Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

verschil in rijruigen?

Gestart door Tom, 20 maart 2006, 20:50:13 PM

ysbeer

#15
leuke uitdrukking AC wielen en DC wielen.
Ik praat toch liever over van elkaar geisoleerde wielen of niet van elkaar geisoleerde wielen.
Met gelijkspanning (DC) of wisselspanning(AC) hebben de wielen niets te maken.

wim

GeM

#16
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik heb een Roco wagen op mijn M?rklin baan en die gaf gewoon geen contact op mijn overweg.
Dus ik zou AC wielen onder deze wagen moeten zetten, of er een M?rklinwagen achter plaatsen.
Een M?rklinwagen met AC wielen op een DC baan zetten geeft kortsluiting heeft men mij altijd wijsgemaakt.


Yip, doordat de wielen niet geisoleerd zijn en via de as doorgeven, krijg je op een klassieke 2-rail modelbaan een joekel van een kortsluiting (3 rail DC bestaat (bestond?) ook heb ik wel eens gelezen, daar stelt zich dit probleem dus niet)
Voor wat betreft de klassieke M* overweg: deze werkt niet met geisoleerde wielen aangezien het stukje spoor dat de overweg bedient werkt volgens het princiepe van de bezetmelding: de overweg sluit als er contact wordt gezet op beide rails, dus een kortsluiting tussen beide rails, enkel mogelijk met niet geisoleerde wielen.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

svvander

#17
De reden waarom je op een 3-rail baan of een wisselstroombaan, wisselstroomwielen nodig hebt, is inderdaad voor de bezetmelding op K en/of c-rails... all? dat hebben zij mij toch altijd wijsgemaakt.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Jurgen

#18
citaat:
Geplaatst door ysbeer

leuke uitdrukking AC wielen en DC wielen.
Ik praat toch liever over van elkaar geisoleerde wielen of niet van elkaar geisoleerde wielen.
Met gelijkspanning (DC) of wisselspanning(AC) hebben de wielen niets te maken.

wim



Maar ge wist wel waarover het ging, h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

vdr

#19
ja ,jurgen ,das ni iets wijsmaken ,das waar. Ge kunt het vergelijken met; een marklinwagonnetje op een dc baan zetten en ne nagel over de rails leggen van een dc baan ,pats en een korsluiting
Anderzijds een roco dat moet dienen voor een Marklinbaan geef ik ook wielen van Marklin ,vooral voor de terugmeldingen en ook voor de rijeigenschappen ,de klensen zijn ietsje anders ,minder kans op ontsporingen
 

vdr

#20
oeps klensen moet wel flensen zijn, he
 

Kedeng Kedeng

#21
Een vraagje,
Kan het kwaad als ik met 2rail wielstellen op 3rail rij?

Met ja of nee ben ik al content.

dgrr57

#22
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Een vraagje,
Kan het kwaad als ik met 2rail wielstellen op 3rail rij?

Met ja of nee ben ik al content.



nee, het kan geen kwaad
ja, het mag


janjozef

#23
nee
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

#24
dgrr57 was me juist voor

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kedeng Kedeng

#25
Bedankt, alle twee.

vdr

#26
ge kunt dan alleen geen terugmelding maken via uw rails
 

Tom

#27
Dus met 2R wielstellen mag je op 3R rijden, maar omgekeerd kan niet.
Tom

ysbeer

#28
inderdaad.
bij twee rail dient elke spoorstaaf als toevoer van de spanning
dus een rail is plus en de andere is min(aangenomen dat het gelijkspanning is).
Zet je een Marklin wagen op de rails waar bij de wielen via de as met elkaar zijn door verbonden dan maak je dus kortsluiting.

Omgekeerd zal een wagen met geisoleerde wielen dus wel op 2 rail kunnen rijden ,want hij verbind de rails niet door,dus geen kortsluiting.

OP drierail is de railal met elkaar door verbonden dus maak het niets meer uit.

Drierail loks krijgen hun spanning via de 2 rails als een toevoer
En de midden geleider als tweede toevoer

wim

Tom

#29
Conclusie: M2's aanschaffen, vragen aan de winkelier of hij de wielen wil veranderen, en klaar.
Tom