Welke koppelingen bij lange bloktrein

Gestart door reeves, 14 februari 2014, 19:34:34 PM

reeves

Hallo ,

Op m'n baan rijdt een bloktrein met een 24-tal FALS (4705) nu bij het klimmen van schaduwstation naar statie, ontspoord de eerste of tweede wagon soms, ik heb al koppelingen gewisseld (marklin-fleish-roco) echter zonder resultaat.

Nu is m'n vraag, voor lange treinen welke koppelingen gebruiken jullie?

Of zou het opgelost geraken moest ik de bocht een beetje "verkanten" dat de wagens mooi in de bocht vloeiender passeren dan ipv op het niet verkant stuk, daar zie ik dat het precies een beetje "wringt".

Wat is jullie ervaring met lange treinen door bochten ( let wel ,het is aan het einde van m'n klimspiraal, de max helling is wel 2% in de specifieke bocht zelf naar de 1%.

Graag jullie tips of ervaringen

Groeten Tom

mark7758

We rijden op onze baan met gewone roco of de Roco/Marklin universeel. We laten treinen rijden tot 10 meter. En wij hebben meestal geen problemen met de koppelingen. Maar wij hebben ook geen hellingen op onze baan.

Op een oude clubbaan reden we ook met treinen van 6 meter door een klimspiraal tot 2,20 boven de vloer. En dat was ook gewoon met de eerder genoemde koppelingen. (Straal 70 cm.)

Sterkte met je zoektocht.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Citaat van: reeves op 14 februari 2014, 19:34:34 PM
Of zou het opgelost geraken moest ik de bocht een beetje "verkanten"
Ik denk dat verkanting het probleem niet oplost, eerder erger maakt.
In model is verkanting technisch gezien overbodig, dat doe je alleen om cosmetische redenen.

Gerolf

Ik denk niet dat het iets met de koppelingen te maken heeft, maar met gewicht, rolweerstand  en trekkracht.
De eerste wagens (vlak achter je loc) hebben vooral in een klimmende boog heel wat te verduren:
- het gewicht van de rest van de trein hangt er aan,
- de rolweerstand van slechter bollende wagentjes verhoogt die kracht
- en ze hebben zelf niet genoeg gewicht om "beneden te blijven"
=> ze worden dus uit de rails en naar de binnenkant van de boog getrokken
Zoals Klaas schreef zal verkanting dit probleem doen verergeren

Oplossing?
- wagens sorteren op rolweerstand: de minst goed bollende vooraan
- sowieso proberen om de rijeigenschappen van alle wagens optimaal te krijgen
- eventueel de eerste wagens wat gewicht bijgeven (en misschien de achterste hun gewicht verminderen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

reeves

Hallo,

Bedankt voor de reacties! Deze middag eens proberen of ik er iets aan kan doen.

@Mark, Marklin/Roco universeel koppelingen, zijn dit kortkoppelingen of beugelkoppelingen?

Tom

mark7758

De beugel koppeling, maar dan die iets kleiner is als de normale koppeling. Het is niet de echte kortkoppeling dus.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

reeves

Na een namiddag cup-cakes bakken met de dochters ff tijd gemaakt voor de koppelingen, een beetje geëxperimenteerd te hebben met verschillende koppelingen ben ik tot volgende ontdekking gekomen,

De marklin kortkoppelingen heb ik vervangen door fleish.profi, de marklins gaven een "knik"(ging niet soepel) bij het begin van de bocht waardoor er soms een wagon uitwipte, door deze te vervangen met fl.kop was het probleem opgelost, deze zijn ook lager(komen niet aan de buffer, de marklin koppeling is hoger(de beugels gaan tov de nem schacht omhoog en de fleishmanns komen mooi gelijk met de nem schacht) en raakt een fractie de buffer waardoor de 1e of 2e wagon omhoog wordt gelift.
Dit zal natuurlijk te maken hebben met de lengte en vooral het gewicht dat aan de koppeling trekt.

Denk ook nog eens te experimenteren met vaste kop.dissels deze komen ook mooi laag en onder de buffer maar heb er helaas maar een twee tal van liggen dus morgen eens zien in Merksem of ik er iets vindt.

Door extra gewicht in de eerste wagons toe te voegen had ik geen resultaal.

@Mark idd de "gewone beugelkoppelingen" hebben iets meer speling tov de marklin kk

Alvast  bedankt om mee te denken en moest er iemand nog een 50tal fl profikoppelingen hebben liggen op overschot...........

Groeten Tom

prulleman

kijk ook eens naar de afstand tussen de rails. wij hadden ook dit probleem in onze klimspiraal. bleek dat de isolerende (kunstof) raillassen na verloop van tijd meeknikten. met ontsporingen tot gevolg. we hebben de raillassen teruggeduwd met een ondersteunend plaatje dat de mooi op hun plaats houd. een beetje friemelen maar probleem opgelost