Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 maart 2020, 11:05:02 AM
vraagje de ruimte boven je poort wordt die niet iets te laag ?
De doorrijhoogte is omgerekend naar schaal 1:43,5: 4,30 m.
De ruimte boven de poort van vloer tot (schuin aflopend) dak is op het laagste punt, omgerekend naar schaal 1:43,5: 2,35 m.
De gemiddelde Fransman is 172,31 cm lang, dus daar kom ik wel mee weg.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Jappy

Heel mooi gemaakt! Ziet er erg sfeervol uit.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Ik volg ook heel graag de updates.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cord

Citaat van: Michiel op 11 maart 2020, 15:05:57 PM
Ik volg ook heel graag de updates.  8)
Oké: een update:


Met een veegbeurt is het terras ook weer een beetje representatief. Omdat deze winkelpui zo'n beetje vooraan het diorama staat, zit je er natuurlijk met je neus bovenop. Ik denk dat ik er niet onderuit kom en er een interieurtje in moet maken. Sowieso wordt het langzamerhand tijd om eens na te denken over alle raamkozijnen die ik nog moet maken, luiken, opschriften en natuurlijk interieurs.


Op dit huis moet ook nog een dak komen en ik dacht aan een zadeldak. Betekent wel dat er nog een frontje op dat dak moet. En toen bedacht ik me, geheel tegen mijn principes: vakwerk-achting frontje.


En wellicht is deze combinatie wel passend.


Ik denk dat ik ook op dit dak leisteen ga leggen en door die windveren zijn de randen van dat leisteen mooi afgewerkt.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing


Cord

Dank voor je linkjes.
Ik weet het, ik heb een tijd in de Dordogne gewoond.
Dat is het leuke van Frans Bauer Frans bouwen; natuursteen, baksteen, pleisterwerk en vakwerk. Je kunt alle kanten uit.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Vervolg op het voorgaande:


Ook deze dakbedekking is opgebouwd uit roerstokjes. Dit dak heeft aan de linkerkant een ietwat flauwe curve.


Die knik zit in dat dak om aan te kunnen sluiten op het gebouw van de buren.


De rechter kant (de zichtkant) van het dak.


Na een aantal verfbeurten is dit ongeveer het resultaat. Ongeveer omdat de schoorsteen nog moet worden afgeschilderd.


Vakwerk frontje.


Het dak staat nog los omdat de aansluiting tussen het dak en het huis nog wat strakker moet èn omdat er misschien nog een interieurtje in het huis moet komen.


De basis voor het dak van het hoekhuis is inmiddels ook gelegd.


Dat weet-ie nog niet, maar ik denk erover om voor dit dak de dakpannen van Marcel Ackle te gebruiken.


Ik heb nog een aantal andere opties overwogen, maar ik moet ook een keer van die roerstokjes af. Het wordt dus een Ackle-dak.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

steamdriven

Heel tof.
Maar uw pan is precies gebarsten...  :P
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Cord

Dank voor de feedback.
Citaat van: steamdriven op 14 maart 2020, 09:24:55 AM
Maar uw pan is precies gebarsten...  :P
Mijn pan of een dakpan?
Dat heb je met die plate écaille pressée; een beetje vocht en een beetje vorst en zo'n pan hangt in tweeën. Gelukkig zit elke pan bovenin vast met twee spijkers en blijft-ie wel hangen. Als ik die gebarsten pan zou willen vervangen dan moet ik van bovenaf alle pannen loshalen. Pffff... voorlopig lig ik er niet wakker van dus laat ik het zo.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update:
Tussendoor ben ik even bezig geweest met het dak van het huis op de hoek.


De dakpannen die Marcel Ackle heeft gebruikt zijn bekend onder de naam plate écaille pressée. Een ideale dakpan om van mijn grootverpakking roerstokjes af te komen.


Het zijn z'n beetje de dunst verkrijgbare roerstokjes, ze nemen nogal wat vocht op en zullen hier en daar wat uitzetten. Het wordt dus niet zo'n heel strak dak en dat past eigenlijk wel bij mijn minder strakke manier van bouwen.


Na de eerste verfbeurt en er moest nog een tweede schoorsteen op het dak.


De linker schoorsteen is inmiddels ingevoegd met voegmiddel van Anita Decor.


Er zit nog wel wat schilderwerk in en zijn de voegen nog wat te fris, maar voorlopig is dit het dak.


Het dak met het vakwerk frontje is inmiddels passend gemaakt en zit vast. Het raam komt uit een H0 Rembrandthuis-pakketje van Heljan. Het raam zit er nog los achter en ik denk dat ik de horizontale spijlen nog ga aanpassen.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
En vervolg op het voorgaande.


Raamkozijnen en deuren moet ik in deze schaal zelf maken. En dat is eigenlijk wel een heel gezoek en gescharrel want ik probeer 1:87-materiaal om te bouwen naar 1:45. Locomotiefloodsramen zijn eigenlijk het meest geschikt om aan te passen.


De raamopening wat groter gemaakt en ik heb een raamkozijn en een deur. De ramen op de eerste etage komen uit de sloop van Bahnhof Baden-Baden van Volmer.


Nu nog een dakgoot, een regenpijp en wat zooi voor de deur. Voor de ramen boven de poort komen luiken. Dat is het voordeel van een Frans diorama; die Fransen hebben vaak luiken en waar luiken zitten hoef ik geen ramen te maken.


Dit samengestelde raamkozijn, geplunderd uit een Heljan-bouwpakket vond ik geen succes.


Ik heb de raamopening iets hoger gemaakt en een nieuw raamkozijn samengesteld. Op mijn H0-baan komen geen huizen van herkenbare oorsprong, dus heb ik het Rembrandthuis-bouwpakket opnieuw geplunderd.
De regenpijp en goot zitten ook in de verf.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

Pas op dat je de ramen niet te groot maakt, voor een hollanders oogt dat heel natuurlijk, maar dan ook alleen voor een hollander.  ;)

Cord

Dat heb ik ook bedacht. Daarom komt er nog een hekwerkje voor het raam als een soort semi-balkon, zodat die Franse Preisertjes niet naar beneden flikkeren.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

stoomlokje

Prachtig werk , om verlekkerd op te worden ;) de zon straalt er precies vanaf.  :)