Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

Hartelijk dank voor de reacties.
Citaat van: Floris op 24 maart 2020, 23:55:15 PM
Pas op dat je de ramen niet te groot maakt, voor een hollanders oogt dat heel natuurlijk, maar dan ook alleen voor een hollander.  ;)
Naar aanleiding van de terechte reactie van Floris:


Bij het grote, hogere raam heb ik even een hekje geplaatst, het moet nog in de verf en er komen natuurlijk ook nog luiken. Dat raam lijkt misschien ook een stuk groter om dat het raam eronder een stuk kleiner is.


Ik had van dit Franse diorama best een Brits diorama kunnen maken en qua bouwstijl had dat best gekund, maar vanaf vandaag niet meer:


...want de eerste Franse opschriften zitten op de gevels. Dat ik een schoenmaker heb gekozen is niet geheel toevallig omdat mijn familie verbonden is met het Spaanse Cordoba en het schoenmakersgilde Corduwanier. Er komt geen interieur in, maar wel een etalage. Ik heb nog een aantal slecht gegoten Chinese namaak-Preisertjes en dat weten ze nog niet, maar hun afgeknipte voetjes komen in de etalage te liggen.


Het hoekhuis naast de slagerij wordt een café met een weinig creatieve naam. Ik heb nog even 'Café la Pute Cabane' overwogen, maar dit lijkt wal neutraler.


Onder het raam komt nog een Pernod-reclame en zodra ik het dak kan vastzetten, wordt de hemelwaterafvoer aangesloten en kan die regenpijp zinkkleurig worden geschilderd. Maar dat moet nog even wachten, want er moet natuurlijk nog een interieur in dat café worden ingebouwd met verlichting.
Nog even en het wordt hier retegezellig.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

Mooi werk, Cord, maar ook in Frankrijk zijn de cafés gesloten. Je hebt dus rustig de tijd.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

#197
Nadeel van die sluiting is natuurlijk dat je geen veldwerk kan gaan verrichten om de juiste sfeer op te pikken  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

Zeer realistische sfeer. Ik geniet iedere keer van de foto's.

sdz1976

man man man, bij die laatste foto zat ik te genieten, echt jaloers dat ik het niet bouwde  8) 8)

Waar haalde je trouwens die ondersteuning van dat balkon vandaan?

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cord

Dank voor de feedback!
Citaat van: doomslu op 25 maart 2020, 21:05:42 PM
Mooi werk, Cord, maar ook in Frankrijk zijn de cafés gesloten. Je hebt dus rustig de tijd.  ;)
Dan moet ik wel een takke-end rijden als ik bij grens niet al wordt gestopt.  8)

Citaat van: sdz1976 op 26 maart 2020, 00:26:58 AM
Waar haalde je trouwens die ondersteuning van dat balkon vandaan?


Die nauwelijks ondersteunende smeedijzeren sierwerkjes komen uit een retro-pakket van Jouef.


Ooit ( errug lang geleden) gekocht voor mijn Franse H0-modelspoorbaan. Bovenin het balkon vind je een hekwerk met de gebruikte ondersteuning.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

JeanR

Prachtig Wim, ik ben gewoon jaloers.  ;)

Pierre

Prachtig gewoon. Het is echt genieten om hier naar te kijken.  ;)
Groet Pierre.


Cord

#204
Heren, dank voor de veren.
De schoenmaker is met de noorderzon vertrokken.


Er zat blijkbaar geen handel in schoenen en zo'n etalage met 1:45 schoenen zou niet echt uit de verf zijn gekomen, dus heb ik er maar een melkboer van gemaakt. Boter, kaas en eieren doen het hopelijk beter.


Luiken
Frankrijk is het land van de luiken. Er bestaat niets wat het uiterlijk van een huis meer bepaalt dan vorm en kleur van de luiken. Iedere streek heeft zijn eigen type luiken, en de luiken worden ook ijverig gebruikt: 's avonds dicht en 's morgens open. In tegenstelling tot de Nederlanders houden Fransen niet van inkijk.


Luiken met lamellen.


Waar die Fransen meesters in zijn is het weatheren van hun huizen. En let ook even op het creatieve metselwerk.


Een beetje snij- en plakwerk.


Even een paar luiken om te testen.

En nog een paar puntjes op de i.


De muur tussen de schoenmakertje en de terraswoning zit er inmiddels ook in en het raampje bovenin staat in de verf.


De Franse Preisertjes kunnen inmiddels ook ansichtkaarten versturen. Met zo'n Franse brievenbus weet je eigenlijk nooit of de post ook echt aankomt. Ik heb die dingen nooit vertrouwd.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

adrievans

Citaat van: Cord op 30 maart 2020, 11:27:13 AM



De Franse Preisertjes kunnen inmiddels ook ansichtkaarten versturen. Met zo'n Franse brievenbus weet je eigenlijk nooit of de post ook echt aankomt. Ik heb die dingen nooit vertrouwd.  :o


Ze komen wel aan , alleen ben je zelf al minstens drie weken terug van vakantie. ;D
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

sdz1976

Zelfs in miniatuur kan je niet naast de economische realiteit kijken hè 😀.
Mooi geduldwerkske die luiken , en erg fraai ook 👍👍👍


Grtz,


Samuel.



www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Dank heren.
Citaat van: sdz1976 op 31 maart 2020, 10:05:10 AM
Mooi geduldwerkske die luiken, en erg fraai ook.
Ach die luiken gaan me steeds makkelijker af.


Deze garagedeuren waren een stuk lastiger te maken.  :o
Nog even over luiken:


Het bovenste raam is een stuk groter dan het raam eronder (foto links). Waarom ik dat gedaan heb weet ik eigenlijk niet meer. Ik heb wat gesmokkeld met de luiken (rechter foto) en nu zijn beide ramen even groot. Ik denk niet dat iemand het doorheeft. 8)


Voordat ik met wat interieurwerk ga beginnen, wil ik eerst precies uitvogelen in welke schaal ik dat ga doen: 1:48, 1:45 of 1:43. En dat laat ik afhangen van de beschikbare Preisertjes. Preiser heeft in 1:43 eigenlijk maar drie setjes onbeschilderde figuren: zittende en staande figuren.


De staande figuren...


...en de zittende figuren heb ik inmiddels besteld en zullen ergens deze week bezorgd worden.
Voor m'n schildersatelier moet ik nog wel een schilder en een model vinden.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

mahtoska1

CiteerHet bovenste raam is een stuk groter dan het raam eronder (foto links). Waarom ik dat gedaan heb weet ik eigenlijk niet meer. Ik heb wat gesmokkeld met de luiken (rechter foto) en nu zijn beide ramen even groot. Ik denk niet dat iemand het doorheeft. 8)

Ik vind het alvast een verbetering. De verhoudingen kloppen meer.

adrievans

#209
Citaat van: Cord op 31 maart 2020, 15:14:54 PM
Dank heren.
[quote author=sdz1976 link=topic=19987.msg444477#msg444477 date=1585641910
Voordat ik met wat interieurwerk ga beginnen, wil ik eerst precies uitvogelen in welke schaal ik dat ga doen: 1:48, 1:45 of 1:43. En dat laat ik afhangen van de beschikbare Preisertjes. Preiser heeft in 1:43 eigenlijk maar drie setjes onbeschilderde figuren: zittende en staande figuren.
Voor m'n schildersatelier moet ik nog wel een schilder en een model vinden.

Zit hier wat tussen.
Ergens halverwege 3 tieners en op laatst wat kledingstukken voor een interieur.
https://www.scalelink.co.uk/acatalog/O-scale-SEF-Car-kits---Building-sheets.html

Of als je bloot wil:
https://www.zinnfigur.com/en/Round-Figures/Blank-kits/El-Viejo-Dragon/1-43/

Of hier.
https://www.scalelink.co.uk/acatalog/Omen_Miniatures___1_43_Exotic___Unusual_figures.html
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.