Volgens mij is Train Base van W de Vaal niet gratis. 
Ik had dit programma ook gedownload.
Maar als je de gebruikshandleiding leest, ontdek je dat dhr de Vaal ervan uitgaat dat je uit eigen vrije wil 12,50 euro doneert. 
Het programma zou volgens de handleiding 30 dagen gratis zijn. 
Groeten,
Willy
En dan na de 30 dagen?
Dit is meestal het probleem van zulke software, of je krijgt een 30 dagen gratis versie, of een versie dat je slechts 100 items kan invoegen... Eens je meer wilt moet je deze dan kopen. Als dit slechts enkele euro's is is dit geen probleem. De vraag is dan hoelang de schrijver een versie gat blijven ondersteunen...
Ik heb identiek het zelfde probleem gehad voor mijn Dvd-collectie, er bestaan ontzettend veel tools voor de smartphone, voordeel is dat je dan slechts de barcode moet scannen en het reeds allemaal in de database zit.
Na 100 DVD's was het gedaan met spelen, wil je meer, dan moest je de pro-versie kopen, deze was gelukkig slechts 4€, dus geen probleem... Ondertussen ben ik daarvan een tevreden klant...
Voor mijn treinen moet ik er ook eens dringend aan beginnen... Moet iets zijn dat zowel op de smartphone werkt als op de PC, dan heb ik steeds alle info bij de hand.