Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

SuSke

mooi, mooi, mooi, ... 
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1


Pierre

Het blijft een genot om je te volgen Wim. Weer een mooie update. ;)
Groet Pierre.


Cord

Heren, dank voor de stimulerende veren.
Ik zit op dit moment even op Kreta om onderzoek te doen naar de bijzondere manier van bouwen op dit eiland.


Voordat ik mijn koffer aan het inpakken was vond ik nog een plaatje met beroerd gegoten Arabische dakpannen met bar weinig detail.


Het meest storend vond ik de rand van dit plaatje en die heb ik met een hulpstuk op een boormachientje maar even wat uitgehold. Op deze manier lijkt het nog iets en dan hoef ik in elk geval geen hele berg milkshake-rietjes door midden te snijden. Verf gaat straks het verschil maken... hoop ik. .


Het dak zit erop en nu ik de foto's zie, jeuken m'n handen.  :o
Aanvankelijk had ik dit Franse diorama ergens een plek gegeven in het westen van noord-Frankrijk, maar met deze dakpannen wordt het denk ik toch een stuk zuidelijker.

 
Oh ja, het bord boven de winkelpui zit ook in de verf. Met een satéprikker (die zijn steviger dan cocktailprikkers) moet ik nog wel even de kit bij de ramen weghalen.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

Erg fijn knutselwerk weer! Kan me in dat rijtje ook nog wel zoiets voorstellen, zo'n vrij strak pand met baksteen om de ramen. Gewoon voor t contrast.
https://www.google.com/maps/@45.954469,2.1659425,3a,62.9y,163.69h,97.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC7a246JdfanupnIy8xKuSA!2e0!7i13312!8i6656
nouja strak... als je eens kijkt wat er allemaal aan bungelt en wat dat voor onduidelijk garagehokschuurding daarnaast is zijn mijn ougree-huisjes eigenlijk nog netjes, en dan weet je nog niet eens wat er achter dat rolluik zit.  8)

Cord

Dankjewel Floris.
Voor mij is dit 1:48-project een experiment waarbij ik probeer om zoveel mogelijk andere technieken te gebruiken, dan dat ik gewend ben te gebruiken in 1:87.
Mijn eerste gebouw -de slagerij- heb ik opgetrokken uit platen styreen, zoals ik dat ook in H0 zou hebben gedaan. En achteraf gezien was dat geen succes omdat je niet alleen een omschakeling moet maken in schaalgrootte, maar ook moet omschakelen naar andere materialen. Die garage is gebouwd met foamboard en op de een of andere manier werkt dat in deze schaal veel beter.
Van de bepleisterde muren ben ik nu overgestapt op van die grote, onregelmatige stenen en ik denk dat ik in het volgende pand wat meer met bakstenen ga proberen.


Zo moet ik ook nog iets doen met die rails. Ik heb tussen de railstaven nu hetzelfde materiaal in zitten als foamboard, maar ik denk dat ik het er weer uithaal en eens met klei aan de gang ga.
Enfin, zo blijf je bezig.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Het pannendak zit erop.


Na een eerste laag verf ben ik niet echt ondersteboven van het resultaat. Er zit op dit resign-gietwerkje maar weinig structuur van over elkaar gegelegde dakpannen.


Ook die schoorsteen had een stuk beter gekund en misschien ga ik die nog vervangen.


Na een nacht drogen heb ik er nog maar wat contrastvloeistof overheen gegooid. In de zon is het lekker snel droog.


Het geheel krijgt nu net wat meer... eh... sju? Er moeten natuurlijk nog luiken op deze gevel komen en een lekkende dakgoot.


De meesten van jullie maken eerst slim doordachte baanplannen, leggen de rails op de goede plek, snoeren onder de baan, proefrondjes rijden en beginnen dan met de scenery. Ik denk eigenlijk maar één bouwwerkje vooruit: ik ben begonnen met die slagerij, daarna de garage en langzamerhand ga ik dan eens verder denken. Of dat de meest praktische manier van werken is, dat zal wel niet. Maar langzamerhand wordt het dan toch tijd om verder te kijken naar de planning.

Even een overzicht


Van links naar rechts de garage, de slagerij en dan het huis met het pannendak. In het midden op de voorgrond komt een kademuur met iets van water en links en rechts van die kademuur komt nog iets van bebouwing, zodat er wat meer dieptewerking in het geheel komt. Want zoals het er nu uitziet is het eigenlijk niet veel meer dan een rijtje huizen.


Helemaal rechts heb ik nog ruimte voor een streep bebouwing en ik ben van plan om hier een aansluitende gevel (of gevels) te bouwen met een onderdoorgang, zodat het eind van het spoortje uit het zicht verdwijnt. Die gevel of die rij gevels loopt door tot aan de rand van de module.
Enfin, suggesties zijn welkom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Groet Pierre.


Cord

Kleine update


Voor het maken van de dakgoten ben ik inmiddels overgestapt van die slappe milkshake-rietjes naar buisjes van styreen. Deze snijden en lijmen een stuk gemakkelijker.


Zo'n dakgoot kun je natuurlijk niet met Kibri-lijm vastplakken want dan vreet de lijm je hele gevel weg... dus gebruik ik houtlijm; dat droogt mooi transparant op maar duurt wel een eeuwigheid voordat het droog is.


Met een bijpassende aansluiting loopt het regenwater nu mooi weg.


Verder heb ik nog even nagedacht over mijn huidige opstelling:


Laat ik eerlijk zijn: eigenlijk is deze opstelling niet heel veel meer dan een rijtje huizen, een wegdek met rails en een langszij lopende kademuur. En bij elkaar genomen kan dat misschien best geinig worden, maar Het ziet er wel een beetje rechtlijnig en saai uit.
Dus ben ik eens wat gaan schetsen:


In deze opzet blijft het rijtje huizen op de achtergrond dezelfde opstelling houden en dat is praktisch gezien ook het meest handige, want dan hoef ik niet alles opnieuw te maken. Wèl gaat het hele rijtje huizen iets naar links schuiven. Op die manier ontstaat er wat meer ruimte voor de schuin geplaatste bebouwing aan de rechter kant.
De voorgrond lijkt er nu wat spannender uit te zien en dat komt misschien ook wel omdat een -ietwat schuin geplaatst- bruggetje wat meer speelsheid brengt. De voorste huizen aan de beide zijkanten grenzen aan de rand van het diorama en daarmee krijg ik ook een wat meer afgesloten geheel. De op de voorgrond geplaatste huizen zorgen er ook voor dat het effect van diepte wat meer wordt geaccentueerd.


Dat betekent dat ik afscheid moet nemen van deze module.


En dat ik ook afscheid moet nemen van deze bestrating en de vastgeplakte rails. Dat niet zo heel erg, want ik was eigenlijk niet zo tevreden over het wegdek en al helemaal niet over de rails.


Beetje zagen, plakken en schroeven en daar is de nieuwe opzet. Ik heb de overgang van het water naar de straat meteen ook wat hoger gemaakt omdat er bij die inkeping een brug komt en ook een wat hogere kademuur. Die brug wordt niet echt gigantisch, maar groot genoeg om een brug te mogen heten.
Enfin tot zover en feedback is in dit prille stadium meer dan welkom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Dat zijn geen halve maatregelen Wim. Succes met deze verbouwing man. ;)
Groet Pierre.


Steam.N

Wim, er mooie constructies !!!  :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cord

Dank heren.
Omdat het op mijn zolderkamer ruim 40°C is, heb ik een deel van mijn bezigheden naar de tuin verplaatst. Ja, daar is het ook warm.


Het smalspoor ligt er in. Ik heb H0-normaalspoor gebruikt en daar de helft van de bielzen uitgehaald, waardoor het ineens 0e-spoor werd. Dat lijkt een beetje een zinloze exercitie omdat de rails in de bestrating worden weggewerkt, maar toch zul je in de groeven van de rails de bielzen blijven zien en dan vind ik het mooier als daar niet ineens H0-rails in beeld komen.


De rails ligt er ook lekker strak in. Jammer dat je er straks niet meer zoveel van ziet.


Nog even een totaalplaatje: links wordt het straatniveau nog een stuk uitgebouwd naar voren, totaal de rand. Kan best zijn dat daar op die uitbouw nog een huis komt te staan; niet té groot anders zie je niks meer van de garage. Zo'n uitbouw komt ook aan de rechterkant. De bebouwing loopt dan vanaf de voorkant, diagonaal naar het pand naast die poort. Het smalspoor komt daar dan weer onderdoor te lopen en verdwijnt daar uit beeld.
Die kade begint links aan het begin van dat blokje hout tot aan het punt waar de knip zit... en rechts van de kade komt dan natuurlijk nog die brug.


Inmiddels heb ik ook een begin gemaakt met die kademuur. Doordat ik aan een kant van het foamboard ben bezig geweest met het stempelen van die stenen, gaat dat foamboard een beetje bol staan. In dit geval komt dat mooi uit, want dan loopt die kademuur mooi mee met de curve van de grondplaat. De binnenkant van die brug bekleden wordt nog wel even een dingetje; omdat die kademuur vast komt te zitten op de onderste laag (het water) en vast komt te zitten tegen de zijkant van de grondplaat (het maaiveld)... en als dat allemaal vastzit, dan kom ik natuurlijk nooit meer onder die brug.  :o
Daar moet ik dus nog wat slims op verzinnen.


Aanvankelijk had ik in deze hoek van de kademuur een trap bedacht; een trap die doorloopt totaan het water. Maar zo'n trap neemt wel de halve kademuur in beslag en dan heb ik eigenlijk geen ruimte meer om daar een bootje aan te leggen. Dus heb ik dit alternatief bedacht: nietjes.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Paulogic

netjes, die nietjes... ;)

Mooie schaal om te detailleren en uw resultaten mogen echt wel gezien worden.
Ik ben benieuwd naar de verdere invulling/inkleding.
mvg,
Paul(ogic)

Cord

Dankjewel Paul.
Ik wil de kademuur vastlijmen, maar de grondplaat van het straatniveau wil ik voorlopig nog even demontabel houden.


Dus heb ik bedacht om onder de grondplaat van het straatniveau een bouwwerkje te maken met dezelfde curve als de grondplaat, zodat ik de kademuur daar tegenaan kan plakken.


De grondplaat blijft dus voorlopig nog los van dat bouwwerkje.


De kademuur plak ik tegen dat bouwwerkje. De brug heb ik eraf gesneden want daar komt een nieuwe.


Die grondplaat past er precies op en sluit mooi aan op die kademuur. Ik denk dat dit een oplossing is waar ik wel verder mee kom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

evan

Zeer genietbaar onderwerp en de uitwerking er van :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.