Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM 47 - ABC

Gestart door Pol De Bard, 20 maart 2006, 13:21:47 PM

Pol De Bard


ysbeer

Geen vragen,LUISTEREN.

vrij naar paul van vliet.

wim

n/a

Vol verbazing en ongeloof staar ik naar pagina 73 van MSM38 - zou ik ooit zoiets kunnen nabouwen ? Ik heb moeite om me voor te stellen dat dit me lukt. Maar goed, daar zal ik me overheen zetten. Voor de duidelijkheid - ik ben het spoor volledig bijster WAAROM het werkt, ik bouw slechts het schema na. Dit is trouwens al zo vanaf MSM38 (ik heb de flip-flop gebouwd maar nooit begrepen). Ik vermoed (of hoop ?) dat er andere lezers zijn die ook op dit spoor zitten.

In MSM48 staat: "de timers beschreven we al in MSM47" maar ik heb hier iets fundamenteels gemist. Het artikel in MSM47 (pag 74) gaat toch over een digitale baan ? Daar heb ik met mijn analoge baan (gelijkstroom) toch niets aan ? Graag zou ik ook een analoge afremmodule bouwen.... Maar waar vind ik daarvoor een schakeling ? Ik vermoed dat module H uit MSM48 een basis is - maar hoe sluit ik die aan ?!?

tonycabus

De timers van MSM47 zijn slechts als principeschema weergegeven en in MSM48 zijn ze in de bouwtekening opgenomen.
Het voorbeeld van nr. 47 was aangehaald om ??n van de mogelijkheden van de nieuwe decoders te tonen (zoals die van Lenz) en bedoeld voor een tentoonstellingsbaan. Ik vernam uit goede bron dat in nr. 49 een aantal toepassingen praktisch uitgewerkt gaan worden voor het ABC-systeem.
De timertjes zijn universeel bruikbaar, en Pol gaat ervan uit dat er een groot aantal liefhebbers zijn die nog analoog rijden, waarvan sommigen wel op digitaal willen overstappen. Daarom worden er tussenoplossingen aangereikt die niet te duur zijn en zelf te bouwen.
Ik speel Martijn's vraag door aan Pol De Bard,misschien wil hij wel een "custom"-oplossing voor je uitdenken[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)