Welke sporen kiezen, Peco of Tillig H0?

Gestart door Davy, 26 maart 2014, 18:19:50 PM

Davy

Hallo!
Ik zou graag een 2rail spoorbaan aanleggen voor mijn Amerikaanse stomers (mijn enige gelijkstromers). Al mijn belgische loc's zijn wisselstroom en heb ook een paar K-rails liggen met een Marklin MS2 besturing. Het simpelste was natuurlijk een sleper eronder en ze bollen op die K-rails, maar er is zo weinig keus in die wissels, en ook die middenrail tussen die wissels zijn zo fel zichtbaar dat het haast niet mooi is. Ik dacht aan Tillig elite of Peco, maar welke worden nu het meest gebruikt?
-wat is het prijsverschil
-code 83 voldoende om op de rails te blijven
-welke spoorstaven van de twee zijn het realistisch

SuSke

Nog realisitscher is Peco code 75  :)

Het veschil tussen Peco en Tillig Elite is klein:
Peco heeft iets stevigere kleinijzers
Tillig Elite is a voorzien van een bruine waas aan de zijkanten

Het grootste verschil is terug te vinden in de wissels.
Peco heeft wissels met een scharnierpunt en een "aandrijvingsblokje" tussen de sporen.
Tillig Elite heeft echte verende tongen maar met een vrij "simpele" stelbalk.

Het gaat er dus om wat je er zefl nog mee wil doen, en wat je voorkeur is voor de wissels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Davy

Die code 75 is idd wel heel realistisch maar blijven de wagons en rijtuigen er ook opstaan na het passeren van een wissel. Er bestaan ook wielen waarvan de flenzen super klein zijn, ook heel mooi allemaal maar de kans is groter op ontsporing denk ik. Een stomer (UP 4664, UP 4884) heeft daar minder last van omwille van zijn redelijk gewicht.

Klaas Zondervan

Citaat van: Union Pacific op 27 maart 2014, 19:14:33 PM
Die code 75 is idd wel heel realistisch maar blijven de wagons en rijtuigen er ook opstaan na het passeren van een wissel.
Dat heeft toch niks te maken met de spoorstaafhoogte?

evan

Davy,

De Peco Code 83 Streamline is een Typische Amerkaanse weergave.  De Peco  code 100, 75 en Tilliig is dan weer Typisch Europees.
Het zit hem in de vorm van de dwarsliggers, hun patroon en onderlinge afstand.

Wat is het Type en merk van je US-stomers?

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Davy

Mijn stomers zijn van Athearn Genesis. Als ik voor Tillig code 75 ga, zouden dan ook mijn wagons van LSmodels, VBV en B-models erop bollen zonder de dwarsliggers te raken? dat zou toch moeten lukken want anders ben ik wel veel wielen aant wisselen naar rp25 wielen.

GVL

Davy, als je Amerikaanse stomers op enigszins realistische sporen wil laten rijden, moet je het advies van Evan volgen en Peco code 83 nemen. Alle andere vernoemde producten hebben een bielzenpatroon dat bij een Europees voorbeeld aanleunt. Bovendien hebben Tillig-wissels geen scharnierende tongen, wat ook al niet Amerikaans is.
Peco code 83 is in lijn met de NMRA aanbevelingen dus normaliter geen probleem voor die Athearn machines.
Een alternatief, beter passend bij het stoomtijdperk, zijn sporen en wissels van Micro Engineering code 70. Die zien er zeer goed uit maar zijn wellicht iets delicater.
Groeten.

Klaas Zondervan

Citaat van: Union Pacific op 28 maart 2014, 18:03:37 PM
Als ik voor Tillig code 75 ga, zouden dan ook mijn wagons van LSmodels, VBV en B-models erop bollen zonder de dwarsliggers te raken?
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Volgens mij heeft Tillig geen code 75. Peco heeft wel code 75, en alle flenzen die voldoen aan de Morop normen of de NMRA normen rijden daarover zonder de dwarsliggers te raken. Het is een veel voorkomend misverstand dat code 75 daarvoor te laag zou zijn.

Davy

Tzijn de Tillig code83 geworden :) echt mooie wissels gewoon

Davy

iemand ervaring met een engelse wissel polariseren? ik wil de mijn handmatig bedienen en ik wil ook ineens die geisoleerde rails van stroom voorzien.
zijn er oplossingen zonder dat ik al die elektronica moet aanschaffen. Goedkoop is het anders niet als je een grote baan hebt met veel wissels.
Misschien zou analoog wisselen nog wel meevallen in prijs.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Davy

Ik ken totaal niets van aandrijvingen. Heb al een schema'tje gemaakt van de wissel en de plus en min toestanden.
Begin het een beetje te begrijpen dat polariseren :) steekt knap in elkaar zo'n engelse wissel van tillig. Ik ga proberen zelf schakelaars te frezen om ze dan onder tafel te monteren. hoe ik ze ga bedienen van op afstand weet ik nog niet.

doomslu

Ik stelde de vraag over de aandrijvingen omdat sommige aandrijvingen geleverd worden met een schakelaar/relais etc. voor het polariseren van het puntstuk. In het geval van een Engelse wissel de puntstukken en aandrijvingen in het meervoud.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Davy

#13
Heb dan toch besloten om de wissels digitaal om te schakelen. 60euro voor de twee ESU decoders en 4servo's voor32euro, dat valt nog wel mee eigenlijk.