Lima wielen vervangen

Gestart door trickl, 24 maart 2006, 21:37:02 PM

trickl

Hoi,
Daar ik nog bezig ben met de heropbouw van mijn baan heb ik de toestand van mijn rollend materieel nog niet echt goed bekeken na een verblijf van 15 jaar op een vochtige zolder.
Na een eerste inspectie blijken de meeste wielen tekenen van roest te vertonen.
Daar ik met volledige nieuwe sporen begin, wil ik ook met deftige wielen werken.
Zijn die lima wielen gemakkelijk te vervangen door anderen wielen, of zijn die oudere lima wielen uitgevoerd in niet standaard breedtes (15-25 jaar oud)?

Groetjes,
PP

Kedeng Kedeng

Wat vroeger HO was, is nu nog HO.

Gewoon je wielen eruit hallen en vervangen door de gene die jij wil.

ysbeer

Ho HO die moeten dan wel passen.
Let daar op

Wim

janjozef

Assen van wagons eruit halen en indien ze niet veel oxydatie hebben fijn afschuren en zwart schilderen loopvlakken natuurlijk niet, zijn ze hard geoxydeerd uithalen meenemen naar de winkel en andere vragen, kunnen wel tot 2? per as kosten = 8e voor een vierasser, denk dus eerst na voor je je assen vervangt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

De afstand tussen de wielen is dezelfde voor alle HO, maar de diameter kan verschillen, en vooral de lengte van de as.
Vooral dit laatste kan problemen geven: wielstellen die te los in de wagen zitten, of juist klemmen. Precies nameten is de boodschap.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

Ik heb eens nagemeten:
diameter van de wielen: 11,3 mm
lengte van de as: 24,4mm
Dikte van de as: 1,9 ? 2 mm.
Zijn dit standaard NEM maten?
Op de site van Conrad heb ik wielen gevonden die aan deze maten voldoen, en daar staat dat dit standaard is. Bij Roco vind ik geen wielen in deze maat (11mm diameter en 24,75mm aslengte). Voldoen die dan niet aan de standaard, of ben ik helemaal verkeerd?

Nog een vraagje,
ik ben ook op zoek naar antislip bandjes. Ik heb al een paar winkels bezocht maar ik heb er nog geen kunnen vinden. Ik heb er gezien van Roco, maar deze blijken nogal dik te zijn en Marklin zet blijkbaar alleen referentienummers op zijn verpakking en geen diameters.
Kan iemand mij tips geven aub?

Groetjes,
PP

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door trickl

Zijn dit standaard NEM maten?

Daar kom je alleen maar achter door bij de NEM zelf te kijken[:D]
http://www.morop.org/de/normes/nem314_d.pdf

ERVIN

Hoi Trickl,ik heb nog een hele hoop oude Lima-wielen in mijn bezit waar nog geen spoortje roest aan te zien is,je mag ze hebben als je wil hoor,gratis!![;)]

Gerolf

De dikte van de as geeft meestal geen problemen, de lengte wel. Ofwel heeft de NEM of MOROP daar geen normen voor, ofwel vegen de fabrikanten daar hun ... aan.
De belangrijkste NEM norm gaat over de afstand tussen de wielen en het profiel van de wielband. Dit is een standaard die tegenwoordig door alle merken gerespecteerd wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf,
ik heb hierboven naar een norm gelinkt die duidelijk de genormeerde aslengte aangeeft.
Elke andere aslengte valt dus buiten de norm.
En inderdaad, er zijn fabrikanten die met sommige normen hun .... afvegen.

trickl

Ervin,
Bedankt voor het aanbod. Als ik zo al het materieel eens bekijk, zullen de lima wagons toch op redelijke termijn vervangen worden. Het ziet er allemaal nogal speelgoedachtig uit. Blijkbaar wordt een mens na verloop van tijd toch kritischer op de modellen. Ik heb alleen nog een TGV die ik op de baan wil zetten, en ik zal wel genoeg wielen kunnen verzamelen uit andere afgedankte wagens.
Mijn machines zou ik graag nog een tijdje inzetten, maar deze hebben gelukkig niet op de zolder gestaan, en zijn dus nog in goede conditie. Alleen de antislipbandjes zijn aan vervanging toe. Daar ben ik nu nog op zoek naar (zie mijn vorig bericht in dit draadje).

Groetjes,
PP