Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

mahtoska1

Citaat van: doomslu op 18 april 2020, 20:31:02 PM
Heel erg overtuigend, dat laatste plaatje.  :P

Dat vind ik ook.

gardevil

TOP ! vooral die laatste foto, net echt.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Cord

Dank voor jullie reacties.
Citaat van: Rangeerduivel op 18 april 2020, 20:21:25 PM
Ze zit daar niet meer, gelukkig, of.... :o :(
Ze ligt weer in het bakje bij de andere Preisertjes. Van die kademuur springen heeft niet zoveel zin: er ligt daar nog helemaal geen water dus breek je hooguit een enkel.  8)


Tijd voor een kleine update.
Ondertussen ben ik nog even verder gegaan met die kademuur.


Ik heb bedacht dat het veel handiger werkt als ik die kademuur eerst helemaal in de verf zet en daarna pas het spul vastzet. De eerste lagen grondverf zitten erop. Ik heb heb het een beetje opgebouwd in drie kleuren. Of dat zo blijft weet ik nog niet.


Hier en daar komt er in de diepste voegen nog wat blauw doorheen, maar na een paar lagen verf zie je daar niks meer van.


Hier komt straks een rioolpijp uit de muur met heel veel later een constante stroom aan fecaliën dat uit die pijp komt borrelen.


De tweede laag verf zit er inmiddels ook op.


Deze kademuur moet dezelfde kleur krijgen als de overkluizing rechts.


De kademuur heeft nu een donkere wetwash gekregen waardoor er meer contrast in de muur komt.


De voegen zijn nu ook wat donkerder zijn geworden.


De overkluizing bestaat uit een door de helft gezaagd stuk pvc-pijp, heb ik aan de achterkant dichtgemaakt. Als die achterkant zwart wordt geschilderd zie je daar straks niks meer van.


De achterkant van de kademuur is eigenlijk buiten beeld, maar ik heb dat muurtje wel afgewerkt.

Oké, schieten maar.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: Cord op 20 april 2020, 22:03:33 PM
... De achterkant van de kademuur is eigenlijk buiten beeld, maar ik heb dat muurtje wel afgewerkt....

Dat kennen we, je ziet het niet, maar wij weten wel dat het gebeurd is...  ;D ;D ;D

Mooi werk Wim, hoe je met eenvoudig kleurenspel toch weer leven in de "blauwe" muur krijgt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DFS

Prachtig,

Dit stuk muur was het herwerken waard precies...

Cord

Heren, dank voor de veren.
Een beetje saai, maar ik ben nog even verder gegaan met die Quai de Villefranche:


Inmiddels is het water geplamuurd, zit er een groen-bruinige laag verf op en de eerste laag Gitsa. Voordeel van deze parketlak is dat het op waterbasis is en snel droogt en dat betekent dat er alweer snel een volgende laag op kan. Ik hou er van om in lagen te werken, dat heb ik ook met de kademuur gedaan: want daar zitten inmiddels ook weer een paar lagen op.
Overigens staan de muren nog steeds los tegen de zijkanten.


De rioolbuis is inmiddels ook aangelegd.


Bij de vorige versie zaten nietjes in de muur om als trap te gebruiken, maar daar had ik geen zin meer in.


Deze muur heb ik opnieuw gemaakt zodat beter aansluit bij de rest. Doordat dit deel nog maar twee verfbeurten heeft gehad, lijkt-ie wat lichter van kleur en misschien laat ik dat wel zo.

Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Ga je die voeg nog dichtstoppen, of minstens proberen het verband in de stenen te krijgen?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

#234
Ja Frans, die twee plaatjes muur zitten voorlopig nog even met spelden vast, zodat jullie kunnen zien dat ik hier niet uit m'n neus zit te vreten. Zoals je kunt zien sluit het spul bovenin ook niet helemaal aan. Als ze definitief vast komen te zitten dan klopt het verband ook weer en dan smeer ik die hoekstenen samen tot een geheel.
Maar daar met het definitief vastzetten wacht ik nog even mee totdat het water compleet is afgewerkt.
Wel goed trouwens dat je dat zag. Oplettende meelezers daar kan ik wel wat mee.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Had er eigenlijk ook niet aan getwijfeld dat je er iets mee zou doen Wim :)
De vraag was alleen wat. Je kan opteren om de voeg netjes dicht te smeren, wat je nu gaat doen, maar je zou ook kunnen kiezen om de hoekstenen compleet te vervangen door een hele blok.

't is maar dat ik een beetje allergisch ben aan verbanden die niet doorlopen om de hoek en zo van die dingen (beroepsmisvorming zeker)  ;D ;D ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Citaat van: SuSke op 22 april 2020, 11:24:17 AM
Had er eigenlijk ook niet aan getwijfeld dat je er iets mee zou doen Wim :)
Het zou dom zijn als ik steekhoudende feedback naast me neer zou leggen. En je hebt zéker een punt.
Citeer
De vraag was alleen wat. Je kan opteren om de voeg netjes dicht te smeren, wat je nu gaat doen, maar je zou ook kunnen kiezen om de hoekstenen compleet te vervangen door een hele blok.
Om die hoek mooi passend te krijgen heb ik zelf bedacht om de naad weg te plamuren en licht op te schuren. Als ik die hoek zou moeten vervangen voor hoekstenen uit één stuk, dan moet een deel van het triplex achter de muur worden weggezaagd en eerlijk gezegd heb ik geen zin om nog te gaan zagen.
Stel dat het resultaat van het wegplamuren tegenvalt, dan kan ik aan de zichtkant nog een paar dukdalven zetten. Soms doe ik dat ook wel door met een regenpijp een minder geslaagde hoek weg te werken.
Voorlopig moet je nog even tegen die naad aankijken, want voordat die kademuren worden vastgezet, sluitend gemaakt en afgewerkt, moet ik eerst nog een tijdje bezig met dat water.
Citeer
't is maar dat ik een beetje allergisch ben aan verbanden die niet doorlopen om de hoek en zo van die dingen (beroepsmisvorming zeker)  ;D ;D ::) ::)
Dat heeft niks met allergie te maken, maar met de drive naar perfectie en geloofwaardigheid... en daar is niks mis mee.
Laat je vooral niet weerhouden om puntjes van feedback te leveren; daar word ik zeker niet slechter van. Waarvoor dank.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

mahtoska1

CiteerAls ik die hoek zou moeten vervangen voor hoekstenen uit één stuk, dan moet een deel van het triplex achter de muur worden weggezaagd en eerlijk gezegd heb ik geen zin om nog te gaan zagen.

Een mogelijkhijd is om geen volledige blokken te maken maar om L vomige hoekstenen te maken. Het is maar een idee.

Cord

Kleine update


De nietjes zijn ook weer terug.


Inmiddels zitten de muren vastgelijmd. Dat witte spul op de waterlijn is natte houtlijm, zodra dat droog is, is het transparant. Maar er gaan nog wel een paar lagen verf overheen.


De muur compleet met dukdalven.


Wel geinig die dukdalven, maar ze maken het wel erg vol.




Nu nog wachten op de eendjes en dan kunnen ze gevoerd worden.


Voordat er eendjes in het water komen, ben ik tóch nog even bezig geweest met experimenteren.


Uiteindelijk moet het er beter op worden.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.