Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Blokken en terugmekding

Gestart door HYA, 24 maart 2014, 21:16:22 PM

raf

#30
voor de ringleiding heb ik gewoon dikke draad genomen van de aldi
daar kan je soms goedkoop rollen verleng kabel kopen
bruin blauw en aarding daar kom je een aardig stukje goed koop mee weg
bruin neem ik voor massa
blauw is rijstroom en aarding is 12 volt voor verlichting en dergelijke.
ik heb dan zo een strip tang en waar ik een draad wil aan sluiten eventjes knippen en ik heb een stukje blote draad waar ik dan de andere aan soldeer
makkelijk en goed koop
om ze door te verbinden gebruik ik telefoon pluggen die hebben stevige contacten zat en ze kosten haast niets en je kan ze niet verkeerd insteken.


ik koop de stapelbare zodat als ik eens ergens nog iets bij bouw door op de ene stekker de andere te pluggen hoef ik niet speciaal een extra stekker te plaatsen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

anne w

Als je baan zo groot is dat je meerdere "stroommakers" (centrale/boosters) moet aansluiten, dan moet je de baan in secties verdelen door in ieder geval de "rode" ringleiding en de middencontacten in secties te verdelen, de "bruine" ringleiding en de massarailstaven moeten/hoeven over het algemeen niet in secties verdeeld te worden.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PietB

Citaat van: anne w op 05 april 2014, 10:57:58 AM
de massarailstaven moeten/hoeven over het algemeen niet in secties verdeeld te worden.
Juist omdat het in het algemeen niet hoeft, is het daarom wel aan te raden.
Want niets is zo frustrerend om later als alles op zijn plek ligt het alsnog te moeten loshalen om iets te doen wat bij de bouw een fluitje van een cent is.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, kan je dat eens uitleggen? Bij Märklin wordt in het algemeen met een common ground systeem gewerkt. Dan kun je toch één railstaaf gewoon door laten lopen?
De andere staaf deel je in secties voor de detectie, en in de middenrail hoef je alleen maar een scheiding te hebben tussen twee boosterdistricten.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 april 2014, 12:47:13 PM
Bij Märklin wordt in het algemeen met een common ground systeem gewerkt. Dan kun je toch één railstaaf gewoon door laten lopen?
Helemaal waar Klaas, maar sommige boosters/trafo combinaties hebben er een hekel aan om alle grounds aan elkaar te knopen.
Kijk maar eens op het 3 rail forum, als het gaat om fase omkering bij meerdere stroomkringen.
Ik weet het, er wordt daar een heleboel onzin uitgekraamd, maar in theorie zit er een grote kern van waarheid in.

En als je aan het bouwen bent weet je denk ik nog niet welke boosters je in een later stadium denkt te gaan gebruiken.
En het is zuur als je er dan achter komt dat je ook je ground(de bruine)kring moet opsplitsen.
Ook al is het niet nodig dan raad ik het toch aan.
De extra kosten zijn een paar meter draad, dat kan je toch de kop niet kosten.

grt Piet.

HYA

Hey mannen,

Dat is zeker een goede tip Piet. Ik volg je volledig. Wat je bij ontwerp al kan voorzien hoef je achteraf niet meer te remedieren.
Voor mij uiteindelijk geen hoofdbreker, ik onderbreek sowieso aangezien ik in modules bouw (Was oorspronkelijk niet het plan, maar ondertussen is het toch in modules zodat ik niet altijd op zolder hoef te vertoeven  ;D).

Klaas Zondervan

Hwet is sowieso aan te bevelen om in modules te bouwen. Je kunt dan een module op zijn kant zetten om comfortabel aan de onderkant te werken.
En bij een verhuis scheelt het een boel breekwerk.

HYA

Citaat van: raf op 05 april 2014, 10:00:09 AM
om ze door te verbinden gebruik ik telefoon pluggen die hebben stevige contacten zat en ze kosten haast niets en je kan ze niet verkeerd insteken.
Dat lijkt inderdaad super praktisch Raf. Een idee dat ik zeker ga bekijken (heb er hier zelfs nog enkele liggen).
Maar je gebruik dan eigenlijk maar twee van de contacten (of zie ik dat verkeerd). Wat dus nog ruimte laat voor andere overdracht.

raf

hoikes

ik gebruik er drie wat nog ruimte geeft voor een extra
de derde is de aarding en daar gaat mijn verlichting over en dat is 12 volt
het aan en uit gaat via de micro processoren die over al in zitten
in het gebouw voor het station daar gaat de verlichting dus aan zoals TL lampen
een paar keer flikkeren en dan branden de lampen eerst een klein beetje waarna ze op volle sterkte gaan branden
buiten moet er nog een lampje komen waar die dronkaard staat.
die verlichting gebruik ik met een andere stekker om een kleine soldeer bout op aan te sluiten als ik iets onder de baan aan de electronica moet solderen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

anne w

Het gevaar van secties maken zijn de overgangen, vooral van de massa, een slechte overgang kan een slechte S88 massa detectie geven, waar je dagen naar kunt zoeken, dus moet je hier wel op letten.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

HYA

Citaat van: anne w op 05 april 2014, 22:43:42 PM
Het gevaar van secties maken zijn de overgangen, vooral van de massa, een slechte overgang kan een slechte S88 massa detectie geven
Waarom zou dat een specifiek "slechte massadtectie" opleveren als je beide delen, links en rechts van de overgang, ondergronds met elkaar verbindt?

anne w

Des te meer schroefbare/demontabele verbindingen je maakt, des te meer kans op fouten/vergissingen, daarom het advies om er zo weinig mogelijk te maken, natuurlijk als je geen fouten/vergissingen maakt of de zaken altijd controleert (check,check and  double-check) dan maakt het niet uit.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

swarol

Blokken? Terug melders? Dat is allemaal chinees voor mij, daar aan zie je dat ik een echte leek ben. Maar zou het graag leren... Dus als ik goed begrijp is een blok de plaats waar de trein gaat stoppen maar een terug melder is?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PietB