Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bouw van een ADE Silberling rijtuig

Gestart door Peter, 06 maart 2014, 15:02:37 PM

Peter

Net ontvangen van de brave postman:

Een ADE bouwset voor een Silberling rijtuig
Katalogusnummer 3031.
Aantal onderdelen: 278 inklusief de verlichting

De doos:
Zoals te zien op de afbeelding is aan de buitenzijde van de doos meestal niet te zien welk model er in zit.
Niet echt mooi, maar het spaart wel kosten (een doos voor alles??) Enkel aan de zijkant staat het katalogus nummer



De inhoud, mooi gesorteerd en verpakt, zoals steeds bij ADE



En het helaas, zoals altijd, de zeer summiere uitleg over de bouw en een goede onderdelenlijst.
Voor ge-interesseerden: Enkel in het Duits verkrijgbaar.

Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

zijn alle stukken al ingekleurd/geschilderd?

PeterC

Als ik zo'n bouwdoos zie, beginnen mijn vingers al te kriebelen om er aan te beginnen!

Een detailverslag met veel foto's?

Groetjes, Peter


Peter

Dirky,
de stukken zijn inderdaad in de minof meer juiste kleur.
Voor mijn smaak echter, vergeleken met de uitstekende interieur foto's die ik bezit zouden de zetels een iets meer bruin/rode kleur hebben
Niet teveel bruin echter.

PeterC,

Ik zal een volledige uitleg met foto's op het forum plaatsten.
De bouw zelf begint eerst eind maart. Vroeger heb ik echt geen tijd voor modelspoor knutselen. Enkel wat op het fourum lezen.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Peter, we kunnen wachten  ;)

Succes met de bouw!
Groetjes, Peter


Peter

Toch twee kleinigheden die ik ga veranderen: De binnenkant van de zijwanden behoort niet zilverkleurig maar heel licht beige te zijn, en het onderdeel met de scheidingswanden is te donkerbeige en moet dus ook licht beige te zijn.
De meegeleverde binnenverlichting (met lampjes) wordt vervangen door een Led-strip
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Hadden ze zo maar Belgisch materiaal (zucht)

Herwig

Peter,let op:  deze Ade-doos  niet   per ongeluk morgen meeverkopen  (Ipms)

Peter

Eerste stapje in de bouw van de Silberling genomen.
Eerst zoals ze aanraden, voor elke stap de stukken op voorhand klaarleggen en ontbramen.



Ja wadde, ik had verwacht dat de strips met de ramen gewoon ingeklikt moesten werden, maar dat bleek een misrekening te zijn.
Eerst moeten die in 3 stukken gesneden worden en dan elk stuk vastgeklikt worden in de kap. En wat een slavearbeid is dat, waarbij je dat nog moet oppassen dat je zeniet breekt of splitst.
Maar na een hele tijd proberen, wringen en met een stukje hard hout en wat zachte dwang (nou ja, zacht??)  is het me toch gelukt.
De ramen zitten er in. Maar goed dat ik de binnenwanden niet op voorhand geschildert heb, anders hadden die ramen nooit meer gepast.



Sorry voor de slechte foto's, betere volgen nog
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Citaat van: Huugooke op 07 maart 2014, 12:10:48 PM
Hadden ze zo maar Belgisch materiaal (zucht)

Hugo,

ik heb bij Olaerts bouwpakketjes voor de K1 rijtuigen gekocht enige tijd geleden.

Ok ADE is nog een trapje hoger qua afwerking (en zeker als je bedenkt hoe lang geleden die modellen ontwikkeld zijn). Maar de Olaerts mogen er voor mijn part ook wel zijn.

Steven.

Herwig

Eigenlijk werden die K1's van OVB/Olaerts ondertussen ook reeds   "lang geleden ontwikkeld" .

Peter

Om eerst op de twee bovenstaande kommentaren te antwoorden.

Je kan ALLE rijtuigen ( en ook goederenwagens) superen. Alleen je moet het zelf willen, want eens ingezet op je baan zie je er minder van, maar als ze op mijn baan vooraan aan het station halt houden is het 'in de eerste plaats) voor mezelf maar ook voor de familie en de bezoekers toch altijd mooi om te zien.

Zo, en nu gaan we verder.
Op de onderzijde van het chassis zijn de vele leidingen, tanks en bakken aangebracht (geen foto dit keer want zwart op zwart is bijna niet zichtbaar) Een goede raad: ruim de gaatjes alle in klein beetje, want de aan te brengen onderdeeltjes zijn heel fragiel en er is GEEN reserve voorzien
Dan maar het beleg van de opstaptreden aangebracht. Deze zijn flinterdun en moeten zeer voorzicht ontbraamd worden, liefst met een bieuw Exacto mesje of een heel zacht vijltje. Daarna in de daartoe voorziene gleufjes geschoven 'VOOZICHTIG" en langs onderaan een drupje lijm zodat je geen zichtbare lijmsporen hebt. Ook hier ...... geen reserve





Volgende stap zijn het aanbrengen van de zetels 1e klasse, de scheidingswand met de gang en de......bagagerekken.
Zetels worden klemmend gemonteerd op de vloer. Ook hier weer dat blokje hout om ze in dat gleufje te klemmen.
De schijdingswand op zijn plaats lijmen (gaat vanzelf :)) en dan....de bagagerekken. Zitten ZEER GOED aan de gietboom dus je bent een tijdje zoet met die er heel voorzichtig af te snijden (een scherp mesje, ik zei het al), ontbramen en met wat sekondenleim boven op de zetelwand lijmen (En nog maar eens herhalen zeeeeer breekbaar maar!!!! er is 1 reserve, jawel één)







Zo,..wordt vervolgt ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

ah... zo zien ze er exact van binnen uit ;D ik heb 2 Wegmannen van ADE in CFL uitvoering tpIV. mocht je belangstelling hebben, zacht prijsje 8) (ik maak weer eens grandioos misbruik van iemands draadje.. :o)

T is prachtig spul, ADE

Peter

Citeerik heb 2 Wegmannen van ADE in CFL uitvoering tpIV

Dat is meer voor de mannen die de CFL of de lijn Liege-Lucemburg als voorbeeld hebben.

Ik zit momenteel even strop want de draaistellen (met stroomopname) zijn bepaald geen flauwekul. Ik schat het aantal onderdelen per draaistel op zo'n 20 stukken/stukjes. Maar ik geraak er wel uit een laten rusten en morgen gaanwe dan wel weer met volle moed verder.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Het is alweer een tijd geleden, maar heb eindelijk de moed en het geduld gevonden om verder te werken aan dit rijtuig.

Als eerst ben ik begonnen aan de draaistellen. Zo'n 20 tal onderdeeltjes per draaistel monteren is geen flauwekul, zeker als je er een heel onduidelijke montage tekening bij hebt van zo'n 3x3 cm per stap. Zelfs met een vergrootglas heel onduidelijk. Maar ze zijn eindelijk 'bijna klaar geraakt.
De belangrijkste onderdelen zijn gemonteerd en nog 6 à 7 onderdelen per draaistel te doen.





ook de kap is ineen geklikt geraakt. Enkel nog de verlichtingsstrip er in monteren, tetsten en dan kan het dak er op.



Mischien ben ik niet handig genoeg, maar dit is de eerste en ook de laatste keer dat ik een ADE rijtuig monteer.
Eens op de baan gezet, zie je geen verschil met bv. een Roco of LSM rijtuig
Met vriendelijke groeten
Peter