Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

The Big Bull Rail Road

Gestart door Opa-Bullcat, 17 februari 2014, 19:26:01 PM

HYA

Beste Hans,

Bij deze een empirische methode om een redelijk perfecte bocht met afwijkende straal te tekenen met flex.

Op een recht stuk spoor teken je een lijn (rode lijn) met de straal van de bocht die je wil (in dit geval 1 meter).  Je tekent de lijn nog eens loodrecht op met middelpunt en nog eens onder een hoek van 45°.



Op het uiteinde van de loodrechte lijn laat je je baan verder lopen met een stuk recht spoor. Op het uiteinde van de lijn onder 45° leg je een hulpstukje recht spoor onder een hoek van 45° ten opzichte van de horizontale.



Teken nu een stuk flex spoor in de eerste sectie (geel stuk flex) en verwijder dan het hulpstukje recht spoor.



Tot slot verbind je, in de tweede sectie, het eerste stuk flex met de verderzetting van je baan door middel van een tweede stuk flex (oranje stuk flex) en klaar is kees.



Indien je grote stralen wenst of indien je nof een perfectere cirkel wil kan je nog lijnen leggen op telkens 22,5° of bv om de 15°.
Je kan de bocht ook in 1x trekken maar dan zal de afwijking in het midden van de (enige sectie) een centimeter of 5 zijn voor een straal van 1 meter.

Cord

Beste Hans,
Je tekent je baan met de computer. Doe anders één stap terug en ga gezellig over op potlood en papier. Misschien ontdek je dat schetsen meer je ding is.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Opa-Bullcat

Ja nou, schetsen is helemaal mijn ding LOL, was ik op school al een kei in Wim :P

HYA

Citaat van: Cord op 21 februari 2014, 19:19:49 PM
Beste Hans,
Je tekent je baan met de computer. Doe anders één stap terug en ga gezellig over op potlood en papier. Misschien ontdek je dat schetsen meer je ding is.  ;)
Ieder z'n meug Wim.
Jij kan natuurlijk ook een stap vooruit doen.  ;) 8)

Opa-Bullcat

Al zoekende op forums en andere plekken op internet kwam ik enige tekeningen tegen van Gerolf, zit ook hier op het forum, ikmocht zijn tekening gebruiken en deze ziet er zo ongeveer net zo uit als ik wilde, ik hang even een plaatje hieraan deze posting, wat vinden jullie ervan ?

Ik zit trouwens wel te denken om de buitenste 2 x 4 sporen in een schaduw station te leggen, en de onderste baan in het midden een soort kopstation, kolenmijn zo kan ik hem verhoogt over de canon terug laten lopen naar de hoofd yard.

iemand nog ideeën, dit plan is trouwens wel met flex rails, go laat ik daar een boel van hebben :D


HYA

Hoi Hans,

Als ik het schema bekijk denk ik dat deze "2x 4 sporen" achter de coulissen liggen. Het zijn m.i. schaduwstations met een keerlus. Het zichtbare deel is, denk ik, het geruite deel van het schema.
Verder lijkt het me dat beide tongen in twee gedeeld zijn door een achtergrond.

Moet gezegd dit is een zeer serieus plan.

Opa-Bullcat

Hallo Jan, ja ik heb dus ook serieuze plannen met een ruimte van 7,5 x 5,5 meter ongeveer, ik werd inderdaad al op de 2 x 4 rails gewezen dat die achter een schotje konden zitten, dat is inderdaad ook een optie bekende ik me later.

Alleen kom ik dan links en rechts onderin in de knoop als ik het zo bekijk, iemand die hier een oplossing voor ziet mag het zeggen.

Stieven76

Ben het wel met HYA eens. Dat is een enorm plan. Is dat niet wat over ambitieus om zo ineens aan te beginnen?
Ook al zou ik de plaats hebben, dat is echt wel enorm. Chapeau als je dat klaar krijgt  ;D  ;)

Opa-Bullcat

Hallo Stieven, ik heb de ruimte, en de tekening, lijkt me dan wel vreemd om ergens een ovaaltje in de hoek neer te gaan leggen of wel?

ik ga wel aan 1 kant beginnen uiteraard, en dat zullen wel die 4 verdekte sporen zijn die je op de baan ziet en dan langzaam verder uitbreiden en zien wat ik tegen het lijf loop, ik hoef de baan niet in een aantal maanden af te hebben, maar wil wel een doen hebben om heen te werken.

OlivierV

'k Zou eerder het uiteindelijke plan hier op baseren, maar dan wel met een onderliggend schaduwstation op niveau -1 ... leg je traject dan wat meer naar voor, dan kan je er makkelijker aan moest er wat fout gaan dan bij die 4 sporen daar aan de muur.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cord

Niveau -1 klinkt inderdaad veiliger. Maar Hans komt op dat niveau niet je LGB-baan te rijden?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Opa-Bullcat

Wim, goed dat  je daarover begint, toevallig vandaag met de aannemer gesproken en de trap naar de zolder. De trap, ja de trap omhoog, ik wil daar namelijk een extra tree op hebben aan het eind.

Waarom deze extra tree, wel er lopen 2 baanstukken langs het trap gat, en ik wil niet dat er net iemand omhoogkomt en mijn treintje door de ruimte schopt, dus ik had vannacht lopen denken, 1 extra tree, stukje vlak en weer een tree omlaag in de ruimte, uiteraard kan ik zelf dat gebeuren ook wel maken, maar als ze nu toch bezig zijn daar kunnen ze mijn tunneltje van 30 cm breed ook wel maken toch :)

Stel je nog niet teveel voor van dat LGB gebeuren in het begin zal wel een dubbele ovaal worden, met onder het schuine deel van het dak enige opstel sporen, en die digitaal.

Echt als alles zijn plek krijgt wat nu nog in mijn kop zit dan hoop ik het echt mooi te kunnen maken in het begin nog niet zo ontiegelijk mooi als jullie het doen, maar wel met de gedachte ook ik wil dat kunnen, maar eerst gas op de rails :) en veel foto's maken van de vorderingen ervan.

Ondertussen zit ik nog wel met die 2 lussen, onderin liks en rechts in de baan die raar lopen, of de zwarte yard moet verhoogt gaan worden.

Doe eens ff meedenken graag, dit is echt voor nu een bottleneck hier in mijn geest nog.

Opa-Bullcat

Begonnen met het tekenen in iTrain van mijn banenplan, man wat een werk zeg, het is schematisch nu dus, hieronder foto ervan.



dit is de linkerkant met de verdekte opstelsporen links, zat te denken aan een reeks bergen/canon er voor te makenen daaroverheen dat 1 ne spoortje.

Gerolf

Zulke programma's om je baan te tekenen: Ik heb de indruk dat die vooral veel vrije tijd wegnemen.
Ik gebruik een vector-tekenprogramma (Corel) voor al mijn tekenwerk. Dat getoonde plan is er ook mee getekend  ;)

Wat die schaduwstations betreft: die liggen op -1, hoor:
telkens afdalen vanaf het zichtbare station, en verder dalend in het schaduwstation.
Daar hoeven de rails immers niet horizontaal te liggen: je loc houdt de sleep wel op zijn plaats ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Opa-Bullcat

Hallo Gerolf, nog bedankt dat ik je plan mocht gebruiken trouwens, de tekening hierboven is niet in een baan ontwerp programma zoals anyrail bijvoorbeeld.

Deze tekening is voor het digitaliseren van de baan, hier moeten de blokken nog in verwerkt worden dus, vandaar dat het meeste ook haaks de hoek om is bij een bocht enzo.

Ik wil de 2 doorgaande sporen zoals ik ze zie dus met blokbeveiliging uitvoeren zodat die hun rondjes kunnen rijden terwijl ik op de yards bezig ben om nieuwe stammen samen te stellen, op dat bovenste spoortje laat ik een trein of 3 pendelen naar beneden, personen vervoer, maar dit zit nog ergens in mijn grijze massa en komt er pas uit als ik de plaat voor me zie voor de trein.

Ben er trouwens erg content mee met de tekening, ik had echt een schrijvers blok, er kwam niks van ontwerpen.