Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

#15
Hoe dan ook: ooit zal het klaar af zijn...  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Benieuwd naar wat het worden zal, want vind het begin al zeer cool
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Tussendoor even bezig geweest met wat schilderwerk.


Moeten natuurlijk nog luiken voor maar die doe ik pas als de gevel in de verf zit. De hemelwaterafvoer krijgt nog een dry-brush.


Detail van de dakgoot en de kozijnen.


De voorpui.


Eerste opzet van het interieur. Rechts komt nog een koelcel. Het sluit allemaal nog niet mooi aan omdat het even met plakband vastzit.


Vooraanzicht om te zien of er nog wat van het interieur te zien is.
Enfin, tot zover.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Heel knap gedaan, Wim !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cord

Dank heren,
Nog suggesties, ingevingen, ideeën?  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

janjozef

Zeker knap gemaakt,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Cord

Beetje pietluttig misschien, maar ik zag dat ik een paar beugels bij de dakgoot was vergeten.


Zonder die beugels ligt die dakgoot los en met een beetje wind ligt de hele goot bij de buren in de tuin.


Ook de zijmuur heb ik even aangepakt met een pleisterlaag. Er zit nog wel wat schuurwerk in.


De schoorsteenpijpen krijgen nog zo'n bloempot-rode kleur.


Het tegelwerk in de slagerij zit er ook zo'n beetje in.
Groet,
Wim
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

krisds

ik ben aan het meegenieten :P

Cord

Dankjewel.
Ben op het moment even druk met andere dingen, maar binnenkort ga ik weer verder.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

#25
Citaat van: Cord op 15 mei 2014, 23:12:56 PM
Ben op het moment even druk met andere dingen, maar binnenkort ga ik weer verder.  ;)
Binnenkort heeft ietsje langer geduurd, maar na al het 1:87 gefröbel was ik even toe aan een tussendoortje en heb ik dit project even afgestoft.
Misschien is het een grotere schaal, maar zeker geen minder gevloek.  :o


Aanvankelijk had deze gevel in een fris kleurtje geschilderd, maar vond het resultaat er wat te toeristisch uitzien. Alsof het een pandje is dat ergens in de buurt van Sarlat-la-Canéda staat en dat sfeertje is niet het sfeertje wat ik wil neerzetten


Dus heb ik er maar eerst een grauwsluier overheen gehaald.


En er moesten natuurlijk nog luiken voor de ramen komen.


Met die grauwsluier en die luiken gaat het misschien nog wel wat worden.


De luiken en het glaswerk heb ik deze keer geplakt met Kristal Klear. Voordeel is dat het spul transparant gaat opdrogen, maar dat betekent wel dat ik met een cocktailprikkertje de kitranden op de ramen nog moet weghalen. Oh ja, en die scharnieren moet ik nog even in de kleur van de luiken verven.


Het ziet er van binnen misschien niet al te proper uit. Maar ja wat wil je; het speelt zich af zo rond de vijftigerjaren en toen was hygiëne niet echt een dingetje.


Er komt natuurlijk nog wat varkensvlees aan de muur te hangen, zo'n hakblok en een koelvitrine.
To zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Meer dan knappe update!! 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Dankjewel Samuel!


Ik heb toch nog even de scharnieren in dezelfde kleur als de luiken geschilderd. Ik vond ze wat teveel opvallen.


En dat er af en toe wat scheef hangt heeft niets te maken met een wel doordacht plan om een ietwat vervallen indruk te creëren, maar heeft veel meer te maken met het feit dat ik nou eenmaal een wat slordige bouwer ben.  ::)


Het voordeel van deze schaal is dat je in bepaalde situaties echt hout kunt gebruiken. In H0 vind ik de structuur van hout vaak niet op schaal. Ik was toch bezig, dus heb ik vast een vloertje gelegd voor de bovenetage. Ik denk dat daar boven wel een interieurtje gaat komen... eens zien hoe dat gaat uitpakken.


Wel een heel gedoe om al die 1:48 spijkertjes erin te krijgen. Dat schuine hoekje links zit onder de schoorsteen en daar komt dus iets van een open haard.
Morgen gaat dit vloertje in de donkere wetwash en dan verkoop ik 'm als eiken vloer.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

#28
Kleine update
Dat bouwen in 1:48 is voor mij een groot experiment en ik ben dus een aantal dingen met andere materialen aan het uitproberen. In 1:87 werk ik eigenlijk alleen met styreen, maar in deze schaalverhouding moet ik zien dat ik mijn materiaal anders kies.
Anders dan in H0 kan nu ik veel meer met hout doen.


Voor deze vloer heb ik houten roerstokjes gebruikt. IJslollystokjes zijn te hard en te breed. Deze roerstokjes hebben een mooie afmeting en je kunt ze met de schaar op maat knippen.
Na een wetwash ziet de vloer er wel heftig uit, maar de spijkergaatjes komen mooi tevoorschijn.


Foamboard is in deze schaal ook goed bruikbaar. Met name voor de grotere stukken is foamboard ook een stuk goedkoper dan styreen. Aan één kant zit zwart en aan de andere kant zit wit papier.


En als je dat witte papier eraf pullikt dan blijft er een fijne -bijna gestucte- structuur over. Het oppervlak is iets vettig en dat kun je er vast wel met afwasmiddel afkrijgen, maar dat is me teveel gedoe en ik heb het toch niet zo op waterverf.


Bij het verwijderen van het witte papier hou je wel wat beschadigingen, maar na een donkerbruine wetwash (terpentine en wat verf) krijg je een mooie muur. Duurt wel een eeuwigheid voordat die muur droog is.


Even een teststukje. Voordat ik ga wetwashen moeten die muren met houtlijm aan elkaar worden geplakt en dan natuurlijk de resten houtlijm met een vochtig doekje verwijderen, anders is de structuur weg.
Dit wordt denk ik wel wat.


Tussendoor heb ik even een koelmeubel in elkaar gefröbeld. Varkens zijn hele slimme beesten, maar niet slim genoeg om te weten dat een varken in een slagerij weinig goeds belooft.  ::)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

Citaat van: Cord op 10 april 2018, 16:52:21 PM


Het ziet er van binnen misschien niet al te proper uit. Maar ja wat wil je; het speelt zich af zo rond de vijftigerjaren en toen was hygiëne niet echt een dingetje.

Beste Wim, ik vind het fantastisch wat je allemaal toont.
Met schijnbaar gemak tover je levensechte scenes uit je vingers.
Het schilderwerk en het verweren draagt vanzelfsprekend erg veel bij aan dat realisme.

Gebouwtjes die er wat verwaarloosd uitzien zijn hierbij uiteraard de 'mooiste' voorbeelden.

Doch, bij deze hier heb ik toch mijn bedenkingen. Zelfs in de jaren vijftig (die ikzelf niet gekend heb) lijkt het me uitgesloten dat een beenhouwer in zo'n vuile winkel werkt.
Dat er achter de winkel wellicht een loopje met de hygiëne werd genomen kan ik me levendig inbeelden, maar de slagersvrouw zal er toch wel voor gezorgd hebben dat de glanzende steentjes tegen de wanden mooi glimmend waren, denk ik.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *