mobiel en overal te plaatsen  ;D


swarol

Maar doe gerust voort jullie zijn goed bezig, steek er ondertussen iets van op.
Groetjes Swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 maart 2014, 21:16:57 PM
Vertel dan eens concreet over welke strips je het hebt, en waar alle informatie te vinden is.

OK, verder en verder daar gaan we dan...



bvb : http://www.benl.ebay.be/itm/HOT-SALE-5-Meter-SMD-3528-300-LEDS-COOL-WHITE-LEDSTRIP-/121301222132?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item1c3e1dc2f4


Maar je hebt helemaal gelijk hoor ... jij weet het best.   Ik ben uiteindelijk maar een sukkel die niet beter weet maar gewoon praktisch probeert te blijven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, even voor de goede orde: jij bent geen sukkel, en ik probeer ook praktisch te blijven.
Maar we zijn hier appels met peren aan het vergelijken. Bij dat produkt waar je naar verwijst zit een hele lijst van eigenschappen, behalve de belangrijkste, de lichtopbrengst. Zo wordt een goede vergelijking onmogelijk.

swarol

Ik ben maar een leek,  en ik begijp dat je bij grote projecten uw stroom verbruik moet in het oog houden, maar nu gaan kijken wat elk lichtje verbruikt zie ik het plezier niet van in, en Dani als jij een sukkel bent, dan ben ik een hofnar :-) ......

..wat ik tot nu toe begrijp is dat een led minder verbruikt dan de fietslampjes die men vader gebruikte..

...maar als je een transfo van 16V en 7,5va hebt hoe breken je dan hoe veel ledjes je kan aansluiten....

. Denk dat je eerst moet weten hoeveel een led verbruikt. Hoe doe ik dan de berekening?

Groetjes Swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Michiel

Een grootteordeberekening:

Een trafo van 7.5VA bij 16V kan dus ongeveer 0.5A leveren. Typisch zitten er 3 LEDs in serie, en die vragen ongeveer 0.020A. Met die 0.5A (gelijkgericht en afgevlakt) kan je dus ongeveer 25 groepen van 3 LEDs aansturen. ONGEVEER! Dus 30 gaat waarschijnlijk ook, 100 niet.  ;)

(ten minste, als mijn bestofte elektronicakennis me niet in de steek laat)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

#54
is je transfo een  gelijkstroom of wisselstroom model ?

Geval 1:  gelijkstroom.
16V bij  7,5 VA
      VA = Watt
     dus dan kan je met dir trafo  7,5 Watt aan verlichting sturen
     P=UxI   (vermogen = spanning x stroom)

     wil zeggen :    7,5 Watt =   16 Volt x  (?) Ampère
     dan is de maximale stroom die je kan trekken dus :

         I =  7,5 W / 16 V   =  0.46  Ampère  of dus      460 milli ampère
       Als je LED segmentjes  20 mA elk verbruiken, dan  kan je er dus   460 / 20 =     23 stuks aansluiten

MAAR ......   de meeste LED strips zijn  12V  en geen 16V zoals je transfo, dus je gaat een spanningsregelaar moeten inzetten, die dan ook weer wat energie gaat dissiperen en je maximaal een  15 tot 18 tal  stripjes kan  gebruiken.


andere geval : je trafo is  WISSELspanning....

16V wiselspanning ga je dan moeten gelijrichten met een bruggelijkrichtercel.

Als gevolg krijg je dan  16 x  1,4  (vierkantswortel van 2)  =   22,5 Volt gelijk spanning en dat is veel te veel voor je LED strips dus.
Ook hier weer ga je de spanning moeten regelen tot op 12V   maar van   22,5 naaar 12V gaat je spanningsregelaar  veel meer energie in warmte dissiperen en verlies je kostbaar vermogen.

Sowieso is de  "VA"   (VoltAmpère of Watt,   vermogen dus) de beperkende factor en in dit geval is 7,5 VA wel heel weinig voor een verlichtingstransfo.


Als ik jou was zou ik eens uitkijken naar een schakelend voedingetje van 12V/2A of 12V/3A   of zo.  Kosten vaak niet zo veel meer, je moet je geen zorgen maken over spanningsval en regelaars,  en leveren flink wat stroom.

voorbeeld:   12V bij  2A  =   12 x 2 =  24  Watt    (dus 24 VA bij de correcte spanning van 12V  )
Daarmee kan je dus    (2A / 0,02 A) = 100  LED segmentjes aansturen, dus al een "Chineeske" van   zowat 5 meter.

Als je een 3A neemt, heb je wat marge voor nog wat afzonderlijke LEDjes ook.  (bvb in huisjes of zo)

dit is een voorbeeldje van een 3...4....5 A  voedingetje.
http://www.benl.ebay.be/itm/12V-5A-3A-4A-FOR-TFT-LCD-TV-Monitor-Adapter-Charger-Power-Supply-5-5mm-2-5mm-A-/400557127275?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item5d4310b66b
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Michiel op 01 april 2014, 15:39:28 PM
Een grootteordeberekening:
Een trafo van 7.5VA bij 16V kan dus ongeveer 0.5A leveren. Typisch zitten er 3 LEDs in serie, en die vragen ongeveer 0.020A. Met die 0.5A (gelijkgericht en afgevlakt) kan je dus ongeveer 25 groepen van 3 LEDs aansturen. ONGEVEER! Dus 30 gaat waarschijnlijk ook, 100 niet.  ;)
(ten minste, als mijn bestofte elektronicakennis me niet in de steek laat)

Indein de trafo netjes 12V levert wel, Michiel, maar er is helaas nog andere st... aan het knikkertje  , zoals ik hierboven aanhaalde.   AC of DC   en  16V ipv 12V
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Spanning omlaag krikken (vb met een 7812), de 0.5A blijft beschikbaar voor de LEDs, toch?

Een een DC trafo bestaan niet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Swa, je kan het jezelf nog makkelijker maken. De voornoemde ledstripwinkel verkoopt ledstrips in diverse lengtes en ledtypes, compleet met voedingsadapter.
Aansluiten, stekker in de muur en er is licht.

dani

#58
Citaat van: Michiel op 01 april 2014, 15:56:59 PM
Spanning omlaag krikken (vb met een 7812), de 0.5A blijft beschikbaar voor de LEDs, toch?

Een een DC trafo bestaan niet.  ;)

1) strikt genomen bestaat een DC transformator inderdaad niet.  Maar wel een DC voeding voor treinbanen, die men ook wel eens (misschien ten onrechte)  "trafo" noemt...   (nog een mier.)

2) "even omlaag krikken"  behoudt niet het vermogen of de stroom...   

Als je van bvb 16V DC naar  12V DC moet  omlaag brengen, dan gaat je  spanningsregelaar die 4V en de bijhorende stroom ergens kwijt moeten, namelijk in de vorm van warmte.  Dat heet  "dissipatie" en  is ook (toevallig ?) uitgedruk in Watt of   VA.   Het  totale  vermogen wordt dus verdeeld tussen hetgeen naar je verbruikers gaat en hetgene je  regelaar omzet in warmte.    Hoe hoger de ingangsspanning teov de uitgangsspanning, des te meer gaat de  regelaar dissiperen en verlies je vermogen.       IPV 7,5 VA ga je misschien nog  3/4 daarvan  (zowat 6 VA) over houden en de andere 1,5 VA ga je  afgeven aan de lucht in hitte.    (16V tegenover  4V  is  4 : 1 verhouding, regeltje van 3).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 april 2014, 16:00:48 PM
Swa, je kan het jezelf nog makkelijker maken. De voornoemde ledstripwinkel verkoopt ledstrips in diverse lengtes en ledtypes, compleet met voedingsadapter.
Aansluiten, stekker in de muur en er is licht.

*LIKE*  icoontje  aangeklikt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.