Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

voorlopig noemt het de L-baan

Gestart door Dirky, 21 februari 2014, 23:48:12 PM

Dirky

De paar maten waarmee ik een minibaantje wou maken (helaas afgeblazen) zijn net zoals ik eerder modelbouwers dan treintjes gekken. Van sporenplannen hebben we dan ook geen kaas gegeten.  :-\
Nu hebben we een ruimte ter beschikking waarin we iets H0 Belgisch, einde stoom, begin diesel, zouden willen bouwen in L-vorm maar geen deftig idee voor een sporenplan.

Nu heb ik hier al meerdere sporenplan-kraks aan 't werk gezien en misschien kunnen enkele koppen samen voor een spannend sporenplan zorgen? ;)

De L-vorm is van bovenuit gezien en spiegelbeeld L en meet zowat 7m x 3,5m. Die "tafel" is aan alle kanten zichtbaar.

Wat zijn de wensen:
-   Geen overladen sporenplan maar eerder sober
-   Station, goederenloods
-   Qua landschap wordt het iets dat lijkt op een rit van de Ardennen naar de Vlaamse Ardennen
-   Schaduwstation bereikbaar via spiraal van 1,5m doormeter in de hoek van de L en naar boven aan de buitenkant, naar beneden aan de binnenkant.
-   Alles met flex en Tillig elite wissels.

Iemand kandidaat om de eerste lijnen te trekken? :)

Alvast bedankt!



doomslu

Van de uitdrukking 'geen overladen sporenplan maar eerder sober' hou ik wel.
Spontaan komt in me op 'Bellegem', maar dat is geen L-vorm. Er moet dus wat aan geknutseld worden. Zie MSM 124.
Voorts misschien eens de reeks over stations herbekijken? Als je daar de vorm uitkiest die je wenst, ben je al op weg met een schematische voorstelling. De rest komt hier dan wel naar boven.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Misschien ook wat inspiratie: http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanalbum.htm

Tafel aan alle kanten zichtbaar, dus we kunnen uitgaan van een breedte van 140cm?
Persoonlijk zou ik een achtergrond in het midden plaatsen,
dan heb je dubbel zoveel lengte om landschap en stationnetjes en ... een plekje te geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

leuke uitdaging, idd wel van belang waar je kunt staan, zoals Gerolf zegt, hooe meer rijlengte hoe beter.

Groter station of juist (en dat neem ik beetje aan) klein doorgangstationnetje? Ruig bergachtig al, of juist meer ingetogen? grote rivier of kleine stroompjes, met/zonder viaduct?

heb je misschien een paar sfeer foto's waarvan je zegt: kijk, dat wil ik nou graag..

conducteur

Zou je niet beter een zichtbare kant laten vallen? Dan kun je tenminste een achtergrond plaatsen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: conducteur op 22 februari 2014, 10:48:24 AM
Zou je niet beter een zichtbare kant laten vallen? Dan kun je tenminste een achtergrond plaatsen?
Ik zou toch ook opteren om 1 zichtbare kant te laten een achtergrond plaatsen binnen de L.

Als ik dit weekend ergens wat tijd vind ga ik even aan het tekenen...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

@Luc
Genre Bellegem lijkt me wel iets. Ik zou meteen ook de verkorte versie van het voormalig station van Nederbrakel kunnen nemen. Dat lijkt er wel op... De reeks over de stations geeft wel veel bruikbare info maar er is teveel verschil tussen die strakke theoretische lijnen en de inplanting in een baan...
@Gerolf
Achtergrond in het midden zou ik willen vermijden want veel breder dan 1m zou ik liefst niet gaan. Een centrale achtergrond is ook veel te rechtdoor. Liever een natuurlijke scheiding.
@Wim
Langste trein iets in de genre van een 55 met 3x M2 rijtuigen. Eerder heuvelachtig... Ik zou er een deel van mijn dorp (alléé, da's feitelijk niet echt mijn dorp maar ik woon er  :D)willen in nabootsen. Da's een straat naar de kerk toe met een helling van zowat 13%...

Ik plaats liever geen foto's want dan laat ik iedereen meedenken in de "mijn" richting en ik zou echt liever uitgaan  van een leuk sporenplan en daar mijn taferelen "op plakken"...

Maar geen haast, moet eerst nog een pak dingen afwerken...

En ja... wordt in stukken gebouwd om gemakkelijk te transporteren

Dirky

Vandaag toch al enkele planken verzaagd voor een deel van het schaduwstation. Beperking: 1,15m zal de maximum lengte zijn voor een trein.
Boven zal het heel simpel blijven. Eén enkel spoor over de gehele lengte. Simpel station met aftakking naar iets fabriek-achtig.

We nemen het stap voor stap en zien wel waar we uitkomen...  :)

Steam.N

Succes, Dirk.
Ik wacht hier rustig op de eerste fotootjes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

thx Jean,

je zal veel geduld moeten hebben hoor.  :)
Van de duizend en één dingen die ik bezig ben is dit hier de minst dringende... ;)

Michiel

Zal ik dan maar een eerste schot lossen? Een eerste idee; erg klassiek uitgangspunt: klein station (halte) aan een dubbelsporige hoofdlijn, met goederenkoer voor de dagelijkse kaboteur, zoals er zovelen waren tot in de jaren '70, maar dan sterk ingekort voor slepen van rond 1m50 lengte. Het lastigste is eigenlijk die helix in de hoek, waardoor het nogal snel ondergronds een spagitti wordt om de aansluiting te vinden. Maar hier is ie dan, een eerste mikpunt om op verder te brainstormen.  Ik heb dit uit de losse pols getekend, de maten kloppen niet, zelfs de verhoudingen zijn maar zus en zo, maar het gaat om het concept, niet? ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

thx Michiel...
Je idee voor het station lijkt me wel wat. Moet echter enkelsporige lijn zijn.
In verhouding tot de "tafel" zal het station kleiner zijn...

'k twijfel of we het toch zichtbaar aan beide kanten zouden maken...

Dirkh

Hoi Dirky, heb je ergens een schema van het station van nederbrakel ?
Was eens aan het zoeken naar een sporenplan van nederbrakel om dat om te zetten maar ik kan niets vinden.
Als je een schematische voorstelling hebt wil ik wel eens een poging wagen om een plan uit te tekenen.

Michiel

Ik speelde ook al met dit idee, maar naar mijn herinnering ligt Nederbrakel aan een dubbelsporige hoofdbaan, waardoor het eigenlijk al afvalt. Dirk had vroeger al een aanzet gegeven aan Nederbrakel (in proto87 dacht ik), maar is ervan afgestapt, en zoek nu iets ruraler en soberder (naar ik lees uit beschrijving hierboven).

Ik zocht nu inspiratie bij de enkelspoorbaantjes van het land (vb Vennbaan) maar heb nog geen leuk, klein maar toch boeiend en speels sporenplan gevonden. Vb Eupen is leuk, maar waarschijnlijk te groot.

(bron: rixke.tassignon.be)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Voor zover ik mij herinner WAS Nederbrakel een klein stationnetje aan een enkelvoudig spoor.
(Was dat niet een verbinding tussen Zottegem en Ronse...?)
Ik weet zelfs nietof er ooit 1 wissel heeft gelegen voor laden en lossen.
Het station zelf is reeds vele jaren geleden afgebroken en er is nu enkel een bushalte.

Dirky kan ons daar waarschijnlijk meer over vertellen

:D