Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

Mede door wat hier op het forum gebeurt (Mara Harbor), ben mezelf aan het oriënteren op andere modelspoorschalen. Niet omdat ik overweeg om over te stappen van H0 (1:87) naar bijvoorbeeld 0n30 (smalspoor 1:48), maar omdat ik al een tijdje met de gedachte speel om een diorama te maken in een grotere schaal... Eigenlijk meer als tussendoortje.
0n30 rijdt op dezelfde spoorbreedte als H0 en dat lijkt me wel een voordeel omdat ik de rails dan al op voorraad heb. Ik zou dan alleen de bielzen een eind uit elkaar moeten leggen. Behalve de rails, kan ik bijvoorbeeld ook het onderstel van een Fleischmann-locje gebruiken om een 1:48 diesellocje in elkaar te bouwen.
Materiaal zoals Preisertjes en meubilair lijken me in 1:48 wat lastiger verkrijgbaar. Wèl in de schaal 1:35, maar dan worden het toch meer tanks en militairen en ik vind de schaal te groot.
Enfin, ik wil van jullie wel eens weten of jullie ervaringen hebben met grotere schalen en hoe jullie daar tegenaan kijken.

Inmiddels heb ik wel al bedacht dat ik iets Frans wil maken; een rijtje huizen, een kade met kinderkopjes en een werkplaats. Op basis van dit idee ben ik een beetje bezig geweest om een paar setjes materiaal op de kop te tikken:


Als je alle Duitse opschriften wegdenkt, dan blijft er genoeg bruikbaars over. Op de doos staat 1:48, maar Tamiya stopt volgens mij gewoon 1:35 spul in dit doosje. Geeft niks; ik kort het wel in.


Bij veel 1:48 figuren vind ik de details maar matig daarom heb ik voorlopig gekozen voor dit setje. Er zitten in elk geval een paar bruikbare figuren bij: een meneer in een overall, een hond, een mevrouw die de post gaat rondbrengen en gereedschap voor in m'n werkplaats. De rest van het gereedschap bestel ik wel bij www.vectorcut.com die maken ook spul op 1:48.


Er moest een slagerij komen en volgens mij zie ik hier een slager.


Met een stukje plakband wil ik deze meneer een schort aanmeten. Probeer dat maar eens met een 1:87 Preisertje.


Lijkt wel te passen.


Met een lap vlees in z'n handen is het al een hele slager.
Wordt vervolgd.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

die beenhouwer of slager is alvast leuk gevonden en geslaagd !

Groeten Peter ;)

Dirky

je hebt het model(ver-)bouwen duidelijk in je vingers Wim! Helemaal geslaagd!

Cord

Dankjewel Peter en Dirky.
Het is natuurlijk wèl een Franse slager... Is dat niet een boucher?
Inmiddels vast maar een beginnetje gemaakt met de slagerij... eh... de Boucherie:


Want ja, een slager moet natuurlijk een slagerij hebben.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Tussen al het andere door even een kleine update:


De meeste slagerijen in Frankrijk hebben een rode winkelpui... deze wordt dus ook rood.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Martin Welberg

Leuk man ! En oog voor detail..

Cord

Dankjewel Martin.
Dat het hier en daar niet helemaal recht zit komt doordat veel onderdelen er nog los in liggen en aan de andere kant om het rustieke karakter te accentueren... Oh ja, en natuurlijk omdat de foto een beetje een vertekend beeld geeft.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Steam.N

Knap gemaakt, Wim.
Zijn die raamindelingen van het verdiep zelf gemaakt, of aangekocht?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Ziet er goed uit en gedetaileerd uit. De dekplaat is goed gevonden met gat net alsof de klink er uit is gevallen. klasse ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Cord

Citaat van: Steam.N op 24 maart 2014, 13:09:13 PM
Zijn die raamindelingen van het verdiep zelf gemaakt, of aangekocht?
Ik ben nogal pragmatisch ingesteld; wat ik kant en klaar heb liggen ga ik niet zelf maken... misschien ook wel uit een soort luiheid.


Die raamkozijnen komen uit de restanten van een Revell locloods. Normaliter hebben ramen in loodsen veel meer spijlen, maar deze ramen leken wel voorbestemd om in dit pand te gebruiken.
Ik heb wel meer delen van deze loods gebruikt:


Deze arcadebogen komen uit dezelfde loods; maar dan 1:87.

Citaat van: Durango op 24 maart 2014, 13:16:11 PM
Ziet er goed uit en gedetaileerd uit. De dekplaat is goed gevonden met gat net alsof de klink er uit is gevallen. klasse ;D
Eh... ik ben nog op zoek naar een klink. Gelukkig zit het slot er nog niet in, want als de deur dichtslaat heb ik een heidens karwei om die deur weer open te krijgen.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

GVL

Goed gestart, Wim.
Die slager is uitstekend gelukt.

Steam.N

Citaat van: Cord op 24 maart 2014, 13:32:28 PM
... wat ik kant en klaar heb liggen ga ik niet zelf maken...

Slim gezien.  Ik ken er die alles zélf maken, en er een eeuwigheid over doen om (hopelijk)  iets af te krijgen  ;)  ::)  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cord

Beste Jean,
Daarom zit dit draadje ook in: "Ooit zal het klaar zijn..."
Maar laat ik niet té optimistisch zijn; ik heb ook projecten liggen die een eeuwigheid duren omdat ik steeds weer met wat anders begin.
Misschien is het bezig zijn (bij deze hobby) wel leuker dan het klaarkomen. Oops, wat zit nu weer neer te schrijven.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Steam.N

Citaat van: Cord op 24 maart 2014, 15:06:37 PM
.... Oops, wat zit nu weer neer te schrijven.  :o

Ja, dacht ik ook al !   ;D ;D ;D
Af en toe een hoogtepunt is zeker niet te versmaden  ::) ::) ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

beëindigen, afwerken had misschien iets minder vragen gesteld bij andere forumleden  :-\ ;)

Groeten Peter ;)