Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Havoc

Citaat van: steamdriven op 28 november 2020, 19:36:12 PMTreinbegeleiders moeten voldoen aan de tweetaligheid en hebben verplicht een vrij hoog niveau Selor om te kunnen slagen in hun opleiding. Welk niveau kan ik nu niet exact zeggen. Zij worden daarop ook periodiek getest. Natuurlijk is er steeds wel iemand voor wie meertaligheid een opgave blijft, maar dat is zeker de minderheid. U hebt pech gehad.

Neen, voor franstalig personeel is het de norm om geen nederlands te kennen en nederlandstalige klanten te schofferen. De treinen die Antwerpen aandoen via Brussel zijn steeds door nederlands-onkundig personeel begeleid. Dit is wat ik steeds meemaak als ik de trein Brussel-Mechelen (of Antwerpen) neem. Dit is niet pech hebben, dit is 100% de realiteit. De NMBS blijft een waals/frantalig brussels bastion. Die taaltesten zijn al een klucht van de tijd van het Vast Wervingssecretariaat.

Dit zijn trouwens ook steeds de treinen die te laat zijn. Het mentaliteitsverschil tussen noord en zuid is nergens groter.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan,

Mss eens wat meer de trein waar ge Vlaamse treinbegeleiders koeterwaals hoort broebelen.

Het probleem is het onderwijs, de lat ligt daar zo laag dat het om te wenen is.
Wat talen betreft (ik geef bijles Frans en Duits) is het dramatisch: leraars die zelf de taal niet machtig zijn, lesvoorbereidingen die onbestaande zijn of waar spellings- en syntaxfouten in staan, verbeteringen die klassikaal gebeuren en niet gecontroleerd worden, ......

Het is niet iets van 2020, het is al 25 jaar steil bergaf aan het gaan.

Tenslotte: ik heb een dochter die een diploma Master in Communicatiewetenschappen heeft behaald aan de KUL en die in haar thesis een dt-fout schreef.  Resultaat: geslaagd in 1° zit in 2008 ! In 1971 mocht je daarmee (dt-fouten) niet naar het middelbaar.

Dat is het probleem en niets anders.

Roland

Koen

Vrijdag is definitief het doek gevallen over onze firma in Aartselaar. Het gebouw is gesloten, de meubelen werden onder de gegadigden tegen een kleine vergoeding verdeeld.
Het is erg pijnlijk dat je uw werk van 23 jaar teniet ziet gaan en dat je afscheid moet nemen van de collega's. Je had de mogelijkheid om te blijven als je elke dag naar Nederland reed. Helaas was dit geen haalbare kaart. Uiteindelijk is er slechts 1 persoon die de moed heeft om nog 2 jaar heen en weer te rijden. Na die twee jaar kan ze op pensioen. Al de rest houdt het voor bekeken.
Toch is er een lichtpuntje. Normaal gezien begin ik begin januari bij een klant. Hierdoor kan ik komende maand een beetje tot rust komen (en dat zal nodig zijn).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Citaat van: Koen op 29 november 2020, 09:10:32 AM
Vrijdag is definitief het doek gevallen over onze firma in Aartselaar. Het gebouw is gesloten, de meubelen werden onder de gegadigden tegen een kleine vergoeding verdeeld.
Het is erg pijnlijk dat je uw werk van 23 jaar teniet ziet gaan en dat je afscheid moet nemen van de collega's. Je had de mogelijkheid om te blijven als je elke dag naar Nederland reed. Helaas was dit geen haalbare kaart. Uiteindelijk is er slechts 1 persoon die de moed heeft om nog 2 jaar heen en weer te rijden. Na die twee jaar kan ze op pensioen. Al de rest houdt het voor bekeken.
Toch is er een lichtpuntje. Normaal gezien begin ik begin januari bij een klant. Hierdoor kan ik komende maand een beetje tot rust komen (en dat zal nodig zijn).

Groetjes,
Koen
Succes er mee, Koen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Citaat van: rgp op 28 november 2020, 22:21:24 PM
...
Het probleem is het onderwijs, de lat ligt daar zo laag dat het om te wenen is.
Wat talen betreft (ik geef bijles Frans en Duits) is het dramatisch: leraars die zelf de taal niet machtig zijn, lesvoorbereidingen die onbestaande zijn of waar spellings- en syntaxfouten in staan, verbeteringen die klassikaal gebeuren en niet gecontroleerd worden, ......
...
Het is eigenlijk al fout dat de leraars talen niet hun moedertaal onderwijzen.
Onze kinderen kregen Frans van een Franse leraar, Duits van een Duitser en Engels van een Engelstalige. En die mensen kenden geen woord Nederlands!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Luc,

Idd, maar ga dat maar in het vlaanderen "alles wat we zelf doen, doen we beter" verkopen.  Daar slaagt zelfs een partij erin om een nederlandstalige federale minister een brief in het Frans te verzenden vol fouten.

Roland

Michiel

Het makkelijkst is om inderdaad de overheid met de vinger te wijzen, of de leraars, of "het systeem". Maar dat is niet de oorzaak.

De oorzaak is vooral de onverdraagzaamheid voor de ander, en het gebrek aan interesse om met onze mede-landgenoten samen te leven. We beschuldigen heel snel de ander, maar kijken amper in eigen boezen: "De Walen die.., de franstaligen...". En dat leeft ook bij de jongeren. Dat is wat we hen meegeven met onze eigen xenofobie in ons eigen kleine landje.

En dan krijg je dat de jongeren hebben geen zin hebben om die andere taal te leren: "want wat heeft het voor zin", hoor je ze zeggen. En dan krijg je een hoop nep-argumenten. De motivatie in de klassen is onbestaande, en de leraars krijgen de klas niet vooruit. De leraar wilt wel, maar de klas is als een blok aan z'n been. En dan kan je nog nullen geven, en barema's opleggen, maar de leerlingen studeren af met een onvoldoende taalkennis.

Waar we met z'n allen aan moeten werken is de wil om SAMEN te werken aan ons samenleving. Dat we niet elkaar de gemakkelijke verwijten naar het hoofd slingeren, maar samen zoeken naar oplossingen. Bouwen aan een toekomst SAMEN. Want waar dienen grenzen nog voor? Een restant uit het feodale tijdperk. We leven vandaag in een wereld waar grongebied, ras en taal geen oorzaak mogen zijn van conflict, maar een motor voor rijkdom in cultuur, kennis en menselijkheid.

En van zodra we onze kinderen die levensvisie meegeven, dan zal hun interesse in de andere taal ook een stuk hoger zijn.

Wijzen naar "de overheid", of "de leraars" is vluchten voor jezelf. En dat brengt onze kinderen niets bij, behalve meer haat, verwijt en een gebrek aan respect voor de ander. En dan maar vloeken dat "de ander" onze taal niet kent!  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Juist Michiel, maar dan moet "samen" aan de beide kanten van de taalgrens en bij alle verschillende culturen hetzelfde betekenen... En da's waar het schoentje wringt!

En schaft om te beginnen de sensatie-pers af en de haat zal (na lange tijd weliswaar) wel uitdoven. Zij houden het vuurtje veel te warm!

Havoc

Citaat van: rgp op 29 november 2020, 09:32:29 AM
Luc,

Idd, maar ga dat maar in het vlaanderen "alles wat we zelf doen, doen we beter" verkopen.  Daar slaagt zelfs een partij erin om een nederlandstalige federale minister een brief in het Frans te verzenden vol fouten.

Roland

Hoe goed kennen de franstaligen (en fransen) nog frans? Ik zit regelmatig op franse (geen waalse) forums en daar zie ik de fouten ook rondvliegen. En mijn frans is eerlijk gezegd ook niet goed meer wegens niet gebruik de laatste jaren.

Wat dt-fouten betreft, daar had ik een collega die ervan door het lint ging. Die stuurde je email verbeterd terug! En in 1987 dan hing er aan de KUL in de valven na het oefeningenexamen mechanica: "19/20 met blaam voor dt-fout".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Michiel,

Als ik morgen nog schoolgaande kinderen zou hebben en ik veeg voor mijn eigen deur maar leg de lat hoger dan nu en stel dat talenkennis en rekenen zonder hulpmiddelen basiskennis is, naar welke school moet ik ze dan sturen ?
Naar welke school moet ik ze sturen, waar de opvoeding nog als volwaardig wordt beschouwd en ze gecontroleerd en desgevallend bestraft wordt ?

Dirk,

Ik geef je 100% gelijk.

Johan,
Ik had het vooral over de andere talen, dan de moedertaal, maar wat de moedertaal betreft heb je 100% gelijk.

Roland

Alberke

The times they are changing. Om het eens in het Engels te zeggen  ;D
Ik ben natuurlijk al oud, maar ik heb Frans geleerd, en hoe! Frans was belangrijk, de 2de taal, een hoofdvak. Het werd er in geramd, soms letterlijk  :o .
Van communautaire problemen hadden we geen besef. "De Walen" dat was dat indrukwekkend stuk België vol industrie, een rijk verleden en prachtige natuur. Helemaal onder de indruk waren we toen we met de hele klas in een cilinder van een motor mochten poseren!
En hakkelend proberen om ons verstaanbaar te maken.
Onze muziekcultuur kwam trouwens ook van het zuiden, de enige zenders die muziek naar onze smaak draaiden waren Europe 1 en Luxemburg. En dat veranderde snel met de komst van de piratenzenders. Engels werd al snel de taal die je moest beheersen om "in" te zijn.
Hier in de havenstad is het altijd normaal geweest dat men veel talen kent, of toch zich er in kan behelpen. "Vlaams" is nu eenmaal geen wereldtaal. En als je de ander kan weerwoord geven in zijn taal heb jij een voordeel over hem, of dat nu op straat is of in een trein.
Ik ben in elk geval nog fier dat ik eens een Frans sprekende toerist de weg kan wijzen.
Men is zoveel keer mens als men talen spreekt, een uitspraak toegeschreven aan Keizer Karel V
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ERVIN

#4301
Vraag in Wallonië dan maar eens de weg , ze doen absoluut geen moeite om je verder te helpen in de Nederlandse taal , als hier in Vlaanderen een Duitser of Fransman de weg vraagt doe je alle moeite om in die taal de mensen verder te helpen.
En die moeten nadien nogal gelachen hebben , mijn enige andere taal die ik vlot spreek is Engels , je zag aan hun gezicht dat ze er de ballen van snapte. ;D

En om even het probleem met de vallende bladeren verder te laten zien....

https://www.youtube.com/watch?v=RWdIQAQQwm8

Decapod

#4302
    Citaat van: Michiel op 29 november 2020, 10:21:42 AM
    Wijzen naar "de overheid", of "de leraars" is vluchten voor jezelf. En dat brengt onze kinderen niets bij, behalve meer haat, verwijt en een gebrek aan respect voor de ander. En dan maar vloeken dat "de ander" onze taal niet kent!  ::)

    Dank je, Michiel, echt, uit de grond van m'n hart.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal gezien op leerkracht- en onderwijsbashers al niet meer reageer, omdat ik het stikbeu ben, er doodmoe van wordt en het me bovendien ook nog eens elke motivatie wegneemt. Maar goed.

    Je raadt het vast: ik ben zelf een leraar en dan nog een leraar talen (Nederlands en Engels). Fijn te horen dat jullie weer allemaal veel beter weten hoe het moet. Fijn te horen dat wij weer eens de schuldigen zijn. Wat gemakszuchtig toch allemaal. Dat gaat op dit moment bij mij door merg en been. Daar kan ik bijna van zitten huilen achter mijn pc'tje. Het is niet omdat je zelf ettelijke jaren in het onderwijs gesleten hebt als leerling of kinderen hebt gehad, dat je ook maar meteen weet hoe dat allemaal werkt. Van eindtermen, doelverplichtingen, onderwijshervormingen, enz. heb je via de - erg tendentieuze - media vast wel gehoord, maar weet je eigenlijk wel wat dat is? Weet je eigenlijk wel wat de job van een leraar inhoudt? Precies wel, want we hebben er allemaal een oordeel over. Fijn, echt ... zeker in de huidige omstandigheden waarin we ons uit de naad werken om al onze leerlingen toch fatsoenlijk les te geven en eerlijk te evalueren. terwijl er een hele hoop mensen het weer maar eens beter weet, zogenaamd zijn verantwoordelijkheid neemt (Weyts, Boeve, enz.) terwijl ze helemaal niets doen en alle verantwoordelijkheid op de scholen zelf afschuiven. Echt mannen, fijn, heel fijn. Heerlijk te zien op dit forum waar ik dagelijks passeer om eens heel even aan wat anders te denken, terwijl ik achter mijn bureautje zit omringd door de stapels papier die er niet kleiner op worden.

    En kom me niet af met die vakanties en die 21 uurtjes. Wat een larie allemaal! Sinds ik werk in het onderwijs - ik ben ervoor onderzoeker geweest en heb gewerkt in de horeca en de wijnhandel (ook geen luierikenjobkes) - draai ik '-tig' meer uren en bestaat mijn sociaal leven haast niet meer. En die vakanties, jongens, en die weekends, die gebruik ik om voor te bereiden en verbeterachterstand in te halen zodat ik als ik 's namiddags thuiskom (om 17u-18u, nee niet om 16u zoals iedereen denkt) mijn dochter uit de opvang kan halen en te zorgen dat er eten op tafel staat. Doe elk uurtje les maar maal 3 als je wil weten hoeveel uren lesgebonden tijd er in geïnvesteerd moet worden, met alle administratie erbij (mails, leerlingendossiers, de psycholoog uithangen om gecrashte leerlingen er weer eens bovenop te helpen, jaarplannen maken, vergaderingen voor vanalles en nog wat bijwonen, vaak totaal overbodige verplichte bijscholingen zitten volgen, stagiairs begeleiden en beoordelen, reizen organiseren, ouders die in een vechtscheiding zitten toch rond de tafel te krijgen om te praten over HUN kind, opvolgingsrapporten schrijven, het personeel vertegenwoordigen, mezelf bijscholen om met een iPad les te geven, ... ik kan nog zo vijf lijnen doorgaan), kom ik gemiddeld aan 70 à 75 uren per week. En dat zijn geen uren waarin ik gezellig een koffietje lummel met collega's (dat zou ik anders wel graag eens willen) of een lunchke ga eten (geen tijd voor: vergaderingen, bijles geven, toezichten doen, ... ik kom meer dan eens per week thuis dat ik van de hele dag niet gegeten heb), maar uren waarin ik tegen de klok race om m'n werk gedaan te krijgen. Die 21 uren les, dat voelt aan als ontspanning. Heerlijk is dat.
    De afgelopen weken gaf ik zelfs dubbel les. Nee, niet zoals die idiote media breed uitsmeren week om week. Nee, in onze school zijn de klassen gesplitst en komt de ene dag de ene groep en de andere dag de andere groep. Wanneer je lesgeeft aan de ene groep, geef je dus afstandsonderwijs aan de andere groep. Waarom doen we dat? Omdat we zo onze leerlingen niet los laten, zo kunnen we er zeker van zijn dat ze bij de les blijven en aan het studeren gaan, want dat is niet simpel voor 14- tot 18-jarigen. Gevolg? Ik bereid alles dubbel voor. Hoeveel tijd denk je dat het kost om een lesfilmpje van 20 minuutjes op te nemen? Dat is geen filmpje van Sebb's 1zu87, hoor (hoe leuk die ook zijn). Hoeveel tijd denk je dat het kost om ervoor te zorgen dat ook de leerlingen die afstandsonderwijs volgen volledig uitgeschreven instructiedocumenten hebben waarin ze stap voor stap de leerstof zelf kunnen verwerken? Hoeveel tijd denk je dat het kost om dat allemaal ingepland te krijgen als de ene klas 4u per week, de andere 3 en nog een andere er 2u les  krijgt? En dat gebeurt niet dag om dag, dus in zo'n regime zit geen evenwicht. Hoeveel tijd? Inderdaad, een hele 'vakantie'. Om dan nog maar te zwijgen van het aantal mails dat ik per dag stuur om de vragen van leerlingen te beantwoorden en ze verder te helpen als ze in de problemen zitten.
    Ik slaap gemiddeld 5 uur per nacht (onder het weekend permitteer ik me 7) en dan nog niet eens goed, omdat ik veel teveel voor een pc-scherm zit. Ik leef nu op cafeïne (heel gezond voor iemand met een hartaandoening), pijnstillers, onstekingsremmers om me gaande te houden. Dus, echt, fijn om te lezen dat het hier in een paar zinnen een oordeel geveld wordt.

    En natuurlijk is er vanalles mis in het onderwijs. ik kan een hele waslijst opsommen, maar zal me beperken:

    • ongeveer om de 5 jaar een onderwijshervorming en om de 3 jaar wel ergens een leerplan dat verandert. Waarom? Omdat de heren excellenties hun stempel op het onderwijs moeten drukken, omdat de horden van het pedagogisch middenkader zichzelf aan het werk moeten houden, omdat het VBO of de OESO het weer eens beter weet, ... . Maar vraag ze niet om eens na te denken over de efficiëntie daarvan, laat staan dat ze zelf weten hoe een school werkt.
    • jaren besparingen op alle vlakken. Oh ja, en dan maar toeteren dat we 16 miljoen extra uittrekken voor nieuwe laptops. Ja? Ja?! Weet je vanwaar die 16 miljoen komt? Uit het budget voor informatica van de scholen voor het volgende schooljaar. Extra? Niks extra. De vorige 10000 laptops zijn zelfs nooit helemaal uitgeleverd (de teller zit om 3000, geloof ik). Maar ja, onze media, die weten van niks. Onze minister, die wast zijn handen in onschuld, en Boeve, die moddert rustig wat aan. Zolang elke school zijn jaarlijkse bijdrage maar betaalt (25000 EUR voor onze school), is alles goed, maar de scholen vertegenwoordigen? Tja, waar we dat zelf willen en niet teveel werk hebben. En nu is de vrijheid van het onderwijs ineens bedreigd. Oh nee, zeg, dan schieten we in gang. Dat is al 20 jaar bezig!
      Weet je wat het budget voor onze school is op vlak van ICT voor 2000 leerlingen voor één schooljaar? 800 EUR. En nee, dat kan niet uit andere budgetten gehaald worden, want die zijn gekleurd zoals dat heet en kan je dus niet zomaar vrij besteden. Tja, met wat gesjoemel kunnen we via de schoolgemeenschap wat regelen. Resultaat: 120 laptops voor 2000 leerlingen en een 40-tal iPads. Dan zijn wij nog bij de gelukkigen. Eén IT'er kunnen we aanstellen met de puntenenveloppe die we daarvoor krijgen, één! Die kerel viel laatst uit. Waarom? De hele zomervakantie doorgewerkt om het netwerk in de school te optimaliseren. Reden dus ook waarom we niet alle lessen kunnen streamen: het netwerk kan zoiets niet aan. (O, en btw, mijn computertje, mijn iPad en alles wat ik nodig heb, betaal ik dus zelf. Nee, dat kan ik niet aftrekken van de belastingen. En ja, als ik er een probleem mee heb, dan moet ik dat zelf oplossen.)
    • de kwaliteit van de stagiairs/nieuwe instromers gaat er zienderogen op achteruit: ik weet niet wat er gebeurt in de hogescholen en in de lerarenopleidingen, maar het effect is dramatisch. Nog nooit is er zoveel getoeterd over competenties en pedagogische dit en didactische dat. Nog nooit zijn er zoveel reflectiedossiers ingevuld, maar de kwaliteit bolt achteruit. Vakkennis is blijkbaar van geen belang meer. Ik buis een student voor zijn stage omdat ie er voor de klas niets van bakt: hij kan nog niet uitleggen hoe je een enkelvoudige zin opbouwt. Wat hoor ik? Door aan het einde van het jaar. Mails vol dt-fouten, kromme zinnen, geen registergevoeligheid, geen specifiek woordenschatgebruik, ... maar nee, dat gaat gewoon lesgeven na x aantal jaar. Verbazingwekkend is ook dat heel wat mensen die lesgeven in de lerarenopleiding, buiten hun stage, nooit les gegeven hebben in het onderwijstype waarvoor ze mensen voorbereiden. Ik ken er zo 5 persoonlijk. Daar hoef je toch geen tekeningetje bij te maken? Dat is als zeggen tegen een chirurg: goed jongen, jij hebt 30 uurtjes naar operaties gekeken, 30 uurtjes meegeholpen en doe het nu maar helemaal zelf.
    • er zijn mensen tekort. Nogal wiedes: niemand wil het nog doen, behalve een halve gare zoals ik, of een 12-stielen-13-ongelukkentype (jaja, kort door de bocht ik weet het, maar de bochten zijn heel krap geworden). Wat doen we dan: aaah, de oplossing van Ben Zwets en Crevitske: zij-instromers. Snel lerarenopleidinkje in het avondonderwijs en hup voor de klas. Wel, van de 5 gaan er bij ons op school elk jaar 3 gillend lopen (soms al na twee dagen) en de 4de, die moeten we buitenzetten, want die bakt er niks van. Goede oplossingen, hè?
    • probleem in onze samenleving? Ah, het onderwijs moet dat oplossen. Ik heb ondertussen 2 kruiwagens nodig om de boel voor me uit geduwd te krijgen: ik ben psycholoog (ASS'ers, depressieve leerlingen, ...), mentale coach (faalangst, leerlingen die door hun ouders gepusht worden om dingen te doen die ze niet aankunnen), trainer (leerlingen moeten sportief zijn, hè), burgerzinagent (ah ja, want wij zijn geen goed burgers meer), crisismanager (ruzies tussen ouders, tussen leerkrachten, met directie), vertrouwenspersoon (leerling misbruikt door vader), analist (hou eens alle cijfers voor je vakken bij en voorspel de tendenzen), secretaris (paperassen maken voor alles en iedereen, zeker voor de doorlichting en het VVKSO), archivaris (4 m3 dossiers hier thuis), computerdeskundige (leer je leerlingen werken met de pc en de iPad - nee, dat kunnen ze niet), marketeer (schooltje promoten), verver (muurtjes verven inder de vakantie), loodgieter (lekken repareren want 2 werkmannen voor 2000 ll, 2 campussen en 140 leerkrachten), relatietherapeut (ouders doen praten over hun kind), zelfmoordlijn (verdwenen leerling op vrijdag gaan zoeken, terugvinden op kanaalbrug), ... ah ja, ik mag ook nog ergens les geven. Als ik er niet voor vecht en geen nachtelijke uren klop, krijg ik mijn lessen niet fatsoenlijk voorbereid.
    • het constante gekap op het onderwijs. Om zichzelf te beschermen heb ik heel enthousiaste en zeer bekwame collega's al zien verworden tot een schaduw van zichzelf. Al was het maar om zelf het hoofd boven water te houden of om thuis de kerk in het midden van het dorp te houden (mijn vrouw is vaak razend, omdat ik altijd zit te werken).
    • het taalonderwijs? Ja, grondig verprutst in de afgelopen hervormingen. En met de volgende volharden we weer in de boosheid. Taalleraren zeggen al 30 jaar dat het zo de verkeerde kant opgaat, maar nee, dat zijn de laatsten waar je naar luistert. Zelfs naar een groep taalkundigen en taalpedagogen van de verschillende universiteiten van ons land, die dit onlangs in open brieven en een publiek statement aankaarten, luisteren we niet. Iets van gehoord via de media? Inderdaad, ik dacht het niet. Voorbeeldje: als een leerling van me een taaltaak gemaakt heeft, dat wil letterlijk zeggen 'ergens wat ingevuld heeft' zonder dat hij daar ook maar één doelstelling bij bereikt, dan moet ik deze leerling 5/10 geven. Hij kan niets, maar hij is geslaagd. En nu jullie ... . Ik doe dat niet ... je wil niet weten hoeveel keer ik daarvoor al op het matje ben geroepen, ben afgedreigd en uitgescholden.
    • en dan heb ik het nog niet over dat van de pot gerukte idee dat het onderwijs als een bedrijf moet worden gerund. Ja? Echt? Menen we dit? Het gaat hier over mensen, kinderen, geen producten waar je winst op maakt. (Laat dat mooi aantonen wat er totaal mis is in onze maatschappij.) 

    En ik kan zo nog even doorgaan, maar ik ga het jullie besparen. Het gezaag van iemand die echt in het onderwijs staat, daar luistert doorgaans toch niemand naar, want dat is en blijft een luierik en een dommerik. 'Maar neen, gij zijt zo niet,' zeggen de mensen dan. Kom zeg, elk vak kent nestbevuilers en profiteurs. Ga ik omwille van één luie dokter op spoed die niet naar m'n voet wilde kijken en me dus met een gebroken voet terug naar huis stuurde, beweren dat alle dokters luieriken en profiteurs zijn? Nee, want al die mensen die me door mijn ongeluk geholpen hebben, die met engelengeduld me terug dingen aangeleerd hebben, enz. dat waren echte vakmensen. Nee, geen helden, wel mensen die geven om iemand anders. Dat ik daar met de bijna bovenmenselijke inspanningen van die lieve mensen ben doorgeraakt, is de reden waarom ik lesgeef: om iets terug te geven aan de samenleving. Ik ken ook luieriken, ik heb ook les gehad van minder bekwame mensen (en er toch wat van geleerd), maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo is en bv. ikzelf zo zou zijn. Dat zijn niet 'de leraars' en 'het onderwijs'. Als ik rond me kijk en eerlijk ben, dan zie ik erg veel mensen die naar hun beste kunnen hun werk doen.

    Dus, alsjeblieft, praat niet zomaar wat na, trek geen simplistische conclusies. Bv.: nee, talen worden niet altijd beter gegeven door moedertaalsprekers. Om een taal te geven moet je inzicht hebben in de structuur en evolutie van een taal en weten hoe een kind taal aanleert. Dat kan niet elke moedertaalspreker. 't Is niet omdat je een rallypiloot bent, dat je een goede garagist zal zijn.
    Misschien is dat moeilijk - dat begrijp ik, want het zijn altijd de free riders die he hardst opvallen - maar breng wat begrip op voor die mensen die elke dag het beste van zichzelf en meer geven om kinderen op te voeden in een cynische samenleving die kinderen als een trofee, een werkgelegenheid of als een consument ziet, maar zelden als een jonge veelbelovende - in wat dan ook - mens, die ondersteuning, liefde en oprechtheid nodig heeft.

    Er zijn geen applausjes en witte lakens nodig, wel mensen die nadenken, luisteren naar wat er misgaat, naar wat er beter kan, die eisen van de pers en de bevoegde instanties dat ze juiste informatie verspreiden en bovenal ... mensen die, als ze moeten gaan kiezen, nadenken over welk bolletje ze kleuren en niet weer eens een halfbakken brulaap, of een onbekwame gladjanus aan het roer zetten. Maar goed, ik wil hier geen politiek statement maken. Niet de plaats, noch het moment.

    Enfin, als je dit helemaal doorgelezen hebt, dank daarvoor. Ik ga hier ook niet meer op reageren. Als ik naar dit forum kom, wil ik lezen over mijn passie, treintjes, kijken en bijleren. En er is geen enkele plek waar dat zo goed gaat.

    (En het cynische is dat ik me nu weer zit op te jagen omdat ik hier weer een half uur tijd aan besteed heb  :-[)
    [/list]
    NMBS IIb, IIIa, IIIb
    Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

    Alberke

    Citaat van: ERVIN op 29 november 2020, 11:54:50 AM
    Vraag in Wallonië dan maar eens de weg , ze doen absoluut geen moeite om je verder te helpen in de Nederlandse taal , als hier in Vlaanderen een Duitser of Fransman de weg vraagt doe je alle moeite om in die taal de mensen verder te helpen.
    En die moeten nadien nogal gelachen hebben , mijn enige andere taal die ik vlot spreek is Engels , je zag aan hun gezicht dat ze er de ballen van snapte. ;D

    En om even het probleem met de vallende bladeren verder te laten zien....

    https://www.youtube.com/watch?v=RWdIQAQQwm8
    Ja, dat is nu net mijn punt, als je de ander kan aanspreken in zijn taal heb je al een voordeel.

    En dat van die bladeren, "ze" weten toch dat het elk jaar terug terug komt? :D
    En nu gaat het vriezen ook nog! Ajajajaj!
    Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

    Koen

    Citaat van: doomslu op 29 november 2020, 09:18:09 AM
    Citaat van: Koen op 29 november 2020, 09:10:32 AM
    Vrijdag is definitief het doek gevallen over onze firma in Aartselaar. Het gebouw is gesloten, de meubelen werden onder de gegadigden tegen een kleine vergoeding verdeeld.
    Het is erg pijnlijk dat je uw werk van 23 jaar teniet ziet gaan en dat je afscheid moet nemen van de collega's. Je had de mogelijkheid om te blijven als je elke dag naar Nederland reed. Helaas was dit geen haalbare kaart. Uiteindelijk is er slechts 1 persoon die de moed heeft om nog 2 jaar heen en weer te rijden. Na die twee jaar kan ze op pensioen. Al de rest houdt het voor bekeken.
    Toch is er een lichtpuntje. Normaal gezien begin ik begin januari bij een klant. Hierdoor kan ik komende maand een beetje tot rust komen (en dat zal nodig zijn).

    Groetjes,
    Koen
    Succes er mee, Koen.

    Bedankt, Luc.
    Nooit te oud om te leren