rijsnelheid verlagen

Gestart door kippie1949, 14 februari 2014, 20:22:29 PM

kippie1949

Beste leden, Ik zal mij even voor stellen: naam Peter Griffioen, Woonplaats: Hilversum Leeftijd 64 jaar.
IK ben weer begonnen met oude hobby: marklin ho analoog ik heb verschillende locs rijden op 1 trafo, maar mijn loc 3840 gaat veel te snel mijn vraag is kan ik de rijsnelheid van deze loc verlagen zodat hij de zelfde snelheid krijgt als de andere, ik heb weleens wat gehoord over diodes plaatsen wie kan mij helpen of tips geven. vast vriendelijk bedankt Peter

Gerolf

Welkom op ons forum, Peter
Ik vermoed dat het bij (oude, analoge) Märklin locs net zo goed kan als bij DC-locs
Diodes "antiparallel" aan elkaar solderen, en tussen de motor en je omschakelrelais plaatsen
Dus de draad die er nu loopt losmaken, en één, maar waarschijnlijk meerdere diodeparen er tussen zetten.
Per diodepaar verminder je de spanning met 600 mV. Met 10 paren halveer je dus de maximale snelheid.

Geschikte diodes zijn de 1N4002 ... 1N4007 (1 ampère) of de 1N5401 ... 1N5408 (3 ampère)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hallo

tekening

die waar hier dat dik spoeltje aan zit moet je hebben



je hebt een draad die naar een borstel gaat (eigenlijk zijn het er twee in een hulsje)
als je deze los maakt en dan zoals op de tekening een paar diode's aan elkaar soldeerd en een kant terug aan de borstel vast zet en dan die draad aan de andere kant dan komt het goed
hoe meer diode's in serie hoe trager hij loopt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Allemaal goed en wel, maar wat je doet is de spanning die de locmotor aangeboden krijgt verlagen.
De loc zal dus ook later aanlopen en minder kracht hebben. Je krijgt eigenlijk hetzelfde effect als je de regeltransfo  minder ver opendraait. Het is een noodoplossing.

De enige goede en juiste oplossing is de tandwielverhouding aan te passen. Waarschijnlijk zijn er wel fabrikanten die zoiets aanbieden.

Een andere oplossing is "half-digitaal" te gaan: een decoder inbouwen en de analoge snelheid programmeren.

PietB

Citaat van: Huugooke op 15 februari 2014, 08:59:21 AM
Allemaal goed en wel, maar wat je doet is de spanning die de locmotor aangeboden krijgt verlagen.
De loc zal dus ook later aanlopen en minder kracht hebben. Je krijgt eigenlijk hetzelfde effect als je de regeltransfo  minder ver opendraait. Het is een noodoplossing.
Is een heel goed punt, Hugo.
Citaat van: Huugooke op 15 februari 2014, 08:59:21 AM
De enige goede en juiste oplossing is de tandwielverhouding aan te passen. Waarschijnlijk zijn er wel fabrikanten die zoiets aanbieden.
Op dat laatste zou ik niet rekenen, de meest Märklin locs hebben een tandwieltreintje, zoals hier onder.

En dat maakt het geheel er niet makkelijker op.
Citaat van: Huugooke op 15 februari 2014, 08:59:21 AM
Een andere oplossing is "half-digitaal" te gaan: een decoder inbouwen en de analoge snelheid programmeren.
Dat is de m.i. enig juiste benadering.

grt Piet.

raf

Marklin verkocht  elektronische om schakel relais nu nog bij con rad
En ik dacht dat je daar wel via een pc de snelheid kon beperken
Tandwielen vervangen is niet te doen want ze zijn haast niet te krijgen


Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 15 februari 2014, 12:24:13 PM
Marklin verkocht  elektronische om schakel relais nu nog bij con rad
Nee hoor raf, dat schakelingetje doet precies het zelfde als het mechanische relais.
Alleen onderdrukt he, het sprongetje vooruit of acherteruit bij het omschakelen.

Een decoder er in en de maximale motorspanning begrenzen dmv CV5.
En CV29 bit 2 (decimaal 4) gezet dan kan een loc met een ESU Lopi 4 op een analoge baan rijden.

grt Piet.