railbedding

Gestart door tsjoektsjoek, 15 februari 2014, 19:24:54 PM

tsjoektsjoek

door toeval kwam ik in het bezit van kattebakvulling (AH huismerk) met een grijze kleur en met een realistische grootte voor HO en mijn eerste indruk
was dan ook om het als railbedding te gebruiken. zogezegd heb ik enkele delen met dit materiaal bewerkt en vind het resultaat niet onaardig maar nu is mijn vraag zijn er meer forumleden die dit materiaal gebruikt hebben en ziet het er nog realistisch uit als ik het  hele gedeelte ermee bewerk (3.10m lang)
of te combineren met bruine ballast als een soort oude met nieuwe spoorbedding. 6 liter voor 3,58 euro
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

bruureke


tsjoektsjoek

Hey Maarten,

jammer dat ik  je geen foto's kan laten zien, ik heb er wel enkele gemaakt en, op aanwijzing van Luc via photobucket geprobeerd op het forum te zetten maar telkens zonder succes. regelmatig zie ik op foto's spoorbedding van gelijke kleur
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Rangeerduivel

Wat mij zeer verwondert is dat er kattebakvulling bestaat met de gepaste korrelgrootte voor HO!

De enige soorten die ik ken (maar wie ben ik..?)zijn korrels van een paar mm tot zelfs een halve cm,en dat is uiteraard veeeeeeeel te grof.
Het kleur daartegen kan geen probleem zijn,dat kan altijd bijgewerkt/gespoten worden.
Hangt er ook van af waar jouw baan zich situeert,niet overal gebruikt men Porfiersteen uit Lessines of Quenast.

;)

Je kan ze ook laten weatheren door Felix de kat himself  ;D ;D ;D

Stieven76

spijtig dat er geen foto's zijn, zou dat wel eens willen zien.
Kan je anders geen link naar je Photobucket plaatsen?

doomslu

Wat is het probleem met foto's plaatsen?
Mij lijkt het moeilijkst (relatief) het op Photobucket plaatsen, de rest is klik klik.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Let op, want dat is gemaakt om vocht op te nemen, niet erg ideaal ::)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirkh

Ga ik toch niet gebruiken anders denkt mijn kat dat de modelbaan een kattebak is.  ;)

tsjoektsjoek

Goeienavond Rudy,

De kattebakvulling was inderdaad voor twee Felixen bedoeld en die weten het ook wel aardig te weatheren, uiteraard maakt men geen kattebakvulling
op schaal HO en zonder foto's is het inderdaad lastig te laten zien

Goedenavond Stieven en Luc,

morgen ga ik er effe werk van maken en hoop dan mijn resultaten te laten zien en voor vanavond wens ik jullie nog een goede nacht.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Opa-Bullcat

is veeggrid niet iets om te gebruiken, wat ze tussen de tegels vegen na het straten, bij LGB gebruik ik de 3 mm versie ervoor, maar er zit zat kleiner spul tussen.

argilla

bij schaal H0 is dat veeel te groot zelfs voor 0 schaal nog te groot. En zoals reeds aangehaald is de bedoeling dat die korrels vocht opslorpen.
Voor tuinspoor 1/29 grave 2/4 steentjes in de fijnste maat het juiste ballast, verkrijgbaar in zakken van 25 kg bij den    mannekens, mannekens....... ...ja vader !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

HYA

Een korrelgrootte tussen 0,5 en 0,8 mm lijkt me voor HO gepast om de realiteit te benaderen.

tsjoektsjoek

bedankt voor jullie reacties, dat dit onderwerp geen kattepis is blijkt wel uit jullie antwoorden en ik vond het interessant
en de korrels laat ik waar ze voor bestemd zijn en wil de korrelgrote gaan gebruiken die HYA aangeeft en dan in een bruine kleur.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Cord

Kattenbakkorrels zijn wel een behoorlijk stuk goedkoper dan het daarvoor bedoelde materiaal. Behalve vochtabsorberend hebben de kattenbakkorrels die ik gebruik (voor mijn kattenbak) nogal de neiging om te stuiven en ik weet niet wat loszittend materiaal doet met het rijdend materieel. Wellicht is de stofvormig op te lossen met een filmpje houtlijm.
Persoonlijk zou ik toch kiezen voor iets anders, maar voor hetzelfde geld (of in dit geval veel minder geld) staan we allemaal te kijken als we de foto's zien.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tsjoektsjoek

Hallo Wim(Cord),

Ik heb nu pas je draadje gelezen over het onderwerp railbedding en ik bedoelde de FIJNE korrel/grid van het Albert Heijn huismerk en op de foto's
kun je dan je ook je oordeel uitspreken maar bij Photobucket is denk hun motto "waarom makkelijk als het moeilijk kan" want de foto's staan erop maar van  het inloggen makens ze telkens een feest. Mocht je toezijn aan nieuwe korrels kijk dan eens even.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert