Bestellen Tpe 6322 met 3 bijhorende goederenwagens uit MSM 134

Gestart door Snobby Crash, 28 februari 2014, 12:29:54 PM

D_Loc

Ik heb de decoder uitgelezen en vervolgens de binnenverlichting zo aangepast dat deze in de ene rijrichting wel brand en in de andere rijrichting niet.
Dit werkt! Dus dat moet voor AUX2 ook te doen zijn. Ik zal eens kijken of ik kan uitvissen welke CV's je daarvoor moet programmeren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Tom,

Het mapping gebeuren in de Lokpilot V4 en Loksound V4 zijn behoorlijk ingewikkeld als je deze handmatig via CV's wil programmeren.

Alles staat of valt met de matrixen die je vindt op pagina's 52 t/m 54 van de Engelstalige Loksound handleiding.
Met behulp van deze tabellen heb ik bepaald welke waarde ik zou verwachten om AUX2 in slechts één richting te laten branden op F12, vervolgens heb ik de mapping via Lokprogrammer zo aangepast zoals ik denk dat het moet werken. Daarna de manuele CV waarden bekeken en die kwamen overeen met wat ik verwachtte. Ik heb dus in ieder geval door hoe het systeem werkt.

Omdat het een bestaande decoder configuratie betreft kan ik je alleen de CV's geven van de Loksound versie, waarom zul je misschien afvragen.
De mappings zijn gebaseerd zijn op regels. De Loksound versie zal meer mappingregels hebben dan de Lokpilot versie. Aangezien ik zelf de Loksound versie heb weet ik dat F12 op mapping regel 14 zit. Deze is richting onafhankelijk.
Ik ga nu mapping regel 14 en 15 aanpassen. Regel 15 was oorspronkelijk gereserveerd voor F13 maar daar is geen functie aangekoppeld dus die kan ik wel misbruiken om er F12 reverse van te maken.

Hieronder volgen de programmeer stappen (voor de Loksound versie, voor de Lokpilot versie kan ik niets garanderen):

Stap één, de juiste index zetten (belangrijk!):
CV31 = 16
CV32 = 2

Vervolgens:
CV465 = 4 ( = forward voor mapping regel 14)
CV481 = 8 ( = Reverse voor mapping regel 15)

CV468 = 16 (= F12 On voor mapping regel 14 = forward)
CV484 = 16 (= F12 On voor mapping regel 15 = reverse)

CV474 = 8 (= AUX2 voor mapping regel 14 = forward)
CV490 = 0 (= niets voor mapping regel 15 = reverse, of te wel er mag geen AUX2 gaan branden voor reverse)

Uiteraard is dit alles geheel op eigen risico.

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik heb bij de 6322 nu ook de lichten onafhankelijk van de rijrichting gemaakt via functietoetsen F12 (wit altijd cabine 1 en rood cabine 2) en F13 (wit altijd cabine 2 en rood cabine 1). Als de betreffende functies uit zijn dan is de verlichting gewoon weer rijrichting afhankelijk.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

pandur

Dirk,
Wat is de bedoeling van de F12 en F13, wanneer zal je deze gebruiken?
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

D_Loc

Citaat van: pandur op 27 oktober 2014, 23:54:10 PM
Dirk,
Wat is de bedoeling van de F12 en F13, wanneer zal je deze gebruiken?
Als je aan het rangeren bent, dan zie je vaak geen lichten wisselen. Dit is in ieder geval het geval bij locs met enkele koplampen (waar nog glaasjes gebruikt worden voor sluitlichten) zoals de CFL 1800. Misschien is het voor een loc met dubbele koplampen inderdaad minder interessant .
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

reeves

Dirk,
waar heb je de handleiding gevonden van de loksoundV4?

Groet Tom

ceuleer


Peter

Ik zie hier bijna dagelijks een 77/78 voorbijkomen (komende van Boom) zonder wagens om rangeerwerken uit te voeren op het rangeerstation (eigenlijk afstelstation) van Antwerpen - Kiel
Zowel tijdens de rit als tijdens de rangeerwerken branden voor en achteraan de drie witte lampen, dus ook tijdens de rit geen rode achteraan
Met vriendelijke groeten
Peter

reeves

Dirk misschien niet onbelangrijk, de decoder in mijn lok is een mfx ???
Heb de waarde ingegeven zoals beschreven, nu branden de rode lichten(aux2) samen met de witte (achteruit)

zou enkel dus de aux2 willen zetten op f12 voorwaarts
                        aux1 op f3(waar ze standaard staan, weet de  f niet echt van buiten nu) ,  voorwaarts     

Groet Tom

D_Loc

#339
Citaat van: reeves op 28 oktober 2014, 12:59:39 PM
Dirk misschien niet onbelangrijk, de decoder in mijn lok is een mfx ???
Heb de waarde ingegeven zoals beschreven, nu branden de rode lichten(aux2) samen met de witte (achteruit)

zou enkel dus de aux2 willen zetten op f12 voorwaarts
                        aux1 op f3(waar ze standaard staan, weet de  f niet echt van buiten nu) ,  voorwaarts     

Groet Tom
Ok, dat wist ik niet. Ik ging er vanuit dat het de meegeleverde decoder van Biervliet was, dus een Loksound V4 M4 of Lokpilot V4 M4 of bedoel je met MFX de M4 versie, dan zou het gewoon moeten werken.

Als je van rijrichting wisselt, gaan de rode lampen dan wel uit?

Als dit het geval is dan kun je de waarde van de laatste 2 CV's omdraaien, dus:
CV474 = 0 (= niets voor mapping regel 14 = forward, of te wel er mag geen AUX2 gaan branden voor forward)
CV490 = 8 (= AUX2 voor mapping regel 15 = reverse)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Citaat van: Peter op 28 oktober 2014, 12:41:12 PM
Ik zie hier bijna dagelijks een 77/78 voorbijkomen (komende van Boom) zonder wagens om rangeerwerken uit te voeren op het rangeerstation (eigenlijk afstelstation) van Antwerpen - Kiel
Zowel tijdens de rit als tijdens de rangeerwerken branden voor en achteraan de drie witte lampen, dus ook tijdens de rit geen rode achteraan
Dit is inderdaad de rangerstand zoals ik het graag zou hebben maar dat is me niet gelukt. Ik denk dat dit niet mogelijk is zonder fysieke modificaties aan de loc uit te voeren (verlichting aan verschillende AUX'en koppelen).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Thommy

Citaat van: Thommy op 27 oktober 2014, 20:08:28 PM
Citaat van: theedooz op 27 oktober 2014, 15:05:10 PM
Mwoh, misschien komt het omdat ik omgespoten groene Roco's heb, maar het verschil is m.i. veel kleiner dan bijvoorbeeld het verschil tussen een Marklin 55 en een 55 van B-models.
Ook de laatste groene uitgave van Roco (6289) kan de vergelijking best aan.

Iemand trouwens de tankopening-decals al geplaatst?

zal morgen nen foto nemen van de VDV 6322 en m'n roco 6329
is echt wel groot verschil

foto's zoals beloofd


Greetz

Thommy

marc goovaerts

Inderdaad een groot verschil. Maar wie bij Roco heeft ooit het onzalige idee gehad om een interieur in knalgeel te voorzien ? Grijs of zwart kost nl even veel.

loebaske

Das just, maar dat geel was al de eerste dag al overschilderd en een bestuurder op de juiste plaats :) :)

jb

Een voor jullie zoveelste filmpje van de 6322 http://youtu.be/CaLqJczEOfM
(eigenlijk iets te donker  :( )
Ik heb nog geen cv's aangepast....misschien iets voor later