Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Railschoentjes met draad

Gestart door Opa-Bullcat, 12 februari 2014, 11:30:38 AM

Opa-Bullcat

Hallo, ik heb dacht ik ooit eens ergens gelezen dat er raillasjes bestaan waar al reeds een kort  draadje aan vast zat, nu kan ik natuurlijk zelf wel gaan solderen, maar waarom zelf doen als het al bestaat, kan ik mooi wat anders gaan uitzoeken.

Dus iemand dit ooit wel eens tegen gekomen?

Of zeggen jullie niet doen want .........

Laat eens wat horen,
Hans

hapkin

Ik denk dat deze verkrijgbaar zijn bij piko

mvg steve

Opa-Bullcat

volgens mij word het prijstechnisch gezien toch zelf doen, 4 euro per paar hakt er echt wel in dan.

TBCédric

Je kan beter stroomdraden solderen direct aan de railstaven zelf. Zo heb je gegarandeerd goede stroomverdeling. De electriciteit-kundige zullen dit wel nader uitleggen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Frank_N

#4
Wat Cedric zegt is wel de beste oplossing.
Maar het solderen aan de railstaven is best wel een klus. (N-spoor)
Daarbij komt dat als je dat doet je de rails zult moeten doorslijpen / zagen om blokken te maken.
In bochten (zeker als je realistiese wilt maken) heb ik er de ervaring mee dat de spoorstaven (flexen) niet goed in de bochtvorm blijven na het doorslijpen.
Zelf heb ik de draadjes aan de railschoentjes gesoldeerd, en wel bij practies iedere aansluiting. Dus bij een wissel op zes plaatsen.
Of dat in de praktijk goed werkt en blijft werken, is nog maar de vraag. de rails op mijn baantje is nog altijd niet geballasteert enzo...



Links naast de pijltjes isolatieschoentjes, rechts de elektriese aansluitingen.
Groet van Frank

Opa-Bullcat

Ja ik begrijp je, misschien is het gelukkig dat ik met flexrails ga werken en alles  lijm op de ondergrond zodat er na het doorslijpen minder beweging iin de rails zit.

Ook ga ik maar de railstaven solderen en niet de schoentjes, het blijft toch bewegen in die schoenen las ik ergens,

Frank_N

#6
Maak maar eens een proefstukje, Hans met flexen...Je zal merken wat ik bedoel.
Lijmen helpt niet ;)

Edit: Ergens op dit forum las ik iets (dacht Wim Ysbeer, H0 spoorder) dat hij VOOR het doorslijpen de rails op die plek fixeerde met twee componenten lijm.
Weet niet meer waar :(
Of dat op kurk werkt is nog de vraag.
Groet van Frank

Opa-Bullcat

HAllo,

Er komt geen kurk on de rails maar gamma-blauw , ik heb hier 2 componenten lijm liggen, maar dat wilde ik pas gaan testen als ikwat rails had liggen, ik heb hier nu alleen in de schuur een pendel spoortje om DCC te testen maar het is mij te koud nu buiten :)

Komt goed, en anders maar geen blokken in een bocht, stammetjes hebben toch al een aanzienlijke lengte wat blokken betreft.

HAns

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 12 februari 2014, 19:37:46 PM
In bochten (zeker als je realistiese wilt maken) heb ik er de ervaring mee dat de spoorstaven (flexen) niet goed in de bochtvorm blijven na het doorslijpen.
Blijkbaar een lastige klus, flexrail leggen. De truc is dat je in een boog de rail veel sterker buigt dan het uiteindelijk moet worden. Dan weer terug naar de gewenste vorm. Het spoor moet dan vanzelf in de gewenste kromming blijven liggen. Zo niet, dan nogmaals sterk buigen en terug laten komen.

Frank_N

#9
Mijn idee, Klaas ;)
Weet je waar Ysbeer dat plaatste, of misschien in een MSM nummer???
In de praktijk zal men altijd een boog geleidelijk maken, ik vond dat in model ook nodig.

Edit, nog wat gevonden:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15282.2205.html

Reactie 2215.

citaat"Jean: """Het is in dergelijke lijm-bergjes dat ik de sporen doorzaag.
Dan gaan de dwarsbalken op die plaats al niet schuiven.  Geen garantie van de sporen geen knik gaan vormen, maar het risico vermindert wat.
Goed dat ik mijn flexen op voorhand goed gebogen had: geen enkele snede toont op dit ogenblik neiging tot knikken (kan nog komen, natuurlijk).""""
Groet van Frank

Opa-Bullcat

#10
Ik heb deze dingen gekocht ik hoop dat het dus iets meer meewerkt :) > http://www.youtube.com/watch?v=bCiqMAAtApk

Ik ga denk ik onder de rails soldeer verbindingen aanbrengen, ik zag daar een goeie foto van waarbij ik iets bedacht gelijk, word vervolgt :)

Frank_N

Excuseer, ik zat mijn reactie# 9 te bewerken terwijl u voor het plaatsen ervan  reageerde :-[
Groet van Frank