Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Blokken en terugmekding

Gestart door HYA, 24 maart 2014, 21:16:22 PM

HYA

Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 20:11:18 PM
Alleen begrijp ik het nut van de bruine stukken tussen de eerste en tweede sectie en tweede en derde sectie niet.
Als daar een kleine wagon (2 assen) stil valt word deze nooit gedetecteerd.
Wel Piet als ik de afremsectie over de ganse lengte laat lopen leek me dat wat lang, nl. ongeveer 175 cm, om te remmen (?).
Maar op zich geen probleem om die ganse lengte te nemen, dat bespaart werk ... .

Om je druk te maken over wagons detecteren dienen die wagons allemaal detecteerbaar te zijn wat niet het geval is. En een botsing met een alleenstaande wagon lijkt me geen te zwaar probleem, zeker niet tegen lage snelheid.

Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 20:11:18 PM
En dan wordt het vrijgeven van het vorige blok weer een uitdaging.
Want hoe en op welke plek ga je dat doen?
iTrain weet waar je trein met specifieke naam zich bevindt (als je automatisch rijdt), immers iTrain volgt het traject en vinkt af wanneer een bepaalde bezetmelder detecteert. Dus in mijn denkwijze is er geen probleem met het vrijgeven van het vorige blok wanneer je trein niet langer is dan de lengte van elk blok waar een train kan stoppen. (dit alles zijnde logische gevolgtrekkingen, niet gestaafd door praktijk ... dat is voor later, eerst ontwerpen  ::) ;))

PietB

Citaat van: HYA op 25 maart 2014, 22:07:15 PM
Wel Piet als ik de afremsectie over de ganse lengte laat lopen leek me dat wat lang, nl. ongeveer 175 cm, om te remmen (?).
Maar op zich geen probleem om die ganse lengte te nemen, dat bespaart werk ... .
Bij Koploper is het zo dat de trein naar een vooraf ingestelde (40kmh) snelheid zal afremmen in de afremsectie en die snelheid zal aanhouden totdat de stop sectie is bereikt en daar in de stopsectie gaat de snelheid naar 0.
Citaat van: HYA op 25 maart 2014, 22:07:15 PM
iTrain weet waar je trein met specifieke naam zich bevindt (als je automatisch rijdt), immers iTrain volgt het traject en vinkt af wanneer een bepaalde bezetmelder detecteert.
Hoe dan?
Het enige wat iTrain weet is dat trein A van blok z naar blok y zu moeten rijden en als dan uit blok y een bezet melding komt neemt iTrain aan dat dit veroorzaakt wordt door trein A.
Maar dat is echt een aanname, niets meer of minder.
Zet op het moment dat trein A de eerste sectie in loopt maar eens een wagonnetje met wisseltroom assen in de stopsectie, kijken wat er dan gebeurt.
Dan vermoed ik dat iTrain een stopsectie bezet melding registreren en de trein midden in het afremblok stoppen.
Dus het is geen weten het is aannemen, dat is echt wat anders.
De loc of trein heeft geen verbinding met de software, de software heeft verbinding met de rails.

grt Piet.

HYA

Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 22:40:11 PM
Hoe dan?
Weet ik (nog) niet ...

Dit is wat iTrain vertelt:
Het belangrijkste is om de baan in blokken in te delen (net als in het echt). Daarna moet er verteld worden hoe de blokken verbonden zijn (via welke wissels of direct) en welke terugmelders en seinen er aan een blok gekoppeld zijn. Dat is genoeg om automatisch treinvolging en blokbeveiliging te krijgen. Het is even wat werk om dit in te stellen, maar dan is automatisch besturing binnen handbereik. Nu is het maken van een route niet meer werk dan het selecteren van de opeenvolgende blokken en het instellen van de wachttijd per blok.

Dus ik neem aan (ik weet het niet  ;)) dat:
- een trein stopt in het vorige blok indien er een bezetmelding blijkt in het volgende blok van zijn ingesteld traject
- de veronderstelling van Bossie "Zet op het moment dat trein A de eerste sectie in loopt maar eens een wagonnetje met wisseltroom assen in de stopsectie, kijken wat er dan gebeurt.
Dan vermoed ik dat iTrain een stopsectie bezet melding registreren en de trein midden in het afremblok stoppen." klopt.

HYA

Op basis van wat logisch denkwerk (dat mogelijk fout is, wat denken jullie?) vertrekkende van het schema waar ik tot dus ver was gekomen:






... moet de massa niet onderbroken worden voor een blok:



Dit lijkt me niet nodig ?




... mag een bezetmelder een heel korte sectie zijn (bijvoorbeeld enkele centimeter), immers eens geleidende assen de sectie hebben geraakt is de detectie gemaakt en wordt de gekoppelde opdracht uitgevoerd (in dit geval stroomonderbreking in het blok):



Met volgende bedenking:
- als een bezetmelding wordt aangesproken, dan wordt de opdracht van de vorige bezetmelding in hetzelfde blok opgegeven (weet ik niet, maar lijkt logisch)
- het maken van dergelijk korte bezetmelding heeft waarschijnlijk meestal geen nut, maar mogelijk voor een speciale situatie ... (?)

Gerolf

Ik zie geen verschil tussen je eerste en tweede tekening, maar het lijkt mij logisch
Veel hangt natuurlijk af van de "elektronica" waar je de meldingen mee verwerkt.
Hele korte massadetectie: lijkt me alleen nuttig als je heel precies wil stoppen. Ik zou in zo'n situatie voor een lichtsluis gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

HYA

Citaat van: Gerolf op 26 maart 2014, 11:04:01 AM
Ik zie geen verschil tussen je eerste en tweede tekening, maar het lijkt mij logisch
Het verschil, Gerolf, is dat de massa niet onderbroken wordt ten opzicht van vorig en volgend blok.

De "korte stop" was maar een bedenking.

anne w

Beste Jan,

Het nadeel van korte stopmelders is dat als het systeem even niet snel genoeg is, de voorkant van de trein de melder voorbij kan rijden.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PietB

Citaat van: Gerolf op 26 maart 2014, 11:04:01 AM
Veel hangt natuurlijk af van de "elektronica" waar je de meldingen mee verwerkt.
Hele korte massadetectie: lijkt me alleen nuttig als je heel precies wil stoppen. Ik zou in zo'n situatie voor een lichtsluis gaan.
Het is een combinatie van de lengte van de stopsectie - de snelheid waarmee de trein uit de vorige (afrem)sectie komt - de afrem karakeristiek van de decoder.
En zoals Anne al schetst kan bij een verkeerde configuratie en langzaam reageren van de software, doorschieten een probleem zijn.
Op dat punt moet je, als je heel erg precies wilt werken, gaan tweaken.

In koploper kun je instellen hoelang het stopbevel moet worden uitgesteld.
Met andere woorden, hoelang moet de trein/loc doorkruipen tot aan het werkelijke stoppunt.
Dit kan soms een heleboel grijze haren geven en je móét met geijkte treinen/locs rijden.
Want het mechanisme is gebaseerd op een tijdspanne met een bepaalde rijstap, en opgegeven in cm's in Koploper.

Of deze feature ook in iTrain zit, ik durf het niet te zeggen.

grt Piet.

raf

Hallo
het blokken probleem heb ik dus ook maar ik heb geen pc die de treinstellen /loco's stuurt
elk blok met stopsectie heeft een processor op zich zelf dus ik mis nooit een signaal
bij rood remt de trein af tot ook ongeveer een 40 km/h en blijft zo rijden tot hij de stopsectie raakt.
bij deze als het nog steeds rood is stopt de lok
bij groen trekt de lok terug op en dan word de vervolg sectie mee genomen in het optrekken maar dit is reeds de aanloopsectie van het volgende blok
de processor volgt gewoon het pwm signaal van het achterliggende blok en neemt dit over als de lok hier binnen rijd.
dan gaat meteen het achterliggende signaal terug op rood
dit over nemen van de pwm gebeurt om niet het nadeel te krijgen dat er verschillende spanningen op de baan staan waar de sleper van de lok dan over een onderbroken sectie gaat
da fet gaat dit niet graag hebben denk ik.
het station is weer iets anders
daar staan dus signalen en die zijn verbonden met de station chef
deze bestuurt de wissels en de signalen alsook het achterliggende signaal (inrij signaal)
er word dus nooit een wissel omgezet als dit signaal op groen staat of een trein zich in de inloop sectie bevind
bij het vertrek van een trein uit de statie worden eerst de wissels gezet en dan maar eerst de trein vrij gegeven.
dit alles op automaat en FIFO.
maar het kan ook manueel en dan neem IK zelf dus een stukje over maar ik kan alleen maar bepalen welke trein er gaat vertrekken
de station chef bepaald wanneer dit gebeurt.
de signalen beginnen nu te werken maar nog met een relais op de pwm uitgang.(programma aangepast)
omdat de sturing met de fet nog niet naar mijn goesting werkt.
nu is het nog alles of niets of halve spanning (trafo 2)
ben benieuwd hoe anderen het doen
gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Jan,

Ik denk dat je in je tekening een marklin 3rail systeem tekent, als dat zo is dat worden er alleen onderbrekingen in de groene rails gemaakt de rode en bruine  lopen zonder onderbrekingen door.

mvg
wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

HYA

Citaat van: INFO op 26 maart 2014, 23:03:01 PM
Ik denk dat je in je tekening een marklin 3rail systeem tekent, als dat zo is dat worden er alleen onderbrekingen in de groene rails gemaakt de rode en bruine  lopen zonder onderbrekingen door.
Hey Wim,

Inderdaad k rail (staat in de intro).
Precies wat de logica me vertelde wat betreft de bruine (massa). Maar de rode dien je toch wel te onderbreken. Anders vallen de wissels ervoor en erna ook zonder jus ... Of zie ik dat verkeerd?

HYA

In principe was ik gekomen tot volgend schema:



Waarbij ik de rode rail onderbreek.

Maar zoals Wim (INFO) meldt moet ook de rode niet worden onderbroken, want (en dit is voor mij de ontdekking van de dag, jaja een nitwit hé) ik hoef digitaal de stroom niet te onderbreken. Het is de besturing die de locomotief doet stoppen en niet het spanningsloos zetten.  ::) :-[ :-X :'(     ;D

Dus het schema wordt volgende:



anne w

Beste Jan,

De rode en bruine aansluitingen met de vraagtekens moeten naar de "ringleiding" of beter gezegd de "Centrale Voedings Leiding", een dubbeldraads dikke leiding waar van de rails , zeg maar om de meter, gevoed en van massa voorzien wordt.

Als je toch bezig bent dan is het ook wel wijs om de diode truuk voor 3-rail en massa detectie toe te passen, zie http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa#Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa , met dank aan de wiki van het 3-Rail Forum.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

HYA

Hey Anne,

Dank je voor de reactie. Inderdaad komen rood en bruin op de "ringleiding". De vraagtekens omdat ik nog niet weet hoe ik de ringleiding ga uitvoeren, er zijn meerdere mogelijkheden.

Dank je voor de diode tip.

Groeten
Jan

PietB

Citaat van: HYA op 04 april 2014, 20:15:41 PM
De vraagtekens omdat ik nog niet weet hoe ik de ringleiding ga uitvoeren, er zijn meerdere mogelijkheden.
Even een tip ter overweging, isoleer om de twee meter of zo ook de op de rode- en bruinedraad aangesloten rails.
Onnodig en of nutteloos zul je denken, maar als je later besluit met één of meer boosters te gaan werken kun je heel makkelijk je stroomkringen splitsen.
Hoef je tenminste niet je rails lost te halen..

grt Piet.