Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Dirky

Voor grote firma's klopt alles. Mijn erger ligt niet bij Roco's en Marklin's als leverancier. Daar spreek ik niet van stock.

Maar de problemen situeren zich; Als voorbeeld:

Ik verkoop Vallejo-verfjes. Als ik die aan normale prijs verkoop heb ik ongeveer 20% winst. Maar zelf moet ik die per 6 kopen. Als er nu echt niemand nog dat kleur wilt dan zit ik wel gekl##t met 5 flesjes. En geloof me, naast de algemene zaken die iedereen wel eens koopt (sporen, seinen, treinen,...) zou een winkelier een gigantisch aanbod aan bijvoorbeeld scenery-zaken moeten hebben. En dat zijn nu meestal die dingen die je per "meerdere" moet aankopen...

b.t.w., ik heb hier - van in den beginne van dyniMo - zo'n rek vallejoverfjes staan die geen kat moest hebben toen Loebaske ze meenam op beurzen... En da's dus echt dode stock :-)


svvander

Weggeven of verloten en in verlies boeken in uw boekhouding. Blijven mee zitten (zeker kleine hoeveelheden) heeft geen zin.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Sven,

Geen tijd ?  Geen goesting wil je zeggen.

Mijn moeder zaliger had een (kinderkleding)winkel die 72 uur per week (van 8u tot 20u, 6 dagen in de week) OPEN was en die deed dat. En daarna nog iedere week één uitstalraam, en zelf kuisen en zelf de boekhouding en zelf de inventaris; alles met de hand.
Vandaag is zo een winkel 36? uur open en dan zeggen geen tijd ?

Dirk,

Er zijn idd nog meer parameters (verplicht aantal afnames), maar ik heb het over gangbare producten die vlot verkopen en in grote hoeveelheden.

Roland

svvander

Ik denk dat ge die tijden absoluut niet moogt vergelijken (waarmee ik niet zeg dat het nu beter of slechter is). Ik ken veel mensen met een eigen zaak (gaande van in den bouw tot een restaurant) en neem van mij aan dat die mensen ook van 's morgens tot 's avonds bezig zijn.
En ik scheer zeker niet iedereen over dezelfde kam, want ik ken er ook dat niet anders doen dan zagen en klagen, maar wel elke congé in Spanje in de zon liggen of in Frankrijk op de skipiste staan. Zo zijn er ook.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Sven,

Ik ben NIET bereid om lokaal te kopen als ik er verlof voor moet nemen, dud openingsuren van 10-12 en 14-18 uur zijn not done.

Roland

raf

Maar alsnog heeft dit niets met de prijzen te maken .
Zie die Belgische lok van 337 naar 93 euro en er waren er meerdere in stock .

Op Foerd zat de stock in de vrachtwagens die onder weg waren .jit systeem maar meestal tls dan JIT,

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: svvander op 26 november 2020, 09:10:23 AM
Citaat van: Havoc op 26 november 2020, 08:43:49 AM
Citaat van: Dirky op 25 november 2020, 23:31:06 PMEen winkel van hier zou en Belgische stock, en Duitse stock, en Nederlandse, en, en,... moeten hebben. En da's echt onmogelijk!

Dat ze niet alles op stock hebben daar kan ik mee leven. Maar als ze van een grote fabrikant waar ze altijd een goeie stock van hebben niet willen bestellen, dat is iets anders.

Niet willen? Of niet kunnen? Dat is een groot verschil he.

Wel, als een winkelier die Maerklin verkoopt niet in staat is om 10 gelijke, courante wagons te bestellen en mij te leveren in 3 jaar tijd dan spreek ik niet meer van "niet kunnen". Dat is gewoon niet willen.  Zelfde als je een pas uitgekomen set van diezelfde fabrikant bestelt en dan 2 jaar later de email krijgt "die is niet meer verkrijgbaar kom uw voorschot terughalen". Andere winkelier, zelfde mentaliteit.

Of nog een andere die Peco verkoopt maar geen volledige doos smalspoor rails wil bestellen. Dat zei hij luidop, hij wou dat niet bestellen.

Citaat van: rgp op 26 november 2020, 13:39:37 PM
Wat stock betreft, klopt het voor voeding, maar eigenlijk maar gedeeltelijk.
vb: van je product A heb je 100 stuk in stock, je verkoopt er 20 van per week.  Na 5 weken is je stock op.  En dan pas gaan winkeliers bestellen met alle gevolgen van dien.
Als ik zei gedeeltelijk, dan is er het andere gedeelte: als ik nu bestel, wanneer heb ik het in stock ?  Neem bestel- en levertijd: 3 weken.
Dan ga je na 2 weken opnieuw 100 stuck bestellen; ze zullen binnen zijn, op het ogenblik dat je laatste stuk van je eerste stok verkocht is.
Hieruit kun je zelf opmaken dat je je stock kunt verkleinen (minder dood kapitaal) tot 60 stuk.  Op dag 1 ga je dus een nieuwe bestelling plaatsen.  Je stock is kleiner en je rotatie is groter = optimalisatie.
De vraag is: hoeveel winkeliers doen dat ?

Teveel. En teveel fabrikanten ook. Want dan komt zoiets als corona of een tsunami in Japan, of een orkaan in de Filipijnen en de levering is  weken of  maand later. En dan gaat iedereen kopen bij die ene die nog wel die 60 stuks heeft. Genoeg gezien bij bvb computer geheugens en Harde schijven. Dat just-in-time is relatief OK zolang alles binnen de heel nauwe toleranties draait. Het minste dat gebeurt ligt het van voor tot achter op zijn gat.

Citaat van: rgp op 26 november 2020, 19:06:43 PMIk ben NIET bereid om lokaal te kopen als ik er verlof voor moet nemen, dud openingsuren van 10-12 en 14-18 uur zijn not done.

En ook niet op zaterdag en woensdag namiddag open waarschijnlijk. Diezelfde winkel heeft dan een website waar het adres en de openingsuren niet opstaan. Neemt nooit de telefoon op. En als die dan eens opneemt dan krijg je gewoon "hallo", niet eens bij welke winkel je bent. Er zijn er nog zo straffe die reclame in de boekses zetten en niet eens een adres vermelden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Welke winkel was da?  :-X (Stuurt het mij in PM als ge wilt, nu ben ik wel eens benieuwd).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Het voorbeeld dat ik aanhaal heeft niks te maken met voeding. Stock in verse grondstoffen is veel makkelijker te beheren omdat daar een snelle rotatie in is (zou toch moeten) en kan dus direct in winst omgezet worden.. Wat Roland aanhaalt is de technische kant (of hoe moet ik dat noemen) van werken met stock en dat klopt ongeveer.  Maar het gaat over het kapitaal dat wordt gestoken in een stock. Een handelaar steekt geen kapitaal in een stock om een klant te plezieren maar om aan die klant geld te verdienen. Dirk die slaagt de nagel op de kop met zijn verf. Er is een of twee kleuren die zeer goed verkopen de andere kleuren zijn veel moeilijker of niet te verkopen. Als de best verkopende kleuren verkocht zijn en Dirk wil terug aan dezelfde voorwaarden kopen moet hij terug herinvesteren en alle kleurtjes terug aankopen. Op het einde van de rit blijft hij met een stock kleurtjes zitten die niet verkocht worden en dat is overstock. Een deel van uw aanvangskapitaal zit in dode stock en kan je dus niet meer gebruikt worden om terug aan dezelfde voorwaarden in te kopen. Resultaat duurder aankopen, en een veel kleiner concurrentie vermogen met als gevolg minder of geen winst. De overstock verliest uit eindelijk aan waarde en wordt ofwel met verlies verkocht of afgeschreven. Het kapitaal dat in stock zit is niet makkelijk te beheren en daarom dat de meeste handelaars enkel in stock hebben wat vlot verkoopt en zo weinig mogelijk. Zaken doe je niet voor de schoon ogen van een klant maar om uwe boterham te verdienen.  ;)

Erik.

SuSke

Citaat van: erik de noorman op 27 november 2020, 00:01:24 AM...
Zaken doe je niet voor de schoon ogen van een klant maar om uwe boterham te verdienen.  ;)

Wordt dikwijls vergeten door de beste stuurlui aan de wal en dan voornamelijk door die nog geen cent in een bedrijf gestoken hebben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Klopt, maar diegene de er wel insteken vergeten een basisregel: de klant moet niet bij hen kopen, het is aan de verkoper om u te overtuigen dat je het beste af bent als je bij hem koopt.

Roland

SuSke

Of je nu zelfstandig bent of werknemer bent, om je geld te verdienen moet je dienen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

jakke

Vandaag maakte ik een treinreisje naar Gouvy , nar verluidt een mooi traject . Ik moet dat bevestigen .
Echter door dat de trein naar Gouvy van uit Luik maar om de 2 uur rijdt waren de overstappen vrij scherp .  Volgende treinreis plan ik een hafuur overstaptijd extra .                                                                                                                     
De reis startte in Berchem met een rit op de trein naar Charleroi-zuid die 11 min vertraging had . De overstaptijd in Brussel-Noord werd zo erg kort .
OP deze trein vroeg in de treinbegeleidster naar de oorzaak van de vertraging .
In zeer gebrekkig nederlands antwoordde ze dat er een probleem was met de ' patinage ' . Ik denk dat zij bedoelde ' gladde' rails ? Wat kan er anders schuiven ?

Mijn bedenking :
in 2020 is het nog altijd normaal dat treinwachters in een drietalig land zich niet behoorlijk in het nederlands kunnen uit drukken . Desnoods enkel het spoorjargon wil men niet instuderen .
in 2020 is een spoorwegmaatschappij niet instaat is zich te wapenen tegen weersinvloeden .
Triest !
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Michiel

In de herfst zijn dode bladeren op de rails echt wel een probleem, met beduidend meer doorslippen van de wielen, ook bij afremmen.

Op treinen van Brussel richting Wallonië zal je normaal gesproken franstalig personeel zien, en treinen richting Vlaanderen nederlandstalig. Dat niet all het personeel alle landstalen goed machtig is, is duidelijk. Maar op treinen richting Vlaanderen heb je ook personeel dat geen frans kan. Het is dus wel in twee richtingen. Maar gezien we goede Belgen zijn, kennen we beide talen, en verstaan we wat ze brabbelen, ongeacht de taal dat ze spreken. Geen probleem toch? ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

#4289
Citaat van: jakke op 28 november 2020, 16:59:00 PM
Mijn bedenking :
in 2020 is het nog altijd normaal dat treinwachters in een drietalig land zich niet behoorlijk in het nederlands kunnen uit drukken . Desnoods enkel het spoorjargon wil men niet instuderen .

Het treinpersoneel (bestuurders/boordchefs) op grote lijnen is afhankelijk van de depot. Brussel-Zuid is een tweetalige depot die verbindingen bedient over het hele land. De andere depots zijn Nederlands- of Franstalig maar bedienen meestal ook beide landsdelen. Enkel diep in Vlaanderen en diep in de Ardennen zul je op regionale lijnen alleen personeel van de nabije depots vinden.

Treinbegeleiders moeten voldoen aan de tweetaligheid en hebben verplicht een vrij hoog niveau Selor om te kunnen slagen in hun opleiding. Welk niveau kan ik nu niet exact zeggen. Zij worden daarop ook periodiek getest. Natuurlijk is er steeds wel iemand voor wie meertaligheid een opgave blijft, maar dat is zeker de minderheid. U hebt pech gehad.

Citaat van: jakke op 28 november 2020, 16:59:00 PM
in 2020 is een spoorwegmaatschappij niet instaat is zich te wapenen tegen weersinvloeden .
Triest !

Het seizoen van het vallen van de bladeren is voor alle bestuurders het verraderlijkste seizoen. Dat kan zelfs leiden tot treinen die ter plekke blijven staan omdat het onmogelijk is om de helling op te raken. Of tegen 7km/u een heel perron voorbijschuiven zonder dat je iets kan doen. In uiterste gevallen kan je zelfs een rood sein op die manier passeren. De zaak is om te anticiperen maar zelfs dan heb je het niet altijd in de hand.
Dit probleem is eigen aan treinen en onafhankelijk van eender welke maatschappij. Het materiaal heeft wél een zekere invloed. Het ene is al wat gevoeliger dan het andere.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html