Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Windows XP buitengooien??

Gestart door Peter, 25 maart 2014, 11:56:26 AM

dani

of omdat windows XP geen SATA drives ondersteunt  bvb....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 03 april 2014, 17:18:41 PM
of omdat windows XP geen SATA drives ondersteunt  bvb....

Er zaten 2 SATA drives in voordat hij "chrashed".
 

bellejt

bij een gestreamde versie van XP worden die wel ondersteund (met SP1 en verder ).Draai hier ook nog op XP PRO SP3 en die gaat hier voorlopig nog niet buiten.De versie van de eerste verschijning met SP3 en nog nooit een update gedaan.Wel altijd een goede antivirus en adaware erbij.
Voor de backup van je schijven bestaat er bij WD een speciaal programma dat ik gebruik : Acronis true image.Mijn masterdrive is SATA 1000GB en de BU drive is 500GB.Dit programmatje past gewoon de groote van de BU aan naar de grootte van de schijf.
Moet bij overstap naar WIN7 massa's programma's herinstalleren en daar heb ik geen zin in. Mijn dure quad core PC gebruikt wel niet zijn maximum capaciteit maar who cares.

dani

beetje zoals een full sound en full option zware dure lokomotief van ESU op een analoge baan...

Het is niet optimaal en je gebruikt niet alles, maar het werkt wel vrij goed (meer dan goed zelfs) en je bent tevreden zolang je niets meer dan dat gewend bent.  Maar ooit begint het toch te kriebelen :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

Neehoor Dani.Zoon heeft dezelfde en daar draait WIN7 op .Is wel sneller maar zolang alles goed draait verhoog ik niet.Zoveel grafisch werk doe ik niet en als het zover zou komen doe ik wel een duoboot instal.Weet niet of er een upgrade bestaat van XP Pro naar WIN7.Dat zou pas leuk zijn want dan hoef ik niet al die programma's te herinstalleren.

janieburton

Citaat van: bellejt op 03 april 2014, 18:21:10 PM
bij een gestreamde versie van XP worden die wel ondersteund (met SP1 en verder ).

?? gestreamde vrsie ??

Heb vandaag nog niet de tijd gehad om XP PRO er proberen op te instaleren, misschien lukt het wel met XP PRO ipv XP home.
 

Peter

Ik ga een van de dagen een nieuwe PC halen bij Alternate.. Daar staat ineens Windows 8.1 op en nog vele andere goodies zoals een Intel Core en Graphics, twee harde schijven waarvan 1 van 2 Tb enz. Dan kan ik hopelijk een tijdje voort.
Op mijn oude was het niet mogelijk om Windows 8 te instaleren, en ook de 7 geeft problemen
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Mijn gedacht, en het wordt door een paar bekwame informatici ondersteund, is dat dit weer zo'n manier is om de verantwoordelijkheid op een ander te gooien: "U had nog XP? Jammer, dat is dan uw fout dat het misloopt, wij hadden een waarschuwing gestuurd".
Zolang je een goede antivirus/ antimalware gebruikt, en ook uw gezond verstand, zit je volgens mij toch veilig. XP is al zo lang actief dat de meeste gaten wel zullen gedicht zijn. Anders dan die nieuwe besturingssystemen die vol fouten op het publiek los gelaten worden.
Groter probleem is dat nieuwe software niet meer ondersteund wordt. Zo kreeg ik een update aangeboden van een veelgebruikt programma, werkt maar vanaf W7.
Ook apparatuur zal langzaam maar zeker XP negeren.
Nogmaals: het is mijn mening (if it works, don't fix it) maar kom niet zagen als het toch misloopt  ;D .
Nu ik weer veel thuis zit heb ik meer tijd om de telefoon op te nemen. Al vier keer ben ik gebeld door "Microsoft". Antwoorden zoals "f*ck you" schijnen niet te helpen. Blijkbaar zijn er toch naïvelingen die hier op in gegaan zijn. Ik bedoel maar...

PietB

Citaat van: Huugooke op 22 april 2014, 16:01:11 PM
Zolang je een goede antivirus/ antimalware gebruikt, en ook uw gezond verstand, zit je volgens mij toch veilig. XP is al zo lang actief dat de meeste gaten wel zullen gedicht zijn. Anders dan die nieuwe besturingssystemen die vol fouten op het publiek los gelaten worden.
Nou niet helemaal waar, Hugo.
De bedrijfs filosofie van besturingssyteem bouwers (dus ook Micro$oft) is zet zo veel mogelijk ontwikkelaars aan kleine modules te bouwen.
Maak afspraken over de interfaces tussen de modules, zodat je als je ze samenvoegt één werkend geheel krijgt.
En nou juist op die raakvlakken zitten potentiele gevaren die worden uitgebuit door de cybercriminelen.

Tot acht April was Micro$oft bereid beveiligingslekken te dichten, middels fixes en service packs.
Dat is nu over, er worden geen reparaties meer verricht.
En het bezit van goede antivirus en/of antimalware is dan ook niet voldoende.
Want ook Xp heeft nog steeds potentiele lekken en gevaren.

En iemand die zich veilig waant met XP en een up to date virus/malware programma, behoort niet tot de slimste computergebruikers.
In mijn ogen is het veel slimmer om van XP over te stappen naar Vista dan ben je tot April 2017 verzekerd van support.
En Vista werkt behoorlijk op een systeem waar ook XP op werkt.
Dat kun je in de komende 3 jaar sparen voor een wat moderner systeem met 7 of 8.1

grt Piet.

Dirkh

XP gaat niet veilig blijven zelfs met de nodige malware en virusscanners.
Maar de vraag is natuurlijk hoe veilig is een computer voor het opslaan van vertrouwelijke gegeven. Enkel een PC die niet verbonden is met het internet kan je veilig noemen zolang je er geen externe bestanden opzet.

Ik was vroeger verantwoordelijk voor een volledig labo met telecom apparatuur en een 100 PC's en servers en zelfs met de nodige firewalls enz... was het nog mogelijk om in te breken in het labo doordat iemand op een van de PC's een programma had geïnstalleerd met remote access dat niet veilig was. Resultaat via die ene PC kon je verder op verschillende systemen komen in het labo.

Aangezien er geen updates meer komen voor XP ga ik voor alle zekerheid maar overschakelen naar WIN8.1 voor op het bureel waar ook de bankzaken gedaan worden. Vooral om discussie over verantwoordelijkheid te vermijden bij eventuele problemen met het bankieren maak ik de overstap.
Trouwens tussen dit en een paar jaar ga je zo wie zo problemen krijgen met updates van andere programma's die niet meer gesupporterd worden onder XP.

Ben nog aan het twijfelen tussen een laptop of een all-in-one pc om de huidige desktop te vervangen die niet krachtig genoeg is voor win 8.1. Nu staat de desktop apart in de kast waar ook de printer en scanner staan, via lange verlengkabels (7 meter) is het scherm, muis en klavier verbonden met het bureel.
ik ben nog aan het kijken of ik een laptop of een all-in-one ga aanschaffen. Zo moet ik enkel nog stroom voorzien aan het bureel en kunnen al die kabels verdwijnen, de rest wordt draadloos verbonden.
Er komt dan ook nog een nieuwe printer/scanner (HP Officejet 6700 premium) die via het netwerk kan aangesloten worden.

De oude desktop verhuist dan naar boven om te gebruiken voor de modelbaan en de aansturing van de snijplotter (de desktop boven heeft zijn beste dagen gehad en is eigenlijk iets te zwak voor het tekenprogramma van de snijplotter). Aangezien ik alle bestanden van de modelbaan opsla in de cloud service van belgacom is het niet zo erg moest er iets gebeuren met die pc. De foto's staan ook nog op picassa web dus daar heb ik een dubbele backup van.

Trouwens die pc is alleen voor het uploaden van foto's, bestanden enz.. verbonden met het internet, anders staat de wifi verbinding uit, dus redelijk veilig.

Het gaat een redelijk gat in het budget worden maar hopelijk zijn we dan weer een aantal jaren gerust.

Huugooke

De enige veilige manier om met een PC om te gaan is NIET op het internet te gaan en NIET draadloos te werken, ook niet met uw printer of andere zaken.
Zoals Bossie zegt maken de ontwikkelaars in team een module die ze samenvoegen. Nu dit niet meer gaat gebeuren zullen er ook geen nieuwe "gaten" gemaakt worden, of ben ik nu te "simpel"?
Blijkbaar blijft MS wel mits betaling de bedrijven steunen.

Ik blijf er bij dat de oorzaak van de meeste problemen voor een groot deel aan de naïviteit van de gebruiker ligt.

Wat me vooral opvalt is dat dit de eerste keer is dat er zoveel heisa gemaakt wordt over het stoppen van support. Zoiets wekt bij mij altijd argwaan. Dit is niet de eerste versie van Windows die verouderd is. Ik weet van een wereldwijd bedrijf dat nog NT gebruikt.

Ik ga in elk geval sparen voor een I-pad.

ceuleer

Ik blijf alles doen met XP, behalve online banking.
Daar gebruik ik nu de Ipad voor.
Microsoft gaat aan mij niet snel iets verdienen.

Havoc

CiteerDaar staat ineens Windows 8.1 op en nog vele andere goodies

"W8" en "goodies" in dezelfde zin?????

Ik ga soms een bejaarde helpen met zijn pc en die heeft nu een nieuwe laptop met W8 erop. We hebben alle 2 al zo hard op dat ding gevloekt dat ik er volgende week W7 ga opzetten. Die man doet nauwelijks iets met die laptop, beetje surfen, email, wat radio luiteren en eens een spelletje kaart. Voor die kaartspelletjes moest hij een windows live account aanmaken en een xbox live account. En 4x invullen van welk land we zijn. Komaan... Om solitaire te kunnen spelen als de tv hem niet aanstaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MickeyMouse

Citaat van: Havoc op 22 april 2014, 19:46:40 PM
CiteerDaar staat ineens Windows 8.1 op en nog vele andere goodies

"W8" en "goodies" in dezelfde zin?????

Ik ga soms een bejaarde helpen met zijn pc en die heeft nu een nieuwe laptop met W8 erop. We hebben alle 2 al zo hard op dat ding gevloekt dat ik er volgende week W7 ga opzetten. Die man doet nauwelijks iets met die laptop, beetje surfen, email, wat radio luiteren en eens een spelletje kaart. Voor die kaartspelletjes moest hij een windows live account aanmaken en een xbox live account. En 4x invullen van welk land we zijn. Komaan... Om solitaire te kunnen spelen als de tv hem niet aanstaat.
Let wel, MS zal de support op Win7 een paar jaar eerder stopzetten dan voor de Win8. Ken er nog een paar die nu serieus vloeken dat ze nog met XP zitten (zonder MS updates) omdat ze toendertijd geen Vista of Win7 wilden op hun nieuwe PC.

Havoc

Het probleem zijn niet de "normale" pc's. Grote probleem zijn de vele toestellen waar XP inzit, die perfect bruikbaar zijn en handenvol geld kosten om te vervangen. Denk hierbij aan oscillosopen of logic analysers bvb. van LeCroy, Agilent en Tektronix. Die kosten gauw enkele tienduizenden euro stuk en op veel bedrijven staan er tientallen. Daar draait heel vaak XP op. En die kan je niet upgraden. Daar draait een internet explorer 6 of 7 op. En die hangen aan het bedrijfsnetwerk om de data eraf te halen, te printen of verwerkt in grotere testsystemen. Ook CNC machines vallen soms in die categorie. Daar gaat het over andere bedragen dan een pc voor excel en word. En je kan die gewoon niet upgraden naar een ander OS.

De klimaatkamer die een vorige werkgever spiksplinternieuw kocht in 2002 (of 2003) draaide NT3.51! En die hing aan het netwerk om in te stellen. Upgrade onmogelijk, hardware op maat gemaakt, software enkel voor die pc. Kost? 50000 euro of zoiets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.