Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

Dankjewel Pierre!
Ik ben even verder gegaan.


Zo heb ik een van de daken vast in de vorm gezet. Totdat de ramen in het gebouw zitten wordt het een afneembaar dak. Ander kom ik met m'n vingers niet meer bij de binnenkant.


Hier en daar nog wat scheuren.


En dan wordt het weer eens tijd om er wat spelden in te prikken.


De ingang zit hier om de hoek.


Vanaf de andere kant.


Vanaf de bovenkant gezien geeft een overzicht van de constructie.


Links moet er nog wat af en rechts moet er nog wat bij om het waterpas te krijgen. Horizontaal is een stuk makkelijker.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Mooie compositie  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Rangeerduivel

Knap werk Wim, doe zo voort, je bent goed bezig.Enkel een kleinigheidje
Ik vind de blote keien waar het plamuur van afgebrokkeld is zeer knap, maar ikzelf zou de stenen niet al te groot in omvang maken zodat het meer op bouwstenen ipv rotsblokken lijkt.
That's my II cents... :-\

;)

Cord

Heren, dank voor de reacties.
Citaat van: Rangeerduivel op 18 december 2020, 14:56:01 PM
Ik vind de blote keien waar het plamuur van afgebrokkeld is zeer knap, maar ikzelf zou de stenen niet al te groot in omvang maken zodat het meer op bouwstenen ipv rotsblokken lijkt.
Eh, welke grote rotsblokken bedoel je precies?
Ik heb zo'n beetje overal grotere rotsblokken gebruikt.


Tussendoor heb ik de zijkanten wat afgewerkt. Het hele spul lijkt er wat wankel bij te staan, maar dat komt natuurlijk omdat het meeste vastzit met spelden. De trap die toegang geeft tot het binnenplaatsje komt als het spul definitief vastzit.


Ook heb ik de steeg aan het eind wat omhoog gewerkt, zodat er een soort van geforceerd perspectief ontstaat. Halverwege die steeg komt nog een gebouw met een onderdoorgang.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rangeerduivel

Citaat van: Cord op 18 december 2020, 15:21:58 PM
Eh, welke grote rotsblokken bedoel je precies?
Ik heb zo'n beetje overal grotere rotsblokken gebruikt.

Wel zoals ik al zei de stenen waar het gebouw mee gemetseld is, die door afbladdering van het stucwerk zichtbaar geworden zijn...
Maar zoals ik al zei, zie het als opbouwende kritiek hé Wim, ik vind jouw werk knap (zei ik ook al! ;D)

;)

Cord

Citaat van: Rangeerduivel op 18 december 2020, 16:57:55 PM
Wel zoals ik al zei de stenen waar het gebouw mee gemetseld is, die door afbladdering van het stucwerk zichtbaar geworden zijn...
Tsja, dat is best wel een dingetje bij die Fransen. Meestal gebruiken ze de steensoort die in de omgeving makkelijk te krijgen is.


En als het pleisterwerk dan van de muren valt is het dikwijls de vraag wat er tevoorschijn komt; zijn het van die dikke (natuur)stenen of zijn het bakstenen.


Meestal ziet het metselwerk er niet echt geordend uit als van te voren bekend is dat er toch pleisterwerk overheen wordt gesmeerd.

Citeer
Maar zoals ik al zei, zie het als opbouwende kritiek hé Wim, ik vind jouw werk knap (zei ik ook al! ;D)
Ik heb het ook niet anders begrepen en blijf dat ook vooral doen.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Hier en daar heb ik nog wat verbeteringen gedaan:


Zo heb ik een nieuwe en nettere fundering gemaakt met een opening zodat ik later bij de binnenkant kan om er bijvoorbeeld raamkozijnen in te zetten.


Het rechter deel zit nu vast op de fundering.


De linkerkant staat nog los anders kan ik er niet bij met schilderen.


Gelijk ook even een bakstenen muurtje gemaakt. Voor op het muurtje moet ik nog een smeedijzeren hek vinden... of kopen.


Geen hond die de andere kant ziet, maar ik was toch bezig met baksteen.


De rand zit ook weer rond het huis en rechts naast het muurtje moet natuurlijk nog een trap komen.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

maak je t niet te netjes allemaal? t oogt nogal recht voor frankrijk  ;D
maarre qua serieus, u is weer lekker bezig!

SuSke

Mooi gevonden, maar dat muurtje had ik in een Vlaams verband gezet in plaats van halfsteens  :-X :-X
De kopse stenen houden de boel dan bij elkaar  ;)

Maar goed, er zit misschien wel wat ijzer in dat muurtje om alles bij elkaar te houden  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Citaat van: Floris op 21 december 2020, 12:54:37 PM
maak je t niet te netjes allemaal? t oogt nogal recht voor frankrijk  ;D
Ach, er komen nog wel wat scheuren in de muren, scheefhangende luiken, ongelapte ramen en lekkende dakgoten. Uiteindelijk wordt het veel rommeliger dan in België.

Citaat van: SuSke op 21 december 2020, 16:33:12 PM
Mooi gevonden, maar dat muurtje had ik in een Vlaams verband gezet in plaats van halfsteens  :-X :-X
Vanaf de buitenkant is dat ijzerwerk natuurlijk niet te zien.  :P
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Nog even een vervolg:


Ik heb vast even een begin gemaakt met de rand tussen het spoor en de straat.


Stenen stempelen en krassen; dát heb ik vaker gedaan.


Misschien wordt dit best wel een interessant lijnenspel.


Tsja, dan zal later de vraag komen wat ik met dat portaal ga doen. Bij m'n eerste opzet liep de weg veel steiler omhoog en had het een brug kunnen worden. Maar nu de weg minder steil loopt m'n karretje in de poep en moet ik wat anders verzinnen. Tijd zat.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Geniet weerom van de inspirerende beelden  8) 8)

Grtz,


Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Kautenbach

Tof, nu idd die tunnel nog, trappetje en voetpad, met erachter een huis over t spoor?
Wel mooi uitgewerkt zo met al die stenen, ben je niet bang dat al dat schuim snel vervormt, zou mij snel overkomen ;D

Cord

Dank voor jullie zeer gewaardeerde feedback.

Citaat van: Kautenbach op 25 december 2020, 21:40:44 PM
Tof, nu idd die tunnel nog, trappetje en voetpad, met erachter een huis over t spoor?
Dat tunnelportaal gaat later een flink eind naar achteren. Of het een brug wordt of een gebouw met onderdoorgang dat weet ik nog niet en daar ga ik over nadenken.
Citeer
Wel mooi uitgewerkt zo met al die stenen, ben je niet bang dat al dat schuim snel vervormt, zou mij snel overkomen.
Dat schuim is foamboard waar ik aan de achterkant het papier erop laat zitten. De enige vervorming is misschien dat het foamboard ietwat gaat kromtrekken doordat aan één kant het papier eraf is. Op zich is dat geen ramp en is eenvoudig op te lossen door aan de binnenkant van een gebouw voldoende verstevigingen aan te brengen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing