Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

België

Gestart door raf, 03 maart 2014, 17:31:06 PM

raf

25 zaken die u misschien niet wist over België.
1. België heeft het laagste aantal McDonald's restaurants per inwoner in de wereld.
2. België telt ongeveer 178 brouwerijen, die samen zo'n 800 verschillende bieren produceren.
3. België produceert jaarlijks 220.000 ton chocolade.
4. De luchthaven van Zaventem is 's werelds belangrijkste verkoopspunt voor chocolade.
5. Audrey Hepburn is geboren in Brussel.
6. Olieverf is een uitvinding van de gebroeders van Eyck.
7. België houdt het wereldrecord voor de langste periode zonder regering.
8. Robert Caillau, de mede-uitvinder van het wereldwijde web, is een Belg.
9. Asfalt is uitgevonden door de Belgische professor Edward J. de Smedt.
10. De Body Mass Index (BMI) is een uitvinding van de Belgische mathematicus Lambert Adolphe Quetelet
11. In de zeventigerjaren van vorige eeuw serveerden scholen tijdens het middagmaal tafelbier aan de leerlingen.
12. De Gentse Feesten zijn het grootste Europese cultuurfestival.
13. Tomorrowland is 's werelds grootste techno-festival.
14. Bakeliet is een uitvinding van de Belg Leo Hendrik Baekeland.
15. De Belgische kusttram is de langste tramlijn in de wereld.
16. De Australische zanger Gotye is geboren in Brugge.
17. België heeft in verhouding het hoogste aantal kastelen ter wereld.
18. De 'Big Bang' -theorie is een uitvinding van de Belgische priester-fysicus Georges Lemaître. Op de maan is ook een krater naar hem genoemd.
19. Rolschaatsen zijn een uitvinding van de Belgische horlogemaker John-Joseph Merlin.
20. Het Brussels Koninkijk Paleis is groter dan Buckingham Palace.
21. Franssprekend België is 's werelds grootste producent van stripverhalen per inwoner.
22. New York City is gesticht door de Belg Pierre (Peter) Minuit (1589-1638). Deze Waal kocht het eiland Manhattan in 1626 van de oorspronkelijke inwoners.
23. De eerste krant ter wereld heette Nieuwe Tijdingen en werd in 1605 inAntwerpen gedrukt door Abraham Verhoeven.
24. Ludwig von Beethovens wortels liggen in Mechelen en daarvoor in Boortmeerbeek en Kampenhout.
25. België leverde het uranium voor de atoombom die door de Amerikanen op Hiroshima werd gegooid. Het uranium was afkomstig uit onze toenmalige kolonie Congo.
En niet te vergeten ... ons land heeft de grootste regering ter wereld per aantal inwoners !!!!!!!!!


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Paulogic

26. De zotste mens ooit is een Belg !




Ah ja... ikke  ;D 8)
mvg,
Paul(ogic)

Havoc

Citeer11. In de zeventigerjaren van vorige eeuw serveerden scholen tijdens het middagmaal tafelbier aan de leerlingen.

Ik vraag me af of dat nu zo slecht is/was. Tafelbier bevat amper alcohol, zeker geen suiker zoals vele frisdranken, geen kleurstoffen, geen zoetmiddelen, geen stabilisatoren, geen zuurteregelaars etc. En de winsten gingen niet naar buitenlandse multi-nationals. Als ik terugdenk aan hoeveel medeleerlingen op cafe trokken omdat ze nooit thuis bier gekregen hadden eenmaal ze in het stad losgelaten werden, dan denk ik dat op zo'n manier in contact komen met alcohol verantwoord is.

Ludwig van Beethoven, het wordt tijd dat zijn naam eens correct geschreven wordt. Toont trouwens nog meer het verband met de Lage Landen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

guy holbrecht

Inderdaad, in het college van Dendermonde dronken wij 's middags bij de warme maaltijd bier van 't vat in de jaren 70. Het merk ontgaat mij wel. In de Middeleeuwen was bier zelfs gezonder dan water. Dat laatste was met alles en nog wat besmet.

Gr.
Guy

Dirky

In de middeleeuwen... Oei  :( ik dacht dat bier nog altijd gezonder is dan water... :D

doomslu

Citaat van: guy holbrecht op 03 maart 2014, 19:58:00 PM
Inderdaad, in het college van Dendermonde dronken wij 's middags bij de warme maaltijd bier van 't vat in de jaren 70. Het merk ontgaat mij wel. In de Middeleeuwen was bier zelfs gezonder dan water. Dat laatste was met alles en nog wat besmet.

Gr.
Guy
Guy, zat jij op college in de middeleeuwen?  :o ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Opa-Bullcat

Zooooo dan is die wel al heeeel oud :D

ACFI

Citaat van: guy holbrecht op 03 maart 2014, 19:58:00 PM
Inderdaad, in het college van Dendermonde dronken wij 's middags bij de warme maaltijd bier van 't vat in de jaren 70. Het merk ontgaat mij wel. In de Middeleeuwen was bier zelfs gezonder dan water. Dat laatste was met alles en nog wat besmet.

Gr.
Guy
Brouwerij Slaghmuylders uit Ninove.

En het bier noemen (zelfs tafelbier) is wel overdreven. Die vaten moesten trouwens Aalst voorbij om tot in Deiremonne te geraken. Veel alcohol mocht er dus niet inzitten of die vaten geraakten niet voorbij Aalst.

Grootste voordeel ... Het was bijna een statussymbool. De kleine mannekes mochten dat niet drinken. Enkel de hogerjaars. Net als roken tijdens de middagpauze.

Hèhè. Is dat effe lange geleden.

8 jaar Hemaco. Lijkt bijna een eeuw geleden.


Steam.N

Bij mijn grootouders was dat "Pied'Boeuf" ...
Hierbij word ik 50 jaren naar het verleden gekatapulteerd ... met hopen (prachtige) herinneringen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

argilla

op punt 22  zijn  er veel vraagtekens over wie wat deed wanneer .  Veel eisen dit historisch feit op.
punt 8 . ook heel veel discusie en veel mensen eisen dat op !
en punt 24 is zeer discutabel.... altijd al geweest .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

Ik dacht ook dat Beethoven ooit woonde in Mechelen in een straatje(van Beethovenstraat) achter waar vroeger de brouwerij Lamot stond; ik dacht dat aan het huisje vroeger een gedenkplaat hing; het zou kunnen dat het huisje nu is afgebroken want heel die "site" is daar vernieuwd.

Misschien kan een Mechelaar hier de juiste info geven.

Mbt Manhattan, ik heb ook altijd gehoord dat het Nederlanders waren want het huidige Manhattan had in de beginne de naam New Amsterdam; zoveel te beter als het een Belg was
 

Koen

@Janie,

Dit huisje is inderdaad afgebroken maar men heeft hetzelfde heropgebouwd aan de overzijde van de straat (en in spiegelbeeld). Men heeft naar mijn weten gebruik gemaakt van de originele balken.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

janieburton

Citaat van: Koen op 04 maart 2014, 15:10:15 PM
@Janie,

Dit huisje is inderdaad afgebroken maar men heeft hetzelfde heropgebouwd aan de overzijde van de straat (en in spiegelbeeld). Men heeft naar mijn weten gebruik gemaakt van de originele balken.

Mvg
Koen

Was daar toen er de tentoonstelling was over de spoorwegen, en 2 tal jaren, maar in dat straatje stond geen enkel oud huisje meer, wel ergens op een hoek een bouwput, ik zou zelf niet weten waar het ooit stond. Er is nu een hotel, Brasserie Lamot. Ik weet dat er in de straat een plaat hangt onder een straatnaambord.

Waar staat dat nu dat heropgebouwd huisje?
 

Koen

Net naast de Lamot Site, tegenover een brasserie. Je moet maar eens via Google streetview kijken  ;).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Dat van Beethoven kan je inderdaad "betwisten". Feit is dat zijn grootvader in Mechelen woonde. Maar in hoeverre dat je daardoor iets kan zeggen van Ludwig zelf is een ander paar mouwen.

Van de andere punten zijn er nog betwistbaar. De oude egyptenaren kenden al asfalt en er zijn patenten voor het gebruik van asfalt honderd jaar ouder dan die "belg". Tussen aanhalingtekens want dat was eigenlijk een belg zoals Beethoven er een was.

Ze zouden er beter Walschaerts tussen zetten. Was ook van Mechelen trouwens. Of Gramme, Solvay
Met vakantie voor onbepaalde duur.