Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

SuSke

Citaat van: Cord op 24 april 2020, 20:03:29 PM


En de spleetjes zijn mooi dicht gemaakt.  ;D ;D ;D

Je hebt alles mooi in elkaar geblend Wim tot een mooi geheel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1


modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Groet Pierre.


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Heren,
Dank voor de feedback en de veren.
Tussendoor ben ik verder gegaan met een bescheiden uitbreiding van het huidige diorama door er een diorama aan vast te plakken.


Rechts het huidige diorama en links de uitbreiding. Om veiligheidsredenen heb ik de bebouwing even verwijderd.


Het rechter diorama is behoorlijk vlak opgebouwd en in de nieuw opzet wil ik wat meer hoogteverschil aanbrengen. Aan de voorkant komt het spoor te lopen dat straks gaat uit het beeld verdwijnt onder een brug of een tunnel. En die skischans wordt later een straat met bebouwing die omhoog komt te lopen. Dat deel zit nog los, en kan dus nog in hoogte worden aangepast.


De waterlijn loopt van rechts naar links door naar de nieuwe opzet en die kademuur komt dus ook door te lopen. Ik denk dat die onderdoorgang een brug wordt; eigenlijk twee achterelkaar want die straat komt dan ook over een brug te lopen.


De rails wordt later ingebed met steenslag. Ik heb anderen vaak de ondergrond zien schilderen voordat ze met railbedding begonnen, dus dacht ik er zelf ook maar wat verf overheen te rollen.


De rails ligt er voorlopig in en een proefrit is gedaan.


Ik heb nog een hoeveelheid steenslag van Busch liggen. Dat komt aardig overeen met de railbedding van Profi-rails, maar is natuurlijk in schaal 1:87. Voor 1:43,5/1:45 moeten die steentjes minstens twee keer zo groot worden.


Decoratiesteentjes van de Action zijn een stuk groter.


Ik kan een mix maken of de grotere steentjes tussen de bielzen en de kleinere langs de zijkant van het spoor. Ik weet het nog niet.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Durango

Misschien een complete mix om het ballast te vormen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Cord

Citaat van: Durango op 08 mei 2020, 09:51:19 AM
Misschien een complete mix om het ballast te vormen.
Dat heb ik ook overwogen. Maar voordat ik te snel ben en alles er weer uit moet hakken omdat ik niet tevreden was,  heb ik eerst nog even mijn foto's doorzocht naar voorbeelden uit de echte wereld.


Dit smalspoor is gefotografeerd in Wales. En als je op zoek bent naar smalspoor dan vind je het daar.


Vaak ziet smalspoor er wat slecht onderhouden uit maar hier zet het er best wel "yn dwt" uit.


Uiteindelijk heb ik gekozen voor de schotter 7070 van Busch en aan de zijkanten ligt wat fijner spul: zand van het Scheveningse strand.


En dit is dan het resultaat.
Het spreekt voor zich dat het spul natuurlijk nog behoorlijk in de verf moet. Deze 0n30-bielzen zijn van een wat andere materiaal dan bijvoorbeeld standaard H0-bielzen, waardoor ze wat buigzamer zijn en ook wat glimmen. Maar dat komt goed na wat verfbeurten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Vervolg op het voorgaande:
Ondanks de pandemie heb ik tóch een nieuwe plaat foamboard gehaald zodat ik weer verder kan met bouwen. Maar voordat ik dat kan doen moet eerst dat spoor in de verf.


De eerste laag verf zit erop.


En ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk de kleurtonen van de rest van het diorama aan te houden.


Voor het spoor komt een muur die grenst aan het water. Wat er voor die muur aan water ligt is ligt is inderdaad niet zoveel, maar er hoeft ook geen bootje voor te liggen. Dat water heeft eigenlijk als enige reden dat de waterlijn van het diorama rechts doorloopt naar dit deel, waardoor het meer één geheel wordt... en die brug moet natuurlijk een verklaarbare reden Hebben om daar te zijn.


Achter de spoorbrug komt nóg een brug waar de straat overheen komt te lopen. Het kan best zijn dat ik die straat nog wat smaller maak, zodat de ruimte tussen de twee bruggen (dat gat naast het spoor) wat groter wordt.
Morgen verder.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Mooi ingekleurd spoor Wim.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Dit blijft tof om te volgen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Wauw ... dat heb je heel netjes gedaan Wim.  ;)
Groet Pierre.


Cord

Dankjewel heren.
Nog even een kleine voortgang:




De stenen zitten erin.


Eigenlijk is dit best een beetje eentonig werk dus heb ik om de saaiheid van deze muur een beetje onderbreken, links een onderbreking gemaakt. Dat is niet lang van te voren bedacht, maar het zat er ineens.


Ik weet niet precies waarom die Fransen dat daar hebben zitten, maar ze hebben het in elk geval weer dichtgemetseld. Wèl zit er de aansluiting van een afvoer, dus ik denk dat daar later nog iets van een roestige afvoerpijp komt. Wie het weet mag het zeggen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik ben een beetje lui geweest met plaatsen van berichten en misschien ook wel omdat bouwen in 1:45 niet echt een hoogdravend onderwerp is. Maar ondertussen wel bezig geweest met bouwen en heb ik weer de zo noodzakelijke inspiratie opgedaan.


Qua inspiratie: het huis rechts uit de film 'Mon oncle en een onderdeel daarvan zou zeker in mijn diorama passen.


En deze scène is al eens eerder nagebouwd als diorama.


Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met een huis langs het spoor. Zo op de foto lijkt het een seinhuis te worden ergens in een Oostenrijkse deelstaat, maar dat wordt het dus niet.


Op de achtergrond, naast de garage lijkt ook een nieuw pand te ontstaan.


Vanuit de andere kant gezien lijkt het huis niet zo diep. Maar dat is natuurlijk gezichtsbedrog, want gezien vanuit de zichtkant ziet het perspectief er anders uit en lijkt het veel dieper; een wat geforceerd perspectief dus.


Het nieuw pand naast de garage wordt ook weer een gevel met een winkelpui. Meestal -en ook hier- laat ik de hoogte van het gebouw afhangen hoe of ik uitkom met de ramen. Of misschien maak ik wel een extra etage met nog twee ramen. Maar het kan best zijn dat het gebouw dan te hoog wordt. Pas als ik daar helemaal uit ben, snij ik de gevel op de gewenste hoogte. Het mag duidelijk zijn dat ik het ter plekke verzin en niet van te voren een planning heb.


Omdat ik geen lasersnijmachine heb wordt deze winkelpui handwerk: snijden en plakken... en natuurlijk veel plunderen uit H0-bouwpakketten.


Ook gebruik ik geen strookjes styreen van Evergreen en omdat milimeters te grof zijn gebruik ik mijn cicero-maatlat en reken ik in didot-punten.


Dit wordt denk ik een groentewinkel.


Kistjes met appels, wortelen kroppen sla voor de deur. Wèl netjes onder een afdak.


De winkelpui is zowat klaar en ook de ramen.


Byrrh is een gearomatiseerd wijnapéritif gemaakt van rode wijn, mistelle en kinine. Gemaakt in 1866 en een handelsmerk sinds 1873, was het populair als een Frans aperitief. Met zijn marketing en reputatie als een "hygiënisch drankje", verkocht Byrrh goed in het begin van de twintigste eeuw.


Je komt de reclames van Byrrh wel tegen op zijgevels. En ik denk dat ik dat ook wil.


Het wordt geen moeilijk gedoe met een afdruk uit een printer in spiegelbeeld, maar gewoon old school heb ik in potlood een opzetje gemaakt. Hoe simpel kan het zijn? Als de gevel in de kleur zit, dan lekker de letters met de hand inkleuren.  8)


Het dak wordt een mansardedak bekleed met zink.


Die reclame komt mooi boven de garage uit.

Tussendoor heb ik nog wel even wat correcties uitgevoerd, want ik vond de ramen meer op balkons lijken.


De verkeerde gevel heb ik eruit gesneden.


En een nieuwe gevel er weer in.


Het spul ligt te drogen.
En ondertussen weer wat anders:


Het vakwerkhuis zit rondom dicht. Het staat los op de fundering, maar het past wonderwel.


De stenen moeten aan de zijkant nog wel worden ingetekend. Ik dacht eerst dat daar een trap zou komen, maar die komt een stuk lager.


Met de winkelpui heb ik nog even gewacht omdat ik nog niet weet wat voor nering het gaat worden.


Er moet natuurlijk ook nog een dak op dit huis komen en ik dacht aan Arabische dakpannen. Het soort resin dakpan dat ik eerder heb gebruikt vond ik wat tegenvallen, dus ga ik zelf wat proberen.


Een kartonnen doos kan ik wel bij het oud paper gooien, maar ik kan ook het golfkarton eruit frotten en zien of dat bruikbaar is.


Het golfkarton heb ik in strookjes gesneden en met een ruime hoeveelheid houtlijm over elkaar heen geplakt. Houtlijm wordt nadat het droog is behoorlijk hard, waardoor dat golfkarton minder kwetsbaar is. Als het spul droog is snij ik het golfkarton in verticale stroken, zodat het lijkt alsof het losse pannen zijn.


Ik heb dit dak nog een kans willen geven door het in de verf te zetten, maar over het resultaat ben ik niet echt tevreden... of eigenlijk helemaal niet. Gelukkig denk ik vier keer na voordat ik iets definitief vastplak en ga ik dit uitprobeersel vervangen.

Het is een wat langer verhaal geworden, maar doordat het gelardeerd is met veel plaatjes is er misschien makkelijker doorheen te vreten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

mahtoska1

Mooi fotoverslag van je werkzaamheden. Hier kan ik nog iets van leren, namalijk: gewoon doen, en als het tegenvalt, herbeginnen.