europees equivalent van Bachman, Aristo-Craft

Gestart door Havoc, 25 maart 2006, 23:57:08 PM

Havoc

Bachman en Aristo-Craft zijn 2 fabrikanten van "G gauge" materiaal naar amerikaans voorbeeld die voor een haalbare prijs spullen maken.

Is er zoiets voor europees materiaal? Het enige dat ik vind is Marklin, maar 160euro voor een 2 assige platte wagen is niet echt aan mij besteed. Daar heb je 2-3 stuks Aristo voor. Vooral, het is mij om het bouwen van de locomotieven te doen. Maar je kan die dingen toch niet zonder enkele wagens achter laten rondbollen? Natuurlijk zou ik amerikaanse locs kunnen gaan bouwen (de volgende is er trouwens eentje). Maar daarna staan er 2 belgische te wachten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik vrees ervoor, Johan. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, maar ik ben zeker geen expert terzake.
Zijn er geen Bachmanns/Aristocrafts die verbouwbaar zijn? Een kap maken op een bestaand onderstel lijkt me voor jou toch haalbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bert Ossevoort

Hallo G spoorder,

Voor europeese modellen in G spoor is er nog niet veel ,lgb is er mee begonnen [eigenlijk met de franse stoomlok ,afgeleide van amerikaanse mikado] nu hebben ze de db 101 elok en aangekondigd de v100 en ook DB rijtuigen [echter wel 200 euro] dus in verschil met de amerikaanse modellen is dat veel [echter de amerikaanse personenrijtuigen zijn ook 200 euro bij lgb] .
Op goederenwagen gebied heeft lgb wat aangekondigd echter is allemaal bestaand smalspoor mat met buffers.
In nederland bestaat S&S [  http://www.stoomenspoor.nl/  ]welke kleinserie nederlandse modellen maakt zowel loks rijtuigen als goederenmat [heb zelf een reeks 76 van S&S].
Voor de zelfbouw zijn er wel mogelijkheden bv. aspotten van Rhb wagons [2assige goederenwagon] te gebruiken bij zelfbouw.
En draaistellen uit de amerikaanse loks RS-3 bv past in een 59er waar ik zelf mee gaat beginnen binnekort.
En deze zomer komt piko met een g model van de taurus ,en ze zeggen als dat een succes wordt dat ze het progamma gaan uitbreiden met wagons in amerikaansee prijzen tussen 70 en 80 euro .
Echter zelf zie ik de lengte als probleem ,moet er wel een grote tuin zijn om een beetje station te hebben [zelf 250 cm is lok en 2 rijtuigen] zie ik liever een motorwagen en een goederentrein ,mijn plan voor de toekomst.
hier een voorproefje van een wachthokje op schaal G [ongeveer 1/25]


Bert.

janjozef

Ik vrees dat in die schalen heel veel zelfbouw zal zijn. 2de hands materiaal kopen en verbouwen naar dat model dat ge wilt. Op de veilingen gaat 2de hands materiaal nog 30? voor een wagon. Zie een bij veilingen vercauteren die hebben een veiling volgend weekend.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Bert Ossevoort

Hoef je niets voor te vrezen zelfbouw toch?!
Echter wat het probleem is wat Johan ook al aanhaalde is er wel wat bruikbaars om te verbouwen naar iets europees ,en voor mij geld dan in periode vier NMBS.Als je ouder gaat in de stoomtijd en net na tweede wereldoorlog dan is er bruikbaar materiaal in de vorm van stoomlok [aandrijving evt ketel] en draaistellen van goederenwagons echter voor Nu, weinig tot niets ,dit zet aan tot de uitdaging zelfbouw!,misschien een idee voor meerdere zelfbouwers als er onderdelen gemaakt zijn elkaar te helpen met bv . afgietsels ,
Denk zelf een twee assig draaistel type Y voor hedendaagse goederenwagens een afgietsel van een zijkant ,is daar interesse voor?
Laat eens wat ideeen opborrelen!
Bert.

Havoc

Je kan altijd (ver)bouwen. Maar ik wil tijd steken in het bouwen van locs, niet in een serie van 20 goederenwagens. In zo'n stoomloc gaat al snel meer dan een jaar tijd zitten. Dan wil je die wel eens laten rijden en het als het effe kan met enkele agons erachter. Als je dan nog eens meer dan een jaar aan enkele wagons bezig bent...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Als je een bloktrein met 20 wagens wil, kan je mits het gebruik van (afgiet-)mallen de bouw heel wat versnellen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ja, misschien. Wel een beetje schrik dat bij die afmetingen dat niet simpel gaat zijn. Trouwens, ik zou dan eerder naar metaal en hout gaan moest ik ze zelf moeten maken. Dat is natuurlijk ook weer meer werk en complicatie.

citaat:
Op de veilingen gaat 2de hands materiaal nog 30? voor een wagon.


30 euro zie ik nog zitten, 160 euro is een ander paar mouwen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.