Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

kleine stukken te schilderen

Gestart door bva25j, 12 maart 2014, 14:10:19 PM


bva25j

Citaat van: bva25j op 12 maart 2014, 14:10:19 PM

Hallo,

Ik heb probeert de wissel omzetter te schilderen met een penceel.

De merk van de verf is Tamyia.

Heeft iemand ervaring met het schilderen van kleine stuken? Welke verf gebruikt jullie in dit geval ?




kleur blijf niet zo goed op de stuk. Als ik verschillende keer erop met de penceel terug komt , heb ik niet een mooie resultaat.

dani

welk materiaal is dat stuk ?  is dat uit een 3D print met PLA of zo ?

Misschien kan je het airbrushen  en eerst een primer gebruiken ....  dat kan al een pak schelen.

En by the way, hangt dat contragewicht niet te dicht bij je spoorrails zodat het tegen je rollend materieel aan klettert in één van de wisselstanden ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Wat ik ook al gelezen heb is dat je die 3d printstukken eerste met een sopje moet 'ontvetten' alvorens te schilderen...

gardevil

Citaat van: Stieven76 op 12 maart 2014, 15:10:21 PM
Wat ik ook al gelezen heb is dat je die 3d printstukken eerste met een sopje moet 'ontvetten' alvorens te schilderen...

En als je watergedragen verf gebruikt, je je water moet 'ontspannen' met bv Agepon of een drupje afwasmiddel.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

bva25j

#5
Had niet gedagt dat ik moest een een drupje afwasmiddel gebruiken....

Dani

"welk materiaal is dat stuk ?  is dat uit een 3D print met PLA of zo ?"

Inderdaad het is een 3D material van Shapeways Frosted Ultra Detail (here is de link https://www.shapeways.com/materials/frosted-detail-plastic ) maar ik weet niet als een  PLA is...

Die probleem dat ik heb is meer zichtbaar hier



Stieven76

Als je het nu eerst in een sopje wast, daarna met een primer uit een spuitbus spuit en dan pas verft. Zou dat niet beter zijn?

dani

even gaan kijken op de link van je antwoord en de plastic is geen PLA.

"Frosted Detail Plastic is printed in acrylic plastic cured by a UV light"

Dus m.a.w.  het is  ACRYL  dat is uitgehad onder ultraviolet licht, en dat is heeeel moeilijk te verven.    Lichtjes opschuren of heel fijn zandstralen kan de hechting helpen, maar met zo fijne details is het gevaar dat je ook detail verliest hierdoor.   Een primer die geschikt is voor acrylyc  zal uitkomst brengen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

GDE

Zeer mooi die wisselomzetter !  Die waterkolom trouwens ook  :)  Hopelijk komt dit ooit ook op de markt  :) Knap detail alvast .

marc goovaerts

Misschien kan JohoMapi hierbij helpen ?
Ik denk dat zijn wagentjes ook geprint zijn in 'Frosted detail Plastic'.
Hallo Maurice ?


bva25j

Citaat van: marc goovaerts op 13 maart 2014, 19:47:53 PM
Misschien kan JohoMapi hierbij helpen ?
Ik denk dat zijn wagentjes ook geprint zijn in 'Frosted detail Plastic'.
Hallo Maurice ?

Ah gooie idee ik  zal hem vragen  :)

GDE

Beste Benoit ,
Alvast enorm bedankt voor de tip  ;) Ik ga zeker een bestelling plaatsen ! Heb jij deze items ontwikkelt ? Zo ja dan moet ik wel zeggen dat het super is dat andere modelbouwers hiervan kunnen mee genieten en het zijn echt heel mooie detail stukjes om onze modelbaan aan te kleden . Na een beetje kijken op de site van Shapeways kwam ik een nederlands model tegen die ik nog ergens  had gezien . Na een beetje zoeken door mijn modelspoormagazines kwam ik een artikel tegen over 3D prints en juist over dat model die tevens bij Shapeways was gemaakt . Na eens vluchtig te hebben gelezen blijkt dat de prints nog bedekt zijn met een soort vettige substantie die het schilderen bemoeilijkt . Je dient je prints dus grondig te ontvetten door meerdere keren in een sopje met afwasmiddel . In het artikel staat ook dat de bouwer van het model zijn model in een ultrasoon reiniger kuist die hij voor zo'n 25 euro had gekocht . Daarna spuit hij het model in een grondlaag met een spuitbus van humbrol , acrylic spray . Het artikel kan je vinden in modelspoormagazine n 128 , blz48 . Groetjes Geert D.

bva25j

Citaat van: geert desc op 14 maart 2014, 16:45:05 PM
Beste Benoit ,
Alvast enorm bedankt voor de tip  ;) Ik ga zeker een bestelling plaatsen ! Heb jij deze items ontwikkelt ? Zo ja dan moet ik wel zeggen dat het super is dat andere modelbouwers hiervan kunnen mee genieten en het zijn echt heel mooie detail stukjes om onze modelbaan aan te kleden . Na een beetje kijken op de site van Shapeways kwam ik een nederlands model tegen die ik nog ergens  had gezien . Na een beetje zoeken door mijn modelspoormagazines kwam ik een artikel tegen over 3D prints en juist over dat model die tevens bij Shapeways was gemaakt . Na eens vluchtig te hebben gelezen blijkt dat de prints nog bedekt zijn met een soort vettige substantie die het schilderen bemoeilijkt . Je dient je prints dus grondig te ontvetten door meerdere keren in een sopje met afwasmiddel . In het artikel staat ook dat de bouwer van het model zijn model in een ultrasoon reiniger kuist die hij voor zo'n 25 euro had gekocht . Daarna spuit hij het model in een grondlaag met een spuitbus van humbrol , acrylic spray . Het artikel kan je vinden in modelspoormagazine n 128 , blz48 . Groetjes Geert D.

Geert inderdaad , heb ik deze model zelf ontwikkeld  om de 3D te testen en om eerlijk zijn ben ik tevreed van de restultaat. 

De wissel omzetter is een "kit" omdat te klein was om in een stuk te printen zonden beschadiging ... en boven is er een stuk van "pianodraad brass" (als het goed vertaald is.)

Bedankt voor de tip ... met  ultrasoon reiniger gaat het beter. 

Om de kleur van de water kraan verwijderen heb ik de 3D stuken in water met soda kristrallen ondegedompeld 20minuten en het restultaat is perfect !

Ik zal volgende week beelden plaatsen ...

Geert als jij will het bestellen ik kan enkele tips geven...

Benoît

marc goovaerts

Geen reactie van Maurice. Hopelijk ziet hij dit forum niet enkel als een marketingkanaal...  :-\

Dus het even in zijn plaats doen. Hij heeft wel degelijk verftips op zijn site staan: http://railnscale.wordpress.com/tips-nederlands/