Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

sdz1976

Prachtig!!! Vooral de geslaagde keien kwa vorm en kleur charmeren me enorm.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Citaat van: Gerolf op 27 april 2018, 08:20:56 AM
Wil je die deuren echt laten opengaan? Lijkt me wel leuk  ;D
Ik ken inmiddels je reputatie van microscopisch kleine bewegende projecten die nauwelijks te bevatten zijn, maar ik ken ook mijn beperkingen. Dat ik die harmonica-deuren scharnierend heb gemaakt is eigenlijk alleen gedaan om ze (flexibel) aan elkaar vast te maken. Op die manier is het voor mij ook makkelijker te bepalen hoe en op welke manier ik ze in de deuropening vastzet.


Ik heb er één milliseconde over nagedacht, maar als ik die garagedeuren beweegbaar zou moeten maken, dan zou er een hele constructie onder de garage moeten komen met electronica, servomotortjes, controllers, microschakelaars, soepel lopende geleiders... en uiteindelijk vastgelopen of uitelkaar getrokken harmonicadeuren omdat er een minuscuul korreltje in de geleiderail terecht is gekomen. Pfff... slapeloze nachten.

Citeer
Desnoods is alleen bovenaan genoeg. Onderaan lijkt me de kans dat het gootje "verstopt" nogal groot - zeker bij een garage.
Ik ga nog eens even uitvogelen wat de meest realistische en nette manier is om die deuren er in te krijgen... met of zonder gootje.
Die voorgevel lijkt aan de binnenkan buiten de zichtlijn, maar omdat ik het dak van de garage waarschijnlijk afneembaar ga maken, moet de binnenkant van die voorgevel er ook een beetje netjes uitzien.

Citaat van: sdz1976 op 27 april 2018, 19:52:17 PM
Prachtig!!! Vooral de geslaagde keien kwa vorm en kleur charmeren me enorm.
Dankjewel Samuel,
Die keien was eigenlijk een uitprobeersel, zoals dit hele project voor mij een experiment is omdat ik in H0 nooit eerder met piepschuim (geëxpandeerd polystyreen) heb gewerkt. De naastgelegen slagerij ben ik in 2014 begonnen door op precies dezelfde manier te bouwen zoals ik dat ook in H0 doe. Dat was eigenlijk geen goed idee omdat een veel grotere schaal andere materialen vereist.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update


De vloer heeft nu ook een kleurtje. Het oogt nog een beetje licht van kleur maar er gaat nog wel een laagje overheen.


De vettigheid op de vloer moet nog wel even drogen.


Er zit nu (toch) ook een geleiderail in de vloer voor de harmonicadeuren. Niet dat ze een werkende functie hebben, maar het oog wil ook wat. Daar waar de buitenkraan komt heb ik vast een putje gemaakt.
De muren staan nu nog los op de ondergrond.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tussendoor ben ik nog even verder gegaan met mijn garage.


Zo moest het trottoir nog worden aangelegd van de garage naar de slager.


En moest er in de garage nog een kozijn worden gemaakt voor de garagedeuren.


Een Franse put.


De voor- en linker zijgevel zitten inmiddels vast op de grondplaat, zodat de harmonicadeuren konden worden vastgezet.


Ik zag dat de grondplaat een beetje begint krom te trekken. Ik moet dus langzaam gaan nadenken hoe ik deze bouwwerken ga vastzetten op mijn diorama.


Vanaf de binnenkant is er nog wel een beetje schilderwerk. Vanaf de buitenkant zie je er niks van, maar het moet er toch een beetje netjes uitzien.


Langzamerhand begint het een beetje een geheel te vormen.


Langzamerhand ben ik aan het nadenken over wat er rechts naast de slagerij moet komen. Ik heb vast een opzetje gemaakt, maar ik ben er nog niet uit.


Raamkozijnenvind ik persoonlijk wel een dingetje. En niet alleen in H0 maar juist ook in deze schaal. Terwijl de lijm van de garage droogt, ga ik proberen om te zien of ik met wat H0-kozijnen van Auhagen een raamkozijn in 1:48 kan fröbelen. Bij de linker opzet vond ik er wat teveel spijltjes in zitten.


Deze lijkt al wat meer te worden.


Het worden naar de binnenkant draaiende ramen die open staan, zodat het (eventuele) interieur goed te zien zal zijn.
Maar dit project moet nog even wachten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB


Gerolf

Yep - dit is genieten  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Citaat van: Gerolf op 05 mei 2018, 07:34:45 AM
Yep - dit is genieten  :)

Helemaal mee eens :)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

erik de noorman

Wonder mooi, prachtige modelbouw. Wat een details.

Erik.

Chrisrail

#69
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Cord

Heren,
Dank voor de veren.

Citaat van: Chrisrail op 06 mei 2018, 14:06:33 PM
Mooi,
echter één kleine opmerking.
Ik dacht niet dat in Frankrijk de ramen naar buiten open draaien.
Je hebt inderdaad een punt. Ik had het al gezien nadat de verf droog was en had er nog geen foto van gemaakt.


Maar nu wèl. Dat die ramen een beetje scheef lijken te hangen komt omdat ze nog niet vastzitten.


Tussendoor ben ik even aan het verzinnen hoe of het verder moet. Het is de bedoeling dat ik het geheel op een niet al te grote module zet. Op die manier blijft het (eventueel) transportabel en een beetje overzichtelijk. Gezien de beperkte ruimte blijven de gebouwen relatief klein.


Ik denk dat dit het ongeveer moet worden: links die garage, daarnaast de slagerij en op de hoek moet denk ik een café komen. Dit hele concept hangt natuurlijk aan elkaar van de Franse oubolligheid, maar dan maakt het wel herkenbaar.
Het nog te bouwen hoekpand gaat niet geheel haaks worden, maar loopt aan de zijkant iets meer uit. Op die manier blijft de zijgevel meer en beeld en krijg je volgens mij een betere dieptewerking.
Het hoekpand sluit dan aan de rechterkant aan op een façade van huisjes. Daar gaat niet zoveel gebeuren: gesloten luiken en verder niemand thuis.
Maar voorlopig houd ik m'n aandacht nog even bij de garage en de slagerij, want daar zit nog genoeg werk in.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tussendoor ben ik even beziggeweest om een soort van basisplan te maken; een module waar het spul op komt te staan. De module meet 73,5 X 37 cm en dat is niet al te groot, maar zo houd ik de omvang van dit project een beetje binnen de perken en overzichtelijk. Bovendien past het geheel precies in een kast waardoor dit project een vaste plek krijgt.


Bij dit project val ik wel een beetje in herhalingen: een slagerij en een garage heb ik in H0 ook al eens gemaakt. Vooraan komt een kademuur met water en wellicht iets dat weg heeft van een bootje. Om de kademuur te onderbreken maak ik rechts een gebouw dat wat verder uitsteekt... en aan de linkerkant weet ik het nog niet. Echt veel ruimte is er niet.


Ik zou het bijna vergeten, maar er moet ook nog iets van een smalspoor doorheen lopen. Ik heb voor de beeldvorming wat neergelegd met standaard stukken H0-rail, maar met flexibele rail wil ik wat krappere bochten maken, zodat het spoor ook wat verder uitloopt naar de achterzijde. De rails wordt ingebed met kasseien, asfalt of een combinatie. Het past allemaal net.


Al eerder schreef ik dat ik in herhalingen val en boven de slagerij gaat dat ook nog een keer gebeuren. Ik wil namelijk op deze zolderverdieping een atelier met een kunstschilder maken en dat wordt wel een uitdaging om in deze schaal figuren te vinden die zoiets treffend kunnen uitbeelden. En misschien is dat ook wel de hele crux: gaat het lukken om projecten die ik al eerder in H0 heb gemaakt, ook in een grotere schaal te maken.
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord


Inmiddels staat dit setje ook in de verf. Het is een soort Grieks-blauw geworden en eigenlijk is dat Berlijns-blauw, maar dan met een paar jaar achterstallig onderhoud.


Boven de slagerij komt een atelier. Dat heb ik in H0 ook al eens gedaan, maar ik wil ontdekken hoe of dat in deze grotere schaal gaat uitpakken. De wandcontactdoos naast de deur is wel een paar maten te groot en die moet ik dus vervangen.


Dat veel te grote ding naast de deur heb ik dus maar weggehaald en daar komt binnenkort wat anders voor in de plaats. De muren en de vloer zijn inmiddels op kleur gebracht.


Alles bij elkaar genomen is er niet echt veel ruimte. Het gekke van werken in een grotere schaal is dat je juist veel en veel kleiner moet denken. Omdat de beschikbare ruimte nog minder is dan in H0 ben ik steeds bezig om kleiner te denken.
Er moet natuurlijk ook nog een dak op komen en dat wordt van zink. Schilders werken graag met veel daglicht en er komen dus grote ramen in.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik dacht eerst maar eens een begin te maken met dat dak.


Het wordt een dak van zink met veel ramen. Op die manier krijg je een mooie lichtinval.


Het dak krijgt natuurlijk nog een kleurtje en dan past alles weer bij elkaar.


Het begin is er. Nu nog een schildersezel, een tafel vol met potjes, kwasten, penselen, tubes verf, potloden en dan moet ik natuurlijk nog een schilder vinden. En daarna eens voorzichtig bekijken of de vrouw van de slager voor 'm wil poseren.


Bij elkaar genomen is het eigenlijk best nog wel een werkbare ruimte. Menig modelspoorder zou er jaloers op zijn.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Prachtig mooi werk Wim. ;)
Groet Pierre.