Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoe houden jullie je verzameling bij ?

Gestart door Snobby Crash, 13 februari 2014, 22:17:03 PM

Snobby Crash

Ik zou graag mijn verzameling in een soort van inventaris steken, misschien kan ik dit wel doen in een acces database of in een exell lijst.

Hoe doen jullie dat ?

Bestaan er reeds applicaties voor op je smartphone of computer om alles bij te houden, tevens voorzien van een foto per lok en wagon...

Geert



dani

Yep yep. Access database. Als je wil kan ik wel een kopietje bezorgen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Ik houd alles bij in een MS Acces database. De functionaliteit is in de loop de jaren gegroeid.
Er wordt alles in geïnventariseerd: mijn rollend materieel, autootjes, scenery materiaal en alle andere aankopen die ik voor de hobby doe.
De basis vormt de loc, wagon, ... m.a.w. "het materiaal".
Van dat materiaal hou ik bij
- de aankopen (winkel, datum, prijs, aantal)
- de verkopen (af en toe verkoop ik eens iets)
- prijzen (vooral wanneer ik een model wil kopen en ik op verkoopsites op zoek ga)
- links op het internet naar het model of het grote voorbeeld
- foto's (de foto wordt niet opgeslagen in de database, maar ik hou een link bij naar de plaats op de computer waar de foto's staan)

Van de gegevens kan ik lijsten maken: overzichten per winkel, per merk, per type, per spoorwegmaatschappij, ... totalen per jaar.
Bovendien kan ik de gegevens exporteren naar Excel waarin dan de gegevens nog bijkomend kunnen geanalyseerd worden.

Verder kan ik de locs en wagons toewijzen aan treinsamenstellingen.


-
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Opa-Bullcat

Dani, heb jij een kopietje voor mij, ik begin er niet meer aan op mijn oude dag om zoiets te gaan schrijven :)

Hans

Olivier77

Een goede avond Dani,

Ook ik had een kopij bekomen aub..
Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 13 februari 2014, 22:17:03 PM
Hoe doen jullie dat ?
Ik doe dat helemaal niet. Al mijn materieel ligt op een plank en ik weet ongeveer wat ik heb. Meer moet dat niet zijn. Geeft een heleboel rust.

ceuleer

Hè Dani,

Ik wil ook wel graag een copie.  :)

Grz,
Gunter


dani

de mensen die een kopietje vroegen, bezorge me jullie mail adres...  dan komt dat in orde.
Ik zal een leeg exemplaar van min database maken  (met slechts een paar voorbeeldjes er in) en een korte beschrijving van de voornaamste formulieren en queries / rapportjes.

Dat komt wel goed  (maar 't kan eventjes duren dus geen paniek als je niet binnen de dag antwoord hebt)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gerard v

#11
hoi

ik hou het zelf bij in exel
daar heb ik mappen in gemaakt
volgno nummer aantal datum euro omschrijving

mvg gerard
lid van DBTHG

Peter

Op de ouderwetse manier...met steekkaarten, waarop alle informatie zoals aankoopdatum, winkel,Merk en katalogus nummer,  de ingebouwde decoder (als ik het zelf doe) decoderadres, onderhouds datum en eventueel vervangen onderdelen (anti -slip bandjes, lampjes enz. Een apart vakje op de kaart is voor extra's die ik zelf op het model heb aangebracht., bijvoorbeeld Lokschilden van Gassner, echte of namaakkolen,(bij stomers)  enz.
Beter teveel info als te weinig
Simpel en altijd bij de hand (mijn computer staat niet bij mijn baan, maar een etage lager  :) :)
Met vriendelijke groeten
Peter

Snobby Crash

Thanks mannen voor de vele reacties en vooral aan Dany voor het mogen gebruiken van zijn database....
Maar ik werk werk met Mac, en daar draait Acces niet op....

Heb ook even e database http://wdevaal.nl/trainbase/ gedownload, en dat werkt wel perfect, maar ik zal ook
dit moete installeren op een gewone oudere laptop.

Geert

dani

Citaat van: Peter op 14 februari 2014, 11:43:55 AM
Op de ouderwetse manier...met steekkaarten, waarop alle informatie zoals aankoopdatum, winkel,Merk en katalogus nummer,  de ingebouwde decoder (als ik het zelf doe) decoderadres, onderhouds datum en eventueel vervangen onderdelen (anti -slip bandjes, lampjes enz. Een apart vakje op de kaart is voor extra's die ik zelf op het model heb aangebracht., bijvoorbeeld Lokschilden van Gassner, echte of namaakkolen,(bij stomers)  enz.
Beter teveel info als te weinig
Simpel en altijd bij de hand (mijn computer staat niet bij mijn baan, maar een etage lager  :) :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.