Andere schalen

Gestart door janjozef, 21 maart 2006, 09:42:23 AM

janjozef

Wat mij steeds weer opvalt is dat velen van de andere schalen dan HO weinig of geen topics in leven houden. Als ik zie schaal-N en schaal-O, de schalen die er na HO het meeste aanhangers op na houden, dat er sedert half februari niets bijgeschreven is dan vraag ik mij af waarom een tijdschrift veel aandacht moet besteden voor uiteindelijk een handvol mensen. Kan een van die mensen mij hier een antwoordt op geven.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

JanJozef,

Je trekt m.i. een foute conclusie, in jouw redenatie betekent geen posting in een specifieke rubriek ook direct geen populatie en dus ook geen aandacht in een tijdschrift.
Als je zo eens rondkijkt in de footers en webadressen van de diverse deelnemes op dit forum dat zie je voldoende N-ers. Ook zie je zo af-en-toe "verkeerd" geposte N-onderwerpen.
Diverse onderzoeken hebben nog steeds uitgewezen dat H0 ongeveer 2/3 van de modelspoorders uitmaakt, N ongeveer 25%, Z ongeveer 2% en de rest onder de 1%.


janjozef

Neen maar wat het wel is, dat het geen medewerkende populatie is. Normaal gezien als er 40 blz leden van dit forum zijn dan zijn er 10blz N-rijders volgens u, dat zijn 150 mensen, laat 1/3 al eens iets schrijven dat zijn 50 mensen en nog is er sedert 24 februari bij N niets geschreven. Dus ofwel klopt die 25% niet of ze geven geen enkele feed-back. Voor een tijdschrift of een forum is het dan toch wel zeer moeilijk om een gelijke behandeling van alle schalen aan te houden. Waarom ik dit eigenlijk schrijf is dat ook bij ons in de club de N-rijders een beetje op dezelfde manier werken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

funky
En wat rijdt die 5 a 6% andere dan [:0][:0]

wim

Roderik

Er zijn heel wat onderwerpen die vallen onder de rubrieken in "Algemeen en Ho" waar je als N- of O- of wat-dan-ook schaalrijder evneens kan op reageren. Wat je kan doen om dat even te controleren hoe "medewerkend" iemend is, is klikken op de naam van een van de leden waarvan je weet dat ze N rijden en dan kan je onmiddellijk zien aan welke discussies ze deelnemen. Ik heb bijvoorbeeld al een N-schaal sporenplan geplaatst bij "Sporenplannen" omdat dat daar thuis hoort, maar wie houdt er iemand tegen om dat in HO uit te gaan werken?

"Denkpistes" is nog zo'n voorbeeld.
Een idee kan toch in gelijk welke schaal uitgewerkt worden?

De Belgische N schaal markt is niet echt "uitgebreid" te noemen. Daarom kan je ook geen lijsten en lijsten voldiscussi?ren over deze of gene loc of wagon.

By the way[;)][;)]: Andere schalen hoeven zich ook geen zorgen te maken over gelijk of wisselstroom. Dat zou ook al ettelijke pagina's schelen als dat eindelijk eens ophoudt.
Always be modelling!

n/a

citaat:
Geplaatst door ysbeer

. . . En wat rijdt die 5 a 6% andere dan [:0][:0] . . .

Wim, die zitten in de "ongeveer" [:D]
Als ik het me goed herinner zat H0 67-68%, N 25-27%, Z 2% en dan de rest (en dat zijn er heel wat) was rond het procentje of minder.
Wat ik nog weet van 1 van de Duitse onderzoeken was dat ze ruim 5000 respondenten hadden, dat is statistisch gezien echt ruim voldoende.
Ook op het grote collega forum ten noorden is een keer zo'n poll geweest met dik 1600 reacties en daar kwamen soortgelijke percentages uit (2% Z, 26% N, 65% H0 en 7% rest (0, I, II, TT etc.)

Tom

Roderik heeft gelijk.
Er zijn heel wat onderwerpen bij "algemeen en HO" waar N-spoorders en andere ook kunnen me praten.
In mij oogen moet een tijdschrift wel degelijk rekening houden met N, want 25% van de modelspoorders de N rijd vind ik toch geen onbelangerijk deel.
Ook andere schalen mogen niet vergeten worden.
Tom

ysbeer

funky
Dank je wel.
Het was maar een geintje hoor.(ha ha ha)[:(!]

wim

Havoc

Misschien stelt die 150 N'ers inderdaad wel 25% van de forum leden, maar je moet ook nog die 90% procent in rekening brengen die nooit post, in geen enkele rubriek. Blijft dus maar enkele personen over. Dan is dat goed in proportie.

Verder zijn die rubrieken ook slechts goed voor specifieke vragen die echt niks met andere schalen te maken hebben. Ik rijd enkel met Z en I, maar als ik een vraag heb over bvb verf zet ik dat niet daar. En die I is dan nog zelfbouw op stoom. Moet ik ook geen vragen over stellen hier, daar zijn betere fora voor.

99% van wat hier op die forum gebeurt is niet schaalgebonden.

Trouwens, je kan de vraag evengoed omkeren: hoe wil je dat er mensen die MSM lezen hier komen als ze in een andere schaal werken vermits MSM andere schalen negeert?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Havoc, nagels met koppen.  Op enkele uitzonderingen na, heb je in MSM enkel HO.  En dat zou dan nog 70% 3R moeten zijn volgens M?rklin-Belgi?[;)]
Conclusie: als ik niet in HO ge?nteresseerd ben, of ook in een andere schaal dan zijn er andere en meer specifieke fora, tijdschriften, personen waar je terecht kan.

Roland

Havoc

Als we toch over cijfers bezig zijn, dan is er minder interesse op dit forum voor humor dan voor Z !!!
Met vakantie voor onbepaalde duur.