Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

modelbaanHO

Ik zou niet weten op wat ik moet schieten.
Zou trouwens zonde zijn om op dit prachtige diorama te schieten.
Ik kijk uit naar je verdere berichten.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Alweer een erg mooi bouwverhaal. Dank !  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

#167
Dank voor de reacties.
Citaat van: modelbaanHO op 13 februari 2020, 13:39:08 PM
Zou trouwens zonde zijn om op dit prachtige diorama te schieten.
Ach, dan zou het een soort WOII-diorama worden; ook leuk.  :o
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met een aantal details.


Alweer een tijd geleden zat er op dit winkelpand een schoorsteen waar ik niet echt blij mee was. Het waren wat rommelige bakstenen en het mag dan wel Frans zijn, maar moet er wel een beetje behoorlijk uitzien.


Ik heb dus bedacht om het ding eraf te halen en gewapend met nieuwe inzichten een nieuwe schoorsteen te maken.


Er zat aan de andere kant van het gebouw nog helemaal geen zijgevel, dus heb ik die er maar gelijk ingezet. Die gevel zit natuurlijk nog los en daar zit nog wel wat plamuurwerk in.


En dat hoekje: het lijkt een beetje op een ietwat onbenullig stukje dat is overgebleven nadat de rest is volgebouwd.


Om te beginnen heb ik om -wat meer ruimte te maken- links een strookje van de gevel met de onderdoorgang gesneden. Links in de hoek komt nu een doodlopende steeg met een hoger gelegen gebouw dat via een soort van trap te bereiken is. Het straatniveau is horizontaal, dus daardoor krijg ik misschien iets meer het idee van hoogteverschil. Omdat hoogteverschil wat verder uit te werken (en ik was toch bezig met snijden) heb ik van beide gebouwen aan de bovenkant wat afgehaald, waardoor de huizen ietwat trapsgewijs zijn opgebouwd; aan de voorkant lager en aan de achterkant wat hoger.


Een eerste opzet. Omdat ik niet alle gebouwen met natuursteen wil, wordt dit een bepleisterde gevel. Het voorlopige resultaat ziet er nogal smal en hoog uit en daarom overweeg ik om op de eerste etage een soort van erker-achtingen uitbouw te maken.

Aanvulling:


Inmiddels heeft de vernieuwde schoorsteen bakstenen. Als de lijm droog is dan gaat-ie in de verf.


Ik was nog niet echt gecharmeerd van de gevel in die doodlopende steeg (rechts). Ik vond 'm er wat te makkelijk uitzien; een deur en een paar ramen. Dus ben ik opnieuw begonnen (links).


Deze heeft net wat meer joie de vivre.


Daar waar de steeg doodloopt komt ook nog iets met een muur en misschien nog een deur in die muur met een buitentoilet.
Zó, ik ben weer een beetje bij.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik ga nog even verder met m'n bouwverhaal:


Dit huis staat vooraan het diorama en daar zit je dus met je neus bovenop. Het is een geinig terrasje, maar verder is er nog niet zoveel te beleven en daar mag wel wat meer gebeuren. Ik zie nu ook dat ik de naad op de hoek nog moet wegplamuren.


Toevallig kwam ik deze tegen. Heb ik denk ik ooit voor een winkelpand gemaakt, maar nooit gebruikt. Dat gebeurt me wel vaker.


Een beetje bijwerken en dan denk ik dat dit wel past.

Tussendoor ben ik even verder gegaan met de blinde muur van het winkelpand.

   
Het is het huis waar een nieuwe schoorsteen op moest komen, als geheel van een muur die waarschijnlijk uit het zicht is. De verf moet nog drogen.


Trappen in 1:87 heb ik genoeg maar in deze schaal moet ik eigenlijk alles zelf maken; dus ook een trap.


En er mislukt ook nog wel eens wat. Van links naar rechts drie pogingen.


De meest gelukte trap komt in de doodlopende steeg tussen de winkel met die blinde muur en de erkerwoning.


De gevel met de erker verspringt iets ten opzichte van de gevel met de onderdoorgang. Aan het eind van die steeg komt nog een muur, zodat je vanaf het diorama niet de echte wereld inkijkt.
En ja, ik moet nog zien dat ik op de een of andere manier een trapleuning bij die trap krijg.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Vervolg op het voorgaande:


Ik had nog wat tijd om dat blinde muurtje in die doodlopende steeg te maken. Aanvankelijk wilde ik daar een wc-deur maken, maar dan zou ik geen ruimte meer hebben voor een konijnenhok. Ik heb helemaal geen 1:45 konijnen... maar die Fransen zijn dol op konijn, dus het hok wordt leeg.


Zo past het spul er wel een beetje in. Die kier rechts wordt natuurlijk nog dichtgemaakt.


Het hele spul staat nu nog schots en scheef omdat het allemaal nog niet vastzit. En voordat het zover is moet er nog een boel gebeuren aan deuren, ramen, luiken en verlichting. Het trottoir is inmiddels op maat gemaakt, zodat later het wegdek erin kan worden gelegd.


Dit uitstekende stuk daar moet nog wat mee gebeuren. Nog niet heel erg uitstekend omdat er nog wat stenen moeten worden gestempeld. Ik denk dat daar een hijskraantje gaat komen.


Een kraantje moet natuurlijk wel een Frans kraantje zijn.


Deze heb ik nog liggen en de overeenkomst is treffend. Dit is wel een kraan in 1:87 maar lijkt in deze schaal wel erg hoog. Ik denk dat deze van H0 naar 1:48-1:45 wel is aan te passen.


Omdat ik steeds maar details laat zien, hieronder even een actueel overzicht van het geheel:




Van links naar rechts:
De garage daar moet nog een brug in komen met een auto erop, meer rommel, een benzinepomp, verlichting en natuurlijk een dak.
Bij de slagerij moet het interieur worden afgemaakt, het dak en verlichting.
Dat blauwe huis wordt waarschijnlijk een café-tabac moet nog een interieur krijgen, verlichting en een dak.
Die poort lijkt een beetje te zweven en moet passend gemaakt worden.
Het huis rechts naast de poort wordt waarschijnlijk een schoenmaker ik heb nog heel veel zombies (poppetjes van Ali) die het straks met geamputeerde voeten moeten doen.
De nu nog witte huizen, daar moet eigenlijk alles nog aan gebeuren.
Op de blauwe ondergrond moet natuurlijk nog wegdek komen; kasseien, asfalt of een combinatie.
Enfin, ik ben dus nog lang niet klaar.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

svvander

Ik heb zulk kraantje van Faller in H0... is wel maar rommel. Ik denk, dat je mits een beetje fantasie en proberen, een veel beter op schaal kan maken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Cord

Citaat van: svvander op 21 februari 2020, 20:44:45 PM
Ik heb zulk kraantje van Faller in H0... is wel maar rommel...
Dank voor je opbeurende feedback.
Ik werk alleen maar met rommel. Om van rommel iets te maken vind ik de grootste uitdaging.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Om dit draadje nog even levend te houden:


Die poort vind ik als geheel een beetje saai. Bovendien heb ik raamopeningen gemaakt die ik naar verhouding te groot vind. Ik heb het bovenste deel er dus afgesneden.


Met een nieuwe bovenkant heb ik de boel tegelijk ook iets lager gemaakt, zodat de linker buurman wat beter in het zicht komt.


Behalve dat de ramen nu wat kleiner zijn, zijn ze gelijk passend gemaakt voor de raamkozijnen die ik nog heb liggen.  8) Je moet niet álles zelf willen maken.


Deze zijkant valt straks geheel buiten beeld. Tenzij je een endoscopie uitvoert, zie je daar dus later niks meer van.


Ook ben ik bezig geweest met een deel van het wegdek.


De kasseien op de oprit hebben net een wat andere kleur. Ik denk dat ik het zo laat.


Een wat hobbelige weg is het geworden, maar met modelbouw moet je altijd ietwat overdrijven.


Dat groene wordt nog weggewerkt.
Tot zover...
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Citaat van: Cord op 27 februari 2020, 14:38:46 PM

Deze zijkant valt straks geheel buiten beeld. Tenzij je een endoscopie uitvoert, zie je daar dus later niks meer van.

Dat is eigenlijk best wel jammer. Ook dit is een knap stukje werk. ;)
Groet Pierre.


Cord

#174
Citaat van: Pierre op 27 februari 2020, 15:47:43 PM
Dat is eigenlijk best wel jammer. Ook dit is een knap stukje werk. ;)
Dankjewel Pierre,
Iemand op een ander forum schreef ooit: "Het is altijd het zelfde liedje, je wil alles zien maar dat gaat nu eenmaal niet."
Tsja, wit en ongeschilderd laten dat is ook zoiets. En er dan te laat achterkomen dat als je rechts van het diorama over de daken loert, je ineens een witte, onbeschilderde muur ziet.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik ben nog even bezig geweest met dat gebouw met die poort.


Achteraf gezien vond ik deze wat kleinere ramen te dicht bij de rand van het dak zitten, waardoor ik de verhouding niet mooi vond.


Ik had niet zoveel zin om er wéér een nieuwe bovenkant op te zetten, dus heb ik de ramen toch maar iets groter gemaakt. Zo blijf je bezig, maar ik denk dat het nu wel beter klopt.


Hier en daar moet het spul nog wel wat beter aansluiten.


Er moet op dit gebouw natuurlijk nog een dak komen. En omdat ik niet overal dezelfde daken wil gebruiken, dacht ik dat een dak van leisteen wel wat zou kunnen zijn. In de Dordogne kom je dit soort grove leisteen daken vaak tegen.


Leisteen heb ik niet, maar wel een doos met roerstokjes. Nadeel van deze stokjes is wel dat ze nogal wat vocht opnemen, waardoor ze door de natte houtlijm ietwat gaan uitzetten. Hierdoor krijg je een wat onregelmatig effect. En dat ik mijn manier van werken niet zo secuur is helpt natuurlijk ook niet echt.  :o


Na een eerste laag verf valt het onregelmatige (lees Franse) effect misschien nog wel mee.


De doorrijhoogte van de poort is 4,30 m en dan hoeft er volgens mij geen verkeersbord.

Kleine update
Na enig schilderwerk kom je erachter of het allemaal een beetje klopt.


Voor...


...en na. Het is vooral experimenteren en zoeken naar de goede kleuren.


Het huis rechts heeft de eerste laag verf.


Het dak zit ook in de verf.


En behalve in de verf heb ik ook een aanzet gemaakt voor een dak. Eerlijk gezegd weet ik op dit moment nog niet wat er op komt te liggen.


Langs de waterkant moet denk ik nog wel iets van een hekwerk komen. Aanvankelijk bedacht ik -heel Frans- een stenen muur, maar dat ontneemt ook een beetje het zicht.


Het huis met de trap heeft nu ook een terracotta vloertje.


Enfin, tot zover even...

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Knap werk. Pure zelfbouw daar hou ik van.

Erik

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: erik de noorman op 10 maart 2020, 15:48:38 PM
Knap werk. Pure zelfbouw daar hou ik van.
vraagje de ruimte boven je poort wordt die niet iets te laag ?