Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Stieven76


Cord

Dank heren.
Citaat van: mahtoska1 op 17 september 2020, 17:47:23 PM
...gewoon doen, en als het tegenvalt, herbeginnen.
Herbeginnen, oké de eerste stap:
Zoals ik eerder schreef: het dak van golfkarton vond ik geen succes. Leuk geschilderd, maar het blijft golfkarton: "Hee, geinig dakje! Heb je dat gemaakt van golfkarton?"  :(


Onlangs heb ik een stapeltje 1:45 Arabische dakpannen ontvangen.


Er moet nog wel wat verf op, maar dit lijkt er meer op.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

#258
Inderdaad: Redurex.
In 1:35 zou ik de dakpannen stuk-voor-stuk hebben gelegd, maar een kant-en-klaar dak in 1:45 gaat dit heel wat sneller. Ik hoef niet per se meters te maken, maar ik kan ook energie stoppen in dingen maken die ik niet kan kopen.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Verandering van plannen
Het is alweer een tijdje stil rond de bouw van mijn diorama. Dat komt aan één kant doordat ik de afgelopen periode ben afgeleid door allerlei tussendoor projectjes en aan de andere kant omdat ik een beetje vast zat met de verdere infrastructuur van mijn diorama.


In het begin leek mijn opzet vrij aardig: het spoor loopt met een sierlijke curven naar beneden en de weg loopt in een bocht naar rechts en daarna direct weer naar links omhoog.


Aan de zichtzijde is te zien dat daar waar de weg omhoog loopt het nogal steil is. Een Renault Dauphine (met 32 pk's) zie ik daar niet omhoog komen, laat staan een paard met wagen. Omdat het een doorgaande weg is lijkt mij een minder steile helling meer realistisch.


Mijn aanvankelijke plan was om aan de overkant van de weg een façade te maken met bebouwing en langs het spoor en de weg ook bebouwing. Goed idee? Nee, tóch niet! In verband met de beschikbare (en altijd beperkte) ruimte zou de façade erg ondiep worden, de weg te smal en de huizen langs het spoor niet diep genoeg worden. Bovendien zouden de huizen langs het spoor teveel het zicht wegnemen op wat er achter die huizen gebeurt.


In mijn vernieuwde opzet wil ik de weg langs het spoor laten meelopen. Die weg loopt wel omhoog, maar minder steil. De huizen langs het spoor komen dan te vervallen en komt daar een muur. Omdat het misschien wat veel muren bij elkaar worden, ga ik proberen om er wat variatie in aan te brengen. In deze opzet komt er alleen bebouwing aan de andere kant van de weg; volop in het zicht. Door de ruimte die aan de andere zijde van de weg ontstaat, is het mogelijk die façade veel meer dieptewerking te geven.
Gelukkig heb ik niks gelijmd en kan ik het hele zaakje zó losschroeven.  8)


Tegelijkertijd ben ik dan ook af van dit zinkgat. Het aanvankelijke plan om de weg in een zigzag-bocht er omheen te laten lopen vervalt omdat de weg gewoon rechtdoor loopt.
Dus ben ik ook maar gelijk begonnen met de vorige situatie te demonteren en een nieuw stuk te zagen:


In deze nieuwe opzet sluit de weg wat meer logisch aan op het nieuwe gedeelte; zonder een rare kronkel in de weg, maar een meer vloeiende lijn die parallel aan het spoor loopt. Tegelijkertijd ontstaat rechts wat meer ruimte om te bouwen.


Het zit alleen nog rechts vast, dus kan ik nog variëren in helling, maar dit wordt ongeveer de stijging van de weg. Die poort in de kademuur zou aanvankelijk een brug worden, maar wordt nu een duiker zoals ik al eerder heb gedaan. 


Een schets hoe de nieuwe situatie eruit zou kunnen zien. En ondanks dat planning niet mijn grootste verdienste is en de geschetste situatie niet maatvast, geeft deze tekening tóch enig inzicht van de mogelijkheden; ook voor mezelf. Dit is natuurlijk een platte weergaven en is hier niet zichtbaar hoe de verschillende gebouwen onderling zullen verspringen.

1 Een nog te bouwen situatie met verschillende gebouwen.
3 De garage. Omdat het dak een stuk lager is dan de andere gebouwen, denk ik er over om achter de garage een façade te maken.
4 De slagerij, met op de zolder een schildersatelier.
5 De rest van het diorama heb ik niet ingetekend.
6 De brug die nu een duiker wordt.
7 De kademuur rechts van het diorama.
? Aan de linkerkant is de planning nog wat mistig en loopt het geheel ook nog wat verder door naar links.


Dit gele huis was aanvankelijk bedoeld om aan te sluiten op de achterkant van het diorama, maar doordat de weg langs het spoor loopt en er daardoor meer ruimte is ontstaan, schuift dit huis nu een stuk naar voren. Betekent dus dat de zijmuur breder moet worden om aan te kunnen sluiten op de achterkant van het diorama.

Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

mahtoska1

Grote veranderingen!
Ik blijf volgen.

SuSke

Gedachten en inzichten kunnen nu eenmaal veranderen, maar dit is zeker een verandering ten goede.
Veelbelovend.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

#262
Dankjewel en gelijk nog wat aanvulling met een schets te verduidelijking:


Van links naar rechts: een nog te bouwen pand, in het midden een smal gebouw met een onderdoorgang. Doordat er in de straat een slinger komt die parallel met het spoor loopt, ontstaat er wat meer ruimte om te bouwen. Op de schets is het misschien niet helemaal duidelijk, maar de onderlinge panden verspringen zodat het wat minder rechtlijnig wordt. Zo komt het gebouw met de onderdoorgang een eind naar achteren en staat het linker pand weer een eind naar voren.


Wie kent dit station niet: Bahnhof Baden-Baden van Volmer. Ooit heb ik voor weinig een slecht in elkaar geplakt exemplaar gekocht op een beurs. En niet omdat ik dit kolossale gebouw op een baan of zo wilde zetten, maar puur en alleen voor de onderdelen. Ik heb al een boel ramen, ornamenten en sierlijsten kunnen gebruiken.


Deze eerste opzet moet links naast het gele huis komen. Onopgemerkt heb ik al veel H0-onderdelen gebruikt voor dit 1:43-diorama en dat wilde ik nu uitproberen met deze poort door een frivole versiering aan te brengen.


Dit is de eerste opzet van de zijmuur die tegen de gevel met de poort aan komt te staan.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

Citaat van: SuSke op 05 december 2020, 14:08:30 PM
Gedachten en inzichten kunnen nu eenmaal veranderen, maar dit is zeker een verandering ten goede.
Veelbelovend.
Daar ben ik het volmondig mee eens.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DFS

Ik blijf stilletjes volgen hier...

Cord

Heren, dank voor de aandacht.


Met spelden aan elkaar geprikt om te zien of het een beetje oogt. Alles staat natuurlijk nog los dus ook de muren staan nog niet precies goed.


Een telefoon of een camera is bij het modelbouwen toch wel een belangrijk stuk gereedschap. Op de foto zie ik nu dat het gebouw rechts nog wel wat naar achteren kan, zodat het geheel wat meer dynamiek krijgt.
Nou ja, geheel? Links komt er natuurlijk nog een heel bouwwerk bij.


Een eerste opzet voor de straatzijde. Ik heb het vakwerk nog iets aangepast zodat het aansluit op de muur aan de voorkant. Ik ben een beetje voorbarig geweest met die deur. Daar moet helemaal geen deur, want die komt al precies aan de andere kant. Die deur moet ik dus weer wegwerken.  ::)
En nu ik zo eens naar het schuine dak kijk, vraag ik me af of ik dat dak toch niet iets lager laat uitkomen. Maar ja dat krijg je als je schetsen maakt die niet kloppen.


Inmiddels heb ik de deur weggepoetst en volgens mij zie je daar niks meer van.  8) Ook heb ik de hoek van het dak wat aangepast. Ikzelf denk dat de verhouding nu nèt wat beter kloppen. Later ga ik kijken of ik de schoorsteen nog wat lager maak.


Ik ben vast begonnen met de gevel die haaks op de bestaande gevel komt te staan. Deze gevel komt dus aan de straatkant. Als je aan één kant van het foamboard het papier eraf haalt dan wordt de fijne structuur zichtbaar. Als binnenmuur is dat prima, maar voor buiten mag de structuur wel wat grover.


Met een staalborsteltje bewerk ik de muur. Ik weet niet of het op de foto te zien is, maar de structuur is nu wat grover. De scheuren en de barsten komen later.


Om deze gevel mooi en vooral naadloos op de zijgevel aan te laten aansluiten, zou je eigenlijk beide raakvlakken in verstek moeten snijden. Maar dat is lastig met foamboard omdat de hoeken dan flinterdun worden en foamboard erg kwetsbaar is. Bovendien krijg je precies op de hoek tóch een naad, die lastiger is weg te werken.
Dit foamboard bestaat eigenlijk uit twee op elkaar gelijmde lagen verpakt tussen twee lagen papier, dus heb ik over de volle lengte -ter dikte van het foamboard- een strip eraf gesneden. Als het goed is moet de ander muur er precies in passen. Enfin, dit is geen rocket science.


En dat doet-ie en spul staat in de lijm en de naad is nauwelijks zichtbaar, maar bovendien makkelijker weg te poetsen. En anders; waar zijn regenpijpen eigenlijk voor?
Het vakwerk bovenin doe ik als de lijm is uitgehard. Op die manier kan ik het hout naadloos op de rest van het vakwerk laten aansluiten. Met name op de hoek omdat ik daar wil laten geloven dat twee tegen elkaar geplakte roerstaafjes doorgaan voor één balk.


De binnenkant heeft een ondersteunend 'vloertje' om ervoor te zorgen dat het spul haaks opdroogt. Het grijze papier aan de binnenkant laat ik zitten omdat het zorgt voor stevigheid en omdat het geen licht doorlaat. De muur die hier weer tegenaan komt kan ik pas maken als de ramen erin zitten.


Ik heb langs het huis even een randje gezet. Die zwarte haar zit op je beeldscherm.


Inmiddels zit het vakwerk op de gevel. De gevel met de Duits gedecoreerde poort zit nog wel vast met spelden.


Bij m'n vorige vakwerkconstructies heb ik houten pinnen (cocktailprikkers) gebruikt om het spul aan elkaar te verbinden. Nu zitten er spijkertjes in. Na een schilderbeurt zullen ze minder opvallen, maar ik weet nog niet of dit het gaat worden; het kan best zijn dat ik ze er toch weer uithaal.


Het zicht vanaf de straatkant.


De eerste opzet van de muur aan de aan de andere kant. Deze zit nog vast met spelden, want eerst moet er bovenin nog wat aan vakwerk gebeuren, raamkozijnen, deuren en nog heel veel meer meuk.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Als mensen na zo'n uitleg nog niet weten hoe scratch-building gebeurd, zullen ze het nooit snappen.

Duidelijke werkmethode en een mooi resultaat is in aantocht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Suske dank voor je compliment.


Ik heb het vakwerk veranderd en dunner hout gebruikt Daarmee komt het stukwerk bijna gelijk met het hout en het schijnt dat dat meer realistisch is.


Totaalplaatje.


En de andere kant van de muur.


Ik heb het vakwerk even gelaten voor wat het is en ben ik verder gegaan met de rest van dit bouwwerk. Het staat allemaal nog los, schots en scheef en zit met plakband en spelden aan elkaar.


Dat dit bouwwerk nog niet waterpas staat komt omdat het trottoir nog los ligt. Daardoor  heeft het trottoir nog niet z'n uiteindelijke vorm die glooiend meeloopt met de helling. Pas als de indeling van de bebouwing definitief is kan ik het trottoir vastzetten en de bebouwing aanpassen aan de helling van de ondergrond.


Vastzetten van de ondergrond kan ook nog niet omdat ik de curve van het trottoir als mal gebruik voor het wegdek. Lastig zo'n sierlijke bocht.


Met de ruimte tussen de garage en het gele gebouw moet ik nog creatief zien op te lossen. Die zijgevel moet nog wat verder doorlopen.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord


Ik ben even beziggeweest met het gele huis. Ik had die zijmuur natuurlijk gewoon kunnen laten doorlopen, maar dan zou ik een steeg krijgen die op niks uitloopt. Ik heb er dus een aanbouw aan vastgezet.


De steeg komt nu uit op een deur.


Ter versteviging heb ik ook de binnenkant aangepakt. De vloer zou een basis kunnen zijn voor een interieur, maar daar ga ik nu niet over nadenken.


Met plakband en spelden de voorlopige situatie.


Om verder te kunnen met bouwen moest ik eerst mijn grondplan op orde hebben en heb ik dus vast een begin gemaakt met het trottoir. De gebouwen staan op eigen plateaus die precies in de uitsparingen van het trottoir passen. Op die manier is het makkelijker om aan de gebouwen te werken.


De steeg waar de poort komt.


Omdat de steeg enig niveauverschil krijgt -de steeg loopt achteraan wat omhoog-  heb ik in het midden van de steeg een goot gemaakt voor de afvoer van hemelwater en wat ze allemaalnog meer in die goot storten.


Ook ben ik aan de linker kant verder gegaan met de rest van het gebouw. Het gebouw lijkt wat laag te staan, maar dat komt omdat de ondergrond nog niet onder het gebouw loopt en het trottoir nog los ligt.


Vanaf dit punt begint de weg al aardig omhoog te lopen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Het begint steeds interessanter te worden Wim. Weer mooi werk. ;)
Groet Pierre.