Buitenlandse locs en treinstellen op Belgische net in Ho

Gestart door guyedgard, 23 maart 2014, 17:00:44 PM

guyedgard

Buitenlandse locs en treinstellen op Belgische net in Ho

Vroeger had men het grensoverschrijdend treinverkeer en de internationale reizigersdiensten welke "vreemde " – niet NMBS locomotieven of treinstellen naar ons land brachten.
Tevens zijn er ook treinstellen waarvan meerdere "eigenaars" er een aantal van in huis hebben, vb Thalys of ook de vroegere "hondekoppen".
Met de liberalisering komen ook privé en andere (staats)operatoren meer en meer in ons land. Bijkomend zien we ook dat bepaalde privé en zelfs staats –operatoren  worden over- of op- genomen in nieuwe entiteiten .
Vraag :
WELKE  "VREEMDE" LOCOMOTIEVENEN TREINSTELLEN WAREN / ZIJN TE VINDEN OP HET BELGISCHE NET EN WELKE FABRIKANT HEEFT ZE UITGEBRACHT IN Ho ?
Een opsplitsing  per tijdperk  en per operator of per fabrikant zou al een mogelijkheid zijn.         
Verder is het ook duidelijk dat indien er slechts een paar loc nr's op het Belgische net komen (omwille van specifieke aanpassingen) dat het dan ook deze nr's zijn welke uitgebracht zijn in Ho (vb de NS serie 6400/6500 nu bij DB Schenker Rail uitgebracht door Rocky Rail nl 65xx )welke mij interesseren.  Of waar door een "eenvoudige" omnummering (zoals enige tijd geleden de Traxx reeks 28xx van Piko (?) ) het nr aan te passen is.
Uiteraard is bijkomende info ivm machine of operator en foto's ook welkom. indien er meerdere fabrikanten zijn welke hetzelfde uitbrengen vb class 66, graag ook de verschillen en de meest correcte..
Graag uw reacties
 

itchy

Dat is wel een héél ruime vraag... misschien het tijdperk al wat afbakenen ?
En, aangezien het hier om tractiematerieel gaat: zoek je 2-rail of 3-rail ? Digitaal of analoog ?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

guyedgard

#2
Het meeste wat ik nu heb is 3rail, over verschillende tijdperken van stoom over diesel en eloc tot hedendaags, maar 2rail mag ook, veel is om te bouwen.... Van 2 naar 3 en van analoog naar digital
Het is waarschijnlijk wel een omvangrijke lijst, maar het kan per tijdperk opgedeeld worden
Dan is het ook bruikbaar en/of invulbaar voor/door tijdperkvoorstanders
Indelen per operator kan ook, vb sncf , cfl , db , crossrail, dlc, railion, enz....
 

stevend

Wat me direct te binnen schiet zijn de TEE stellen van de DB (SNCF , NL/SBB) in tp 3.
Nl. : VT.11,5 die de naam "Saphir " meekreeg en Düsseldorf - Oostende aandeed.
        Dit is uitgebracht door Marklin ( 37605 ), ik vermoed ook trix . Ook Roco en zelfs piko ( 37320 ).

      Ook de voorloper ,de VT.08 , werd door Marklin uitgebracht.

Zelf het frans treinstel (ik ben even de naam kwijt ::) )is door Roco uitgebracht.

En vergeet onze Nederlandse/Zwitserse treinstellen niet.
Eveneens door Roco als Marklin in hun catalogus gepost.

Maar dit kan je al terug vinden in onze msm-bijbel

ERVIN

Van de Class 66 kan ik je heel wat foto's bezorgen , zowel van de " echte" locs als die in model gemaakt zijn.
Van de Reeks 28 van Piko , heb ik 4 locs een ander nummer gegeven , ook hiervan heb ik foto's.

Maar ik weet niet of dit tijdperk U interesseert , en  of U hiervan al genoeg informatie hebt??

guyedgard

 

itchy

Zéker niet compleet lijstje vreemd spul voor tijdperk V:


Frankrijk
SNCF BB36000 (uitgebracht door Jouef): goederentreinen
SNCF BB67400 (uitgebracht door Jouef, Piko e.a.): goederentreinen
SNCF TGV38000 TGV-Réseau Tricourant (uitgebracht door Lima)


G.H.Luxemburg
CFL Série 3000 (uitgebracht door ModelShop): goederentreinen en reizigerstreinen
CFL Série 4000 (uitgebracht door Roco, Piko, Märklin): reizigerstreinen (tot Arlon)


Duitsland
DBAG BR225 (uitgebracht door ESU, Liliput,...): goederentreinen
DBAG BR241 (uitgebracht door Brawa,...): goederentreinen
DBAG BR406 (=ICE-3M) (uitgebracht door Mehano, Piko,...)


Nederland
NS Serie 6400 (uitgebracht door Rocky-Rail, Trix, Piko, Märklin,...): goederentreinen
NS Serie 4600 (=ICE-3M) (uitgebracht door Trix, Piko, Mehano,...)


Gemengd
SNCF/NMBS/NS Thalys PBA (uitgebracht door Lima)
SNCF/NMBS/NS/DBAG Thalys PBKA (uitgebracht door Lima, Mehano, Trix, Märklin)
Eurostar (uitgebracht door Jouef, enkel 4-delig; de echte is 20-delig...)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

stevend

Als we Luxemburg ( CFL ) noemen, dan zeker de bolle neusen (reeks 1600) .
Zelfs tot Oostende! In dubbel tractie als internationaal Oostende-Bazel.
Meende me een foto gezien te hebben op dit forum ( 2-3 tal jaar geleden ) als bewijs.
Uiteraard uitgebracht door Marklin - Roco- waarschijnlijk ook door Fleischmann , maar dit ben  ik niet zeker.
Worden dit jaar opnieuw uitgebracht door Marklin - B-models- MNJ
O ja , tijdperk 3.

doomslu

Citaat van: stevend op 24 maart 2014, 10:09:09 AM
Als we Luxemburg ( CFL ) noemen, dan zeker de bolle neusen (reeks 1600) .
Zelfs tot Oostende! In dubbel tractie als internationaal Oostende-Bazel.
Meende me een foto gezien te hebben op dit forum ( 2-3 tal jaar geleden ) als bewijs.
Uiteraard uitgebracht door Marklin - Roco- waarschijnlijk ook door Fleischmann , maar dit ben  ik niet zeker.
Worden dit jaar opnieuw uitgebracht door Marklin - B-models- MNJ
O ja , tijdperk 3.
Dan kunnen we ook de CFL 1800, 3000 en 4000 er bij vermelden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stevend

En deze zijn allen ook in HO uitgebracht.

Eén uit frankrijk dan ,



Uitgebracht door Marklin en Ls-models , wat de loc betreft althans.

Metpetergaathetbeter


Peter

Ondertussen is er ook de ICE reeks 407 Velaro D
Een supermodel in H0 uitgebracht door Fleischmann, zowel in analoge als digitale versie  ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

B_Modelbouw

Veel hangt af in welk (grens)gebied of bestemming (Brussel, ...) deze treinen hebben ...

Wat goederentreinen betreft (die de Antwerpse Haven aandoen) die over ons spoorwegnet
rijden in tijdperk V - VI;

- Crossrail Benelux  (vroeger DLC)
- SNCF Fret
- ACTS
- Belgian Rail Feeding
- Rail4Chem Benelux
- Veolia Cargo NL
- Transport AG 
- European Rail Shuttle
- CFL Cargo
- DB Schenker Nederland
- Captrain
- Rurtalbahn
- ITL Benelux
- ...

(Vaak is de ene firma een nevenbedrijf/sub-bedrijf  van de andere firma, waardoor je een verscheidenheid hebt aan locs en schilderingen)

Types die hiervoor vaak worden gebruikt zijn eveneens divers in diesel en elektrisch;
- MaK G1206  (Marklin/Trix - Piko - Rocky Rail - ...)
- Vossloh G2000  (Mehano - B-Models)
- Vossloh Euro 4000  (Rocky Rail)
- EMD Class 66 / Class 77  (Mehano - Memke - ESU)
- Bombardier TRAXX F140 MS2  (Piko - ACME - LS Models - Roco) 
- ...

Verre van volledig maar eveneens aanzet om verder aan te vullen


   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mark7758

Een G1206 is niet toegelaten in Belgie. (Cabine is voor rechts rijden geschikt en niet links rijden.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

B_Modelbouw

- MaK DE6400 beter gekend als de Vlaamse Reus 

Maar van welk type zijn de locs waarmee CFL Cargo op ons net rijden, deze blauw-wit geschilderde diesels van MaK ?
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC