Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

H0-diesellocje ombouwen naar On30

Gestart door Cord, 22 maart 2014, 12:19:56 PM

Cord

Waarschijnlijk aangestoken door mede-forummers leek het me als tussendoortje wel uitdagend om een 1:48-diorama te bouwen. Een van de voordelen van On30 is dat je gewoon H0-rails kunt gebruiken en dat scheelt als je nog een bosje oude Fleischmann-rails hebt liggen. De prijzen van On30-locs vind ik wel wat aan de hoge kant, dus ga ik zelf wat in elkaar fröbelen. Het voordeel van smalspoor is ook dat je niet aan strikte regels bent gebonden; als het er maar een beetje geloofwaardig uitziet... en het moet natuurlijk wèl rijden.
Ik heb al eens eerder een H0-stoomlocje omgebouwd naar H0e, dus dit zou ook moeten lukken.


Mijn donorlocje is een van de eerste Fleischmann-locjes. Ze zat vijftig jaar geleden in een startsetje voor nog geen dertig gulden. Dat was in een tijd dat het leven nog eenvoudig was en speelgoedwinkels ook nog gewoon modeltreinen verkochten.
Ben er ooit aan begonnen om er verlichting in te maken en om er een nieuwe onderkant aan te maken. De kap van deze Orenstein & Koppel gaat voorlopig even in een doos en ik ga alleen het onderstel gebruiken.


Wél een onhandig onderstel omdat er zo'n idioot grote motor bovenop zit. Maar daar gaan we uitkomen, want ik wil die motor uit het zicht hebben.


Deze kap komt van een Lima H0 dieselloc en zit vol bruikbare onderdelen. En gelukkig heb ik er twee.


Groen vond ik toch al geen mooie kleur, dus de zaag erin. Alle meegegoten onderdelen heb ik er af gevijld.


Vast even een polystireen plaatje gesneden dat als basis moet dienen.


Bijna klaar!  ;) De motorkap komt natuurlijk nog wat hoger, er komen andere zijkanten in, een cabine en een onderkant. De cabine krijgt een open achterkant, zodat er van het interieur ook nog wat te zien is.


Wordt vervolgd
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

eve


Cord

Dankjewel voor de tip Erik.
Op zich is het een mooie vervanging maar het motortje op zich loopt prima. Ik heb er al rekening mee gehouden dat de buizing iets hoger wordt, zodat de motor mooi uit het zicht blijft.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

volg dit coole draadje aandachtig :)
benieuwt naar het vervolg
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jesse

Hmmmm On30 :D
Tof project . Hier nog een volger!

Cord

Dank voor het volgen.
Wil ik dit draadje warm houden dan zal ik dus een beetje tempo moeten maken?  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing


Durango

Ben benieuwd. Wel een beetje vaart maken hoor. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Cord

Pfff... ik heb ook nog gewoon werk.  :o
Oké, oké ik maak vandaag wel weer foto's.
Slavendrijvers!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

dani

Citaat van: eve op 22 maart 2014, 13:46:07 PM
Misschien is dit een goede tip : http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm
Erik
Zo te zien een heel goedkoop alternatief, die motortjes.    Lijken volgens mij een beetje op de motoren uit cassettespelers/walkmans.   De treinen vliegen als raketten en zijn vrij luidruchtig op de filmpjes maar ik denk niet dat dat echt aan de motortjes ligt.    Fijne dingen.  Volgens mij misschien ook alternatief voor de oudere Märklin  AC motortjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cord

Ter vervanging is het inderdaad een goedkoop en slim alternatief en de kans is groot dat ze ook beter en wellicht langzamer lopen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update van de stand van zaken:
Citaat van: Durango
Wel een beetje vaart maken hoor. ;D
Voor het geval jullie denken dat dit projectje een stille dood sterft.


Bovenin: het loc onderstel en de basis. Dat 1:48-kereltje gebruik ik voor de juiste schaalverhoudingen. Rechts daarvan: de motorkap waarvan ik inmiddels de zijkanten er uit heb gehaald omdat ze teveel 1:87 waren. Dat rode inkepinkje daar komt nog een koplamp. Linksonder: de achterkant van de cabine; de ingang zit dus aan de achterkant. Daarnaast: de voorkant van de cabine waarvan de ramen uit de originele behuizing komen. Daar weer naast: een van de zijkanten van de cabine. Ik ben er nog niet uit of ik deze ga gebruiken of tóch weer iets anders maak; dit is geloof ik al de derde versie. Rechts daarvan: twee luiken voor de zijkant van de motorkap; daar komen nog handvatten op (nietjes) zodat ze ook open kunnen. Daarvan rechts: natuurlijk het motorblok. Die trapjes komen in die inkepingen op de loc.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Een update van mijn On30 Critter:


Een exploded view van alle nog losse onderdelen. Linksonder de achterkant. Die groene dingetjes worden de steuntjes voor een stang. Dat bruine rondje bovenin is de fitting voor een lamp en ik heb nieuwe zijkanten gemaakt met lagere ramen zodat de machinist met z'n elleboog uit het raam kan hangen.


De cabine, dit is inmiddels de derde versie. Bovenin de ramen zitten twee gaatjes voor de ruitenwissers.


Veel dingen gaan goed, maar ook een aantal zaken niet. Versie 1 en 2 heb ik afgekeurd.


Vooraanzicht. Aan de voorzijde van de knaldemper moeten nog twee bochten komen naar het spruitstuk onder de motorkap. Op het uiteinde van de uitlaat komt nog zo'n rond dekseltje dat gezellig open en dicht klappert op de cadans van de motor.


De zijkant lijkt een beetje krom getrokken en dat is ook zo. Zou best kunnen dat de onderkan er weer even af moet. Het motorblok is de helft van een motor uit een Spitfire.
Enfin, voor zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing