Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

#210
Dank voor jullie feedback.
Citaat van: adrievans op 01 april 2020, 13:23:15 PM
Of als je bloot wil:
https://www.zinnfigur.com/en/Round-Figures/Blank-kits/El-Viejo-Dragon/1-43/
Dit is een kanshebber.
Citeer
Of hier.
https://www.scalelink.co.uk/acatalog/Omen_Miniatures___1_43_Exotic___Unusual_figures.html
Deze vind ik wat minder.
Maar als het zover komt, dan zal ik de foto's wel met zwarte balkjes weergeven.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Havoc

Citaat van: doomslu op 11 april 2018, 19:35:51 PMDoch, bij deze hier heb ik toch mijn bedenkingen. Zelfs in de jaren vijftig (die ikzelf niet gekend heb) lijkt het me uitgesloten dat een beenhouwer in zo'n vuile winkel werkt.
Dat er achter de winkel wellicht een loopje met de hygiëne werd genomen kan ik me levendig inbeelden, maar de slagersvrouw zal er toch wel voor gezorgd hebben dat de glanzende steentjes tegen de wanden mooi glimmend waren, denk ik.  ;)

Ik volg Luc hier helemaal in. Dit is eerder een winkel die 20 jaar leeg gestaan heeft. Kijk eens naar foto's van die tijd. Die koeltoog is voor mij eerder jaren '70. In de jaren '50 zal het nog met ijsblokken en een marmer plaat geweest zijn.

Foto's van 1951/1952 (wel nederland) http://www.wimhoogerdijk.info/oegstgeest/oegstgeest4.htm ongeveer 1/3 naar beneden scrollen. In frankrijk https://www.boucherie-hoffmann.fr/qui-sommes-nous/histoire/ De koeltoog is sterk gelijkend op wat in nerderland gebruikt werd. Begin jaren '60 ziet de koeltoog er al anders uit, meer zoals je model http://www.boucherie-rossi.net/histoire.html https://www.gettyimages.fr/detail/photo-d'actualité/opération-suivez-le-boeuf-dans-une-boucherie-à-paris-photo-dactualité/558641941
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Cord

#212
Pfff... dit is al alweer twee jaar geleden.
Citaat van: Havoc op 01 april 2020, 20:50:08 PM
Ik volg Luc hier helemaal in.
Ik waardeer ook jullie betrokkenheid bij mijn slagerij.
Volgens mijn povere herinneringen heb ik de slagerij toen ook al een upgrade gegeven, waarbij de tegeltjes met een stemmig beige kleur opnieuw zijn betegeld.

Citaat van: Cord op 11 april 2018, 21:56:45 PM
Voor...


...en na de upgrade.
Binnenkort ga ik verder met de interieurs en dan gaan we zien wat het wordt.  ;)


Volgens mijn bescheiden kennis waren er in de vijftiger jaren al koelcellen en koelkasten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tussendoor ben ik bezig geweest met de door schadelijke stoffen aangevreten overkluizing:


Ik heb besloten om de voorkant te vervangen. Vervangen is minder werk dan repareren.


Een nieuwe voorkant, gemaakt uit twee lagen isolatieplaat.


Een eerste cementkleurige verflaag.


En na het inkleuren van de stenen.


Met Anita-spul heb ik met name de bakstenen ingevoegd.


Door die voegen komen de bakstenen wat beter uit de verf. Maar de voegen zijn nog wel wat te licht. Eigenlijk hoef je helemaal niet zo heel netjes te schilderen als je voegen maar strak zitten.


De kade muur links? Tsja, dat is zo'n beetje hetzelfde verhaal als de overkluizing en nu wordt het verschil wel erg groot. Ik denk dat ik de complete kademuur ga vervangen.


Met een donkere wetwash worden de voegen wat donkerder en de kleuren van de stenen wat meer naar de achtergrond. Als het spul droog is krijgen de stenen nog een drybrush.


Betekent wel dat ik in de muur rechts hier en daar nog wat stenen moet bijkleuren, zodat het wat meer één geheel wordt. De binnenkant van het tunneltje moet nog in de verf.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

adrievans

Ik neem aan dat er ook nog het nodige alg/zeewier groen op komt.
Nieuwe kleuren zien er beter uit,anders wordt het zo grauw en donker.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

sdz1976

Ik vond dat ingevretene ook wel iets hebben  8) 8)


Grtz,

samuel;
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

steamdriven

Hoe doen jullie het toch! Echt waar, petje af!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Cord

Dank voor jullie feedback.
Citaat van: adrievans op 06 april 2020, 13:11:21 PM
Ik neem aan dat er ook nog het nodige alg/zeewier groen op komt.
Nieuwe kleuren zien er beter uit,anders wordt het zo grauw en donker.
Klopt, dat groene komt erop maar dat gebeurt pas als alle verf erop zit en het geheel op kleur is.

Citaat van: steamdriven op 07 april 2020, 17:45:04 PM
Hoe doen jullie het toch! Echt waar, petje af!
Dankjewel, maar om daar achter te komen ben ik bang dat je dan toch het hele draadje moet terugbladeren.  :o


Tussendoor zitten de eerste 1:43-Preisertjes in de verf.


Er is schijnbaar wat aan de hand langs de kademuur.


Arm kind; de verkering is zeker uit.  :'(

Citaat van: sdz1976 op 07 april 2020, 14:36:18 PM
Ik vond dat ingevretene ook wel iets hebben  8) 8)
Nou Samuel, die ingevreten kademuur zat me tóch niet lekker en ik ga 'm vervangen.


Ik vond de kademuur teveel verschillen van de overkluizing en bovendien bijna niet te schilderen in dezelfde stijl.


Omdat afbreken van de bestaande muur misschien teveel schade zou geven, zet ik er een nieuwe kademuur voor. Ik heb de muur wat gladder geschuurd zodat de lijm beter pakt.


Een maagdelijk nieuw canvas.


De eerste stenen zijn gelegd.


En ik denk dat ze beter gaan passen bij de rest.
Tot zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Alan On Track

De structuur van de stenen is zeer overtuigend, origineel ook de combinatie met baksteen. Een heel mooi project in ieder geval
Modelbouw is een kunst

steamdriven

Wim, met welk werktuig druk jij je stenen in?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Cord

Heren, mijn dank!
Citaat van: steamdriven op 16 april 2020, 15:32:02 PM
Wim, met welk werktuig druk jij je stenen in?


Aanvankelijk gebruikte ik uit elkaar gevallen penselen. Die penselen van de Action vallen vanzelf al uit elkaar. Met een punttangetje kun je die vrij makkelijk buigen en als je ze iets opvijlt zodat er een scherp randje op komt dan kun je stempelen. Maar tegenwoordig combineer ik stempelen met een scherp geslepen potlood,waardoor je wat meer variatie krijgt.


Terrasvloeren stempel ik niet, maar gebruik ik alleen potlood waardoor de vloer mooi vlak blijft.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Bjor

Wim,

De "aangevreten" muur vond ik al schilderachtig, maar de nieuwe versie....................... O sorry, kwjjl ik weer in mijn toetsenbord  :P :P :P

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

Cord

Citaat van: Bjor op 16 april 2020, 20:25:08 PM
De "aangevreten" muur vond ik al schilderachtig, maar de nieuwe versie....
Ach Ben, de aangevreten muur had misschien best gekund, maar ik had gewoon zin in een nieuwe muur.


Je ziet het bijna niet, maar tussendoor heb ik de muur van de overkluizing nog even een donkere wetwash gegeven en de groene aanslag onderin wat aangepast. Als de verf droog is gaat er nog een laag overheen. En zo blijf je bezig.


De stenen zitten erin. Ik heb stempelen en intekenen gecombineerd zodat er meer verschil in diepte te zien is.


Met dukdalven voor het complete plaatje. Uit die gemetselde rozet komt nog een stuk rioolpijp.


In de hoek komt -net als aan de andere kant van deze muur- een steunbeer die de muur op een nette manier moet afsluiten.


En als afsluiting een sfeerplaatje.
Dit diorama had eigenlijk nog geen naam en Villefranche (gepikt uit de Netflix-serie 'Zone Blanche') is een nogal veel voorkomende plaatsnaam. Voordeel van een fictieve plaatsnaam is dat niemand kan vertellen waar dit diorama zich precies afspeelt en of het wel écht bestaat. Alleen ik weet waar dit is en ik zeg het lekker niet.  :P
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Heeft ze zich bedacht Wim?
Ze zit daar niet meer, gelukkig, of.... :o :(

;D ;)

doomslu

Heel erg overtuigend, dat laatste plaatje.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *