Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

marklin

Gestart door stefan rosiers, 24 maart 2006, 09:21:00 AM

stefan rosiers

Als marklin van plan is naar de lageloon te trekken, dan kunnen we toch dit jaar nog aan de modellen geraken die ze dit in hun cataloog 2006 gezet hebben?

GeM

productiestop = uitleveringsstop = geen centen
Dus ik vermoed dat we ons weinig zorgen moeten maken, er zal wel een transitieplan zijn om de productie te verzekeren...
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ysbeer

Ik zie het verband niet.

Tom

Verhuist Marklin de productie van hun modellen naar lageloon landen?
Tom

ysbeer

VOOR WAT HET WAARD IS
WIM

IndustrieFinanzdienstleisterVersicherungenHandel + DienstleisterGesundheitswirtschaftDossier Goldman Sachs greift nach M?rklin

von Angela Maier, Frankfurt

Nach fast einj?hrigem Ringen um die Zukunft von M?rklin verhandelt die US-Investmentbank Goldman Sachs ?ber den Erwerb des angeschlagenen Traditionsunternehmens. Die Bank habe k?rzlich einen Teil der M?rklin-Kredite aufgekauft und spreche mit der Eigent?merfamilie ?ber einen Verkauf ihrer Anteile, verlautete aus Finanzkreisen.
Den Informationen zufolge handelt Goldman Sachs f?r einen Kunden: einen Finanzinvestor. K?me der Verkauf zustande, darf M?rklin auch eine Kapitalspritze erwarten. Der 1859 gegr?ndete G?ppinger Hersteller von Modelleisenbahnen ist in den vergangenen Jahren durch die sinkende Nachfrage nach Spielzeug in eine immer tiefere Krise gerutscht. M?rklin macht zudem zu schaffen, dass die leidenschaftlichen Sammler immer weniger werden.

So ist der Umsatz 2005 abermals gesunken, nachdem er 2004 schon um 13 Prozent auf 143 Mio. Euro eingebrochen war. Laut M?rklin-Chef Paul Adams soll das Betriebsergebnis 2005 leicht positiv sein, was angesichts der Zinslast aber auf einen Verlust unter dem Strich hindeutet. Nach einem Abbau von 600 Stellen in den vergangenen zwei Jahren k?nnten weitere der insgesamt noch 1400 Arbeitspl?tze zur Disposition stehen.
Der Modelleisenbahnhersteller hatte - auch auf Druck seiner Kreditgeber - Mitte 2005 mit der Investorensuche begonnen. Laut Insidern haben im Dezember mehrere Beteiligungsgesellschaften M?rklins B?cher intensiv gepr?ft. Den Verkauf leitet der fr?here WMF-Chef Rolf Allmendinger, der im M?rklin-Beirat sitzt.


Bank verliert Geduld

Nunmehr hat zumindest eine Bank die Geduld verloren und ihren Kredit zu einem Abschlag von weniger als zehn Prozent an Goldman Sachs verkauft. Ver?u?ert worden sei weniger als die H?lfte der Kredite, hie? es in Finanzkreisen. Insgesamt verf?gt M?rklin ?ber eine Kreditlinie von 60 Mio. Euro.

Offiziell hat M?rklin bisher Verkaufspl?ne stets bestritten und nur von einem m?glichen Einstieg eines Investors gesprochen. "Es ist nach wie vor richtig, dass wir Optionen in alle Richtungen pr?fen", sagte am Donnerstag M?rklin-Chef Adams der FTD. Informationen ?ber einen bevorstehenden Verkauf wollte er nicht kommentieren. Nach wie vor sei die Kreditlinie "bei weitem nicht ausgen?tzt". Goldman Sachs lehnte einen Kommentar ab. Laut Adams macht die Restrukturierung Fortschritte. Insbesondere sei die Spielwarenmesse in N?rnberg Anfang Februar gut verlaufen. "Wir liegen bei den Auftr?gen im zweistelligen Bereich ?ber Vorjahr."

Gl?ubigerin von M?rklin ist unter anderem die Landesbank Baden-W?rttemberg, die vor gut einem Jahr beim Handelskonzern KarstadtQuelle als Erste ihren Kredit ver?u?ert hat. M?rklin verdeutlicht einen Trend im Mittelstand, dass Kredite zunehmend zum Einfallstor f?r Firmenj?ger werden. So hatte Goldman Sachs bei der insolventen Drogeriekette Ihr Platz alle Kredite und damit schlie?lich die Kontrolle ?bernommen. Beim Folienhersteller Treofan kaufte eine Gruppe um Goldman Sachs die Schulden auf und zwang die Eigner zur Abgabe der Mehrheit. Die Deutsche Bank kontrolliert auf einem ?hnlichen Weg Senator Film.



--------------------------------------------------------------------------------



Endstation

Abstellgleis Die Hersteller von Modelleisenbahnen stehen derzeit unter hohem finanziellen Druck, weil Kinder heute moderneres Spielzeug bevorzugen.

Wenig Dampf 2005 war ein Krisenjahr f?r die gesamte Branche. Laut des Deutschen Verbands der Spielwarenindustrie brach der Umsatz um zehn Prozent ein.

Ausrangiert Der ?sterreichische Traditionsanbieter Roco schlitterte im vergangenen Jahr in die Insolvenz. In einer Auffanggesellschaft wird jetzt der Neustart versucht.


dikken

Het is een feit dat het uurloon van de west europeanen te hoog is. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan onze sociale lasten en onze levensstatus. Vandaar dat menig fabrikant op zoek gaat naar een manier om de kosten te drukken. De grondstoffen kunnen niet veel goedkoper dus beginnen ze nu naar "lagere lonen" te zoeken. Dit geldt voor alle takken van de handel!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

vdr

ik heb in ieder geval al een bericht gekregen dat mijne Br 10 (stoomloc ) binnen is ,en ik ben gisteren tot daar (Van Biervliet) gereden en ja iets gaan drinken in diene "ierse pub" Ik heb voor die het willen weten naar de naam van diene cafe gekeken t'is de "FAGOT" just rechts van brug in het centrum
Hopelijk blijft de kwaliteit dezelfde ,als ze naar de lageloonlanden trekken
 

Tom

Omdat LS models zo duur is zal vooral te wijten zijn doordat het in een beperkte oplage geproduceerd wordt denk ik.
Tom

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Tom

Omdat LS models zo duur is zal vooral te wijten zijn doordat het in een beperkte oplage geproduceerd wordt denk ik.


Daar heb je gelijk in.

Als Marklin de productie naar lagenloon landen verhuisd
kan de prijs van hun modellen dus zakken?

Peter

Denk maar niet dat ze direkt de prijs laten zakken. Het enige doel is om de winstcijfers omhoog te brengen.
Aandeelhouders willen een hoog rendement van hun ingebracht kapitaal, anders kunnen ze het beter op de bank laten staan.
Wat ze wel zullen doen, volgens mij, is de tendens van de markt in de gaten houden. Als ze merken dat de prijzen dalen (onwaarschijnlijk) laten ze hun prijzen ook iets zakken, in het tegeovergestelde geval....!!
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Volgens de duitse pers,ziet het er naar uit dat men Marklin uitkoopt
Waarschijnlijk eeen investerings maatschappij,
Die wil dan wel een finc.injectie geven maar het blijft afwachten.
Een van de banken vanMarklin wil niet meer en heeft zijn schulden(d.w.z de vorderingen op Marklin) verkocht


Een ding is zeker
DE prizen gaan niet omlaag door prod in CHina.
Levertijden kunnen uitlopen
Misschien stoot men een deel van het programma af.

Wim

n/a

Allemaal geruchten.

Eerst zien en dan geloven. Bovendien haalde Marklin in 2004 een omzet van 148,5 euro en dat is nog altijd veel meer dan ze ooit in marken hebben gehaald en toen werkten er nog 2100 mensen nu nog geen 1400 meer. Bovendien is deze omzet ongeveer net zoveel als de rest van de merken in Europa bij elkaar halen. De nummer 2 Rocco haalt een omzet van iets meer dan een kwart hiervan. Waarvan misschien nog een groot gedeelte in het drierail assortiment.[:D]
Bovendien is Marklin de enige die haar omzet cijfers vermeld op haar website dus wel even de juiste cijfers vermelden. Ook maken ze nog altijd een klein beetje winst al zal dit veel zijn. Maar ze zitten niet zoals in de jaren tachtig in de rode cijfers. En ja de omzet zal nog wel minder worden. De hobby sterft nu eenmaal een beetje uit.


En als sommige het hebben over aandeelhouders moet ik nog veel meer lachen, een familiebedrijf heeft dat namelijk niet.

Johnnytrein

Amaai Davy, een omzet bij M?rklin van 148,5 euro dat ook gene vette. Niet moeilijk dat ze in de problemen zitten. [:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Amaai Davy, een omzet bij M?rklin van 148,5 euro dat ook gene vette. Niet moeilijk dat ze in de problemen zitten. [:I] Johnny

[:D]
En dan zou Roco (of Rocco zoals Davy het noemt [;)]) daar een kwart van hebben - maar zonder zijn omzetcijfers bekend te maken - dus 37,123 Euro.
Ik heb nochtans het afgelopen jaar voor 280 Euro van Roco gekocht [:I] en het was gene drierail [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Dat marklin de grootste is is niet eens bewezen, dus groter dan de rest samen daar heb ik mijn twijfels. Persoonlijk denk ik dat Hornby de grootste is, gevogd door Bachmann. En Atlas zal de derde zijn. Misschien is die volgorde verkeerd. Deze drie verkopen allen alleen gelijkstroom. In Engeland word bijna enkel gelijkstroom gereden. Maar ja die zult ge hoogst waarschijnlijk niet mogen meerekenen. Wat wel een feit is dat op 2de hands markt marklin in belgi? de grootste is, maar dat geeft dan weer te bedenken. Verder moet ge gewoon in Belgi? een rondvraag doen in de clubs of hier op dit forum gaan tellen naar het aantal wissel en gelijkstromers.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem