Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dummy stel met decoder uitrusten.

Gestart door Peter, 28 februari 2014, 10:26:27 AM

Peter

Ik bezit twee Regio shuttles van Bemo in de BSB (Breisgau S Bahn) kleurstelling.
Een stelletje is gemotoriseerd en daar had ik ditekt na aankoop een ESU decoder ingestoken. Het tweede "dummy" stel heeft wel een 8 pins stekker, maar door omstandigheden (luiaardij?? ;)) heb ik daar nog geen decoder ingestoken.
Nu zou ik daar een funktiedecoder in willen steken, maar...aan die decoder zit geen stekker. Aan welke pins moet ik die draadjes van die decoder solderen, om de binnenverlichting en de front en sluitverlichting te laten werken zoals in het gemotoriseerde stel.
Alternatief zou ik er natuurlijk een (duurdere) gewone decoder in kunnen steken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Peter,
Ik heb hier een funktiedecoder van ESU(met stekker) en die heeft identiek de zelfde kleurendraadjes als een gewone decoder,en die zijn ook aan dezelfde pinnetjes van de stekker gesoldeerd.
Waar de oranje en grijze draad,die normaal naar de motor gaan voor dienen weet ik niet :-\

;)

PietB

Hoi Peter, ik neem aan dat het gewoon een NEM stekker is.
kijk dan eens op http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Diverse_info/decoder_draden_en_stekkers.pdf
Misschien kun je daar wat info vinden.

grt Piet.

Snobby Crash

Peter,

rood en zwart is de stroomopname aan je wielen,

Oranje en grijs gaan naar je motor,

Blauw is de gezamelijke pool voor alle verlichting, zowel sluit als kop verlichting,
Geel gaat naar de kopverlichting en wit is voor de sluitlichten.
Geel en wit moet je soms omdraaien, afhankelijk van de rijrichting, dit zie je direct als je de decoder hebt
ingebouwd.

Ik ga steeds als volgt te werk:

- eerst even nakijken of het om te bouwen model het doet gewoon analoog.
- Kap eraf halen, alle draden lossolderen die naar de motor gaan n de verlichting
- smoorspoeltes, diodes, weerstandjes eraf halen zodat je een kaal model hebt.
- Nakijken of je geen contact hebt tussen chassis en één van de wielen.
- Kijken waar de decoder zijn plaats kan krijgen en of de kap er dan nog steeds op past
- decoder zwart- rood draden solderen aan stroomafnemers
- lok even op de rails (Digitale baan) zeten of je geen kortsluiting hebt
- Dan de draden verbinden naar de motor (grijs en oranje)
- Lok terug de baan op en kijken of er geen kortsluiting is
- Lok op programeerspoor en decoder juiste adres geven
- Lok testen of hij rijdt op het juiste adres (alles zonder kap)
- Leds inbouwen met voorschakelweerstandje, en blauw aan de gezamelijke pool solderen
- Wit gaat naar de frontverlichting kan ook omgekeerd zijn)
- Geel gaat naar de sluitlichten (kan ook wit zijn)
- Lok testen
- Kap terug monteren

De ombouw duurt niet meer dan 10 minuten, enkel de ledjes daar ben je vaak een tweetal uur mee zoet,
maar dat kan je ook steeds uitstelen tot later. plak dande blauwe, gele en witte draad netjes a dat ze niet tegen elkaar komen aan de uiteinden en dat ze geen contact kunnen maken met een ander onderdeel.

Als je in de buurt van Temse (Elversele woont, kom je maar gerust eens langs dan doen we het even samen, en je zal zien dat het helemaal niet moeilijk is om een lok om te bouwen.

Ik wil eigenlijk nog één ding kwijt... ik heb ongeveer een 10 loks omgebouwd met telkens een ESU decoder van 27 euro.
Nu ging ik een tweetal maand naar de winkel en de ESU decoders waren niet op voorraad, de winkelier raadde me een Uhlenbrok decoder aan ter vervanging van de ESU. Deze Decoder kost 17 euro !!! Das zo maar even 10 euro minder dan de ESU ! Ik heb nu reeds een 10-tal loks omgebouwd telkens met de Uhlenbrock, en eerlijk gezegd, er is totaal geen enkel verschil te merken tussen de dure ESU, en de goedkope Uhlenbrock ! Ik heb nog een 100-tal loks te gaan om om te bouwen, dus als  je kan rekenen maakt dit een verschil van 1000euro !!! En, volgens de winkelier zijn de Uhlenbrock decoders zelfs beter, omdat hij er minder ter reparatie terug krijgt....
Vanwaar dit grote verschil.... misschien de merknaam ESU....???

Geert

ceuleer

Citaat van: Snobby Crash op 28 februari 2014, 12:23:10 PM

De ombouw duurt niet meer dan 10 minuten

Amai, gij bent ne rappe... :D
Op 10 minuten is mijne soldeerbout nog niet warm !  ;D ;D ;D

Snobby Crash

Misschien eens een rappere soldeerbout kopen he...

Inderdaad het is allemaal niet zo moeilijk hoor, vele mensen hebben er schrik van,
maar het is eigenlijk vrij eenvoudig om een lok om te bouwen.

Ik heb er nu reeds een twintig gedaan, vadaar dat ik er al een beetje ervaring in heb...


PietB

Citaat van: Snobby Crash op 28 februari 2014, 12:23:10 PM
de winkelier raadde me een Uhlenbrok decoder aan ter vervanging van de ESU.
Deze Decoder kost 17 euro !!! Das zo maar even 10 euro minder dan de ESU ! Ik heb nu reeds een 10-tal loks omgebouwd telkens met de Uhlenbrock, en eerlijk gezegd, er is totaal geen enkel verschil te merken tussen de dure ESU, en de goedkope Uhlenbrock ! Ik heb nog een 100-tal loks te gaan om om te bouwen, dus als  je kan rekenen maakt dit een verschil van 1000euro !!! En, volgens de winkelier zijn de Uhlenbrock decoders zelfs beter, omdat hij er minder ter reparatie terug krijgt....
Vanwaar dit grote verschil.... misschien de merknaam ESU....???
Nou Geert mijn ervaringen zijn een beetje anders hoor.
ESU is absoluut een beter product dan Uhlenbrock.
En dat jouw leverancier er minder van terug krijgt is denk ik te wijten aan de garantie regeling van ESU.
Dat is een niet zeuren omruilen regeling en daar hoef je bij UH niet om te komen.
Dus waarom zou je met een Uhlenbrock terug gaan als je toch geen remplacant krijgt.

Ik heb zelf ook de nodige decoders ingebouwd en doe dat alleen in Marklin materieel.
Dus de wisselstroom motor ombouwen naar gelijkstroom, door er een ander anker en veldmagneet in te zetten.
En dan een ESU decoder er in te bouwen.
zie: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15835.msg244700.html#msg244700 voor een verslagje, van de laatste die ik heb omgebouwd.
Deze motoren/decoder combinatie zijn niet fatsoenlijk af te regelen met Uhlenbrock maar gaan prima de luxe met een ESU.
Ik moet er meteen bij vertellen dat ik geen ervaring heb met loco's van andere merken met andere motoren, dus daar kan jouw ervaring op gebaseerd zijn.
Als ik voor een ander ombouw, laat ik de klant altijd de keus welk merk decoder ze willen hebben.
Maar waarschuw ze voor de Uhlenbrocks dat die niet fijn werken met de Märklin hoogvermogens aandrijving.

grt Piet.

Snobby Crash

He Piet !

ik heb natuurlijk geen ervaring met wisselstroom, dus kan daar ook geen oordeel over geven he !
Maar de loks die ik reeds heb omgebouwd doen het net zo goed met een Uhlenbrock als een ESU...

Ik moet er wel bijzeggen dat het loks zijn van reeds enkele jaren oud, dus de huidige loks met krachtigere motoren, daar zal je misschien wel een verschil merken tussen de twee decoders.

In elk geval voldoen de Uhlenbrock decoders meer dan voldoende voor mij.
Wat ik wel moet doen is de CV29 zo instellen dat ze enkel werken DDC. Indien je dit niet doet
gaat de lok een eindje rijden om nadien te stoppen... waarschijnlijk duurt het enkele miliseconden
vooraleer de decoder weet of het gelijk of wisselstroom is, en schiet daardoor de lok een tiental centimeters vooruit. (maar dit is een éénmalige instelling)

Geert

dani

Citaat van: Snobby Crash op 28 februari 2014, 17:09:41 PM
In elk geval voldoen de Uhlenbrock decoders meer dan voldoende voor mij.
Daar zit nu net de clou van het hele verhaal.
Ik heb een gelijkaardige ervaring met  Tams LD-W decodertjes.   Die kosten ook ongeveer 18 euro (versus  27 voor een ESU +  magneet van 12 euro = 39 €)
Wat heb je dan ?  Een oude trein met een oude motor sie nog steeds rijdt als een oude trein met een oude motor maar dan digitaal.   Voor mijn "eisen" is ook dat voldoende en als ik echt perfectie wil dan ga ik sowieso inderdaad wat meer uitgeven voor magneet en EDU decoder.

Het is allemaal wat je er van verwacht versus wat je er aan spendeert.   En daar draait alles om :   prijs / kwaliteit   


PS: ik heb wel een aantal Piko loks met Uhlenbrock's en gelijkstroommotoren aan boord, maar die hebben zo de neiging om als ze op volle snelheid rijden,  ineens niet meer te willen stoppen en zich niks meer aan trekkenvan wat de central hen zegt, behalve als ik een noodstop uitvoer.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en dan even terug naar de vraag van   de topicstarter :  inderdaad zelfde kleurcode op de draadjes, maar wat die 2 extra  (oranje en grijs) dan zijn, moet je toch even testen of googlelen.  bvb bij de Tams FDR-Extended is er naast 6 gewone uitgangen ook  1 servo uitgang voorzien en zelfs 3  ingangen   (en een SUSI en enkele on board geluidjes).... en dat allemaal voor 20 euro !

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/FD-R-extended/produkte_fd_r_ext.html

welk merk en type decoder heb je daar klaar liggen ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Ik bouw als ik kan alleen maar uhl in mijn Marklin's met of zonder vaste magneet. Ik ben daar zeer tevreden over. Ik ben dan weer niet tevreden over de esu.
Defecte Uhl rechtstreeks naar Duitsland sturen tot nu toe steeds gratis vervangen zelfs zonder garantiebewijs.

Erik.

raf

Kuch kuch wat een stof op dit draadje

Ok waar het over gaat is ik heb zo een decoder en ik ga die gebruiken maar zonder motor.
Als deze niet is aangesloten doet die decoder niets .
Ik had ergens gelezen in een lang verleden dat je een weerstand in de plaats moest zetten
Iemand een idee welke ????
Ik vond het te zot om daar een nieuw topic over te openen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

B_Modelbouw

#12
Hoe aan te sluiten ... heel eenvoudig pak er de norm NEM652 bij voor een 8-pins stekker, en de handleiding van de decoder zelf (fabrikanten volgen namelijk de opgelegde kleurcodering) ...

En wie niet voldoende heeft aan twee licht uitgangen verprutst zelf zijn decoder, door opzoek te gaan naar de extra uitgangen (derde Groen, vierde Paars, ... ) zodat je eventueel meerdere zaken kan schakelen ...

Maar zoals ik Peters verhaal lees zit de connectie reeds in het rijtuig, en niet aan de decoder ...
Dan is het eventueel de draden van de decoder aan te sluiten op de aanwezige dummy stekker.
(Wel de bruggetjes niet vergeten weg te nemen) ... de kleurcodering is hier ook gewoon weer de NEM norm. Uit het hoofd 1 en 8 zijn de aan te leveren spanning van de wielen (rood/zwart) 4 en 5 zijn de motor uitgangen (oranje/grijs) en zoverder... staat heel duidelijk weergegeven in de Normen.

Google even op NEM652 en je vindt reeds verschillende kleur aanduidingen

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Thommy

als ik het goed lees, is het nu de vraag van raf die moet beantwoord worden: welke weerstand om gewone decoder als fucntiedecoder te gebruiken
Greetz

Thommy

raf

Thommy je hebt gelijk ik denk dat peter nu wel na al die jaren zijn decoder heeft ingebouwd .

Ik had gezocht naar dit en vond dit oude topic en ik wilde geen nieuw openen


Het ding is dat een esu decoder zonder motor kan werken en die uhlenbrock niet .
Daar ik de oudere decoders zonde vind om weg te gooien wil ik ze een tweede leven geven .
Een V2 of V3 kost zo goed als niets meer en met 3 of 4 uitgangen kun je er verschillende zaken mee sturen.
Een esu is makkelijk in consist modus te zetten via de programmer een uhlenbrock iets moeilijker (geen ervaring zeg maar).
Dan met de functie maping kun je wissel straten selecteren door meerdere wissels tegelijk te laten om gaan .
Geen schakel paneeltje meer nodig dus minder bedrading .en je kunt van overal je wissels bedienen .
Dit vooral als ik het schaduw station wil binnen/buitenrijden is een gemak .
De blok detectie doet het sein op veilig zetten als het voorliggende baanvak leeg is .

Dus nog eens de vraag "welke weerstand in plaats van de motor"
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.