Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Blokken en terugmekding

Gestart door HYA, 24 maart 2014, 21:16:22 PM

swarol

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

anne w

Beste Swa,

Hoe rijdt een trein in het grootbedrijf: inderdaad van sein tot sein, dit is in het modelspoor niet anders, ook het grootbedrijf werkt met terugmelders, als je nu bij modelspoor voor het sein een terugmelder legt en de computer de volgende instructie geeft: als het sein op rood staat en er komt een trein op die melder, dan de trein onmiddellijk stoppen, staat het sein op groen dan de trein door laten rijden.

een blok is het stuk rails van vlak na een sein tot vlak voor het eerstvolgende sein

een rijweg is het stuk rails van vlak voor het sein tot vlak voor het eerst volgende sein

Zie daar de basis van (model) spoorweg automatisering in een notedop.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PeterC

Citaat van: anne w op 06 april 2014, 23:27:45 PM
...
een blok is het stuk rails van vlak na een sein tot vlak voor het eerstvolgende sein
een rijweg is het stuk rails van vlak voor het sein tot vlak voor het eerst volgende sein
Zie daar de basis van (model) spoorweg automatisering in een notedop.
...

Kort samengevat maar To-The-Point!
Groetjes, Peter


swarol

Thx voor de korte uitleg, maar de praktijk zal langer zijn denk ik. Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PietB

Citaat van: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Thx voor de korte uitleg, maar de praktijk zal langer zijn denk ik. Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?
Swa, een rood sein is het gevolg van een bezet blok in de rijrichting.
En er is enige intelligentie in de vorm van een computer programma voor nodig om:
dat bezette blok te detecteren->het sein op rood te zetten->de trein voor dat sein te laten stoppen.
Dat zal je met alleen een enkele centrale niet gaan lukken, tenzij je een Raptor gebruikt.
Maar daar kan Anne je heel veel over vertellen.

grt Piet.

anne w

Citaat van: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Thx voor de korte uitleg, maar de praktijk zal langer zijn denk ik. Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?

Beste Swa,

Een mens blijft leren, dus inderdaad, ik rijd nu 20 jaar geautomatiseerd en ik verander nog steeds wat, maar dat zijn wel hele erge "fijnafstellingen", de basis is echt niet zo moeilijk, de moeilijkheid zit in het feit dat wij mensen vergeten dat de basis eigenlijk zo simpel is.

Ja hoor dat kunnen het CS en de Ecos, maar omdat die relatief weinig denkkracht stoppen in die toepassingen is het allemaal niet zo "mooi" en ook nog erg star.

Een PC heeft veel meer denkkracht en kan het dus veel mooier en veel flexibeler, en aangezien ook de Raptor een pc is (die er niet als pc uitziet), kan de Raptor dat ook, een tweede centrale die dat ook kan is de Viessmann Commander, voor de Raptor zie www.raptor-digital.eu

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

Citaat van: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?
Ja dat kan, met het Lenz ABC systeem. Daarbij wordt de sectie voor het sein via een diodeschakeling aan de spanning gelegd als het sein rood staat. De diodeschakeling zorgt ervoor dat de digitale spanning asymmetrisch wordt, en de decoder ziet dat als een rem- en stopopdracht. Je moet dan wel decoders heben die dit systeem verstaan.

swarol

Thx voor de reacties, mijn tafel staat nog in de kinderschoenen en er moet nog veel aangeschaft worden, dus PC staat onderaan het lijstje, mijn rollend materiaal is niet zo groot, en kan ze met gemak zelf in het ook houden.

Maar ondertussen weer wat bijgeleerd......zijn wel veel lessen die'je moet volgen voor deze hobby, is er geen school voor lol, of waarom maken ze geen programma der over van A/Z. Visueel is toch altijd leerzamer.

En het is de grootste hobby ter wereld die klein en groot aanspreekt. Is wat anders dan aangebrand water en soep in de oven zoals tegenwoordig op tv
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa