Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 25 november 2020, 18:13:35 PM
Roland heeft gelijk . En ik heb het ook reeds geschreven .

De tijd dat ik moet wachten is dezelfde of zelfs sneller dan bij de winkelier .
gr raf

Dat is simpel, die van bij de winkelier komen ook van China...

;)


SuSke

inderdaad, en die heeft er nu 990 op stock  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Het is helaas wel waar wat je schrijft, Roland...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Luc,

Ik had liever ongelijk🤨

Havoc

Citaat van: doomslu op 25 november 2020, 16:38:32 PMAls iedereen nu eens zou proberen eerst in eigen land te kopen en daarna in Europa en pas als 't echt niet anders kan in de rest van de wereld...

Met de winkeliers die we hier hebben is dat gewoon onmogelijk. Zo van die toestanden waar je de catalogus moet doorsturen want "dat bestaat niet", bestellen en voorschot en dan 3 jaar later moeten horen "dat wordt niet meer geleverd", prijs 4x hoger dan in duitsland, en andere. Allemaal meegemaakt. En het maakt niet uit of het treinen zijn of iets anders. Probeer hier eens in een ijzerwarenhandel ruimers te kopen. Of een kleine lengte metaal. Hier ga ik naar de winkel en die weten niet waar het over gaat. Ik vraag in duitsland of een fabriek wel wil leveren aan particulieren en die bellen zelf terug om te horen waar het over gaat en te helpen. Krijg zelfs een staal opgestuurd met excuses want het is 2cm kleiner dan ze dachten op te sturen. Als het over treinen gaat, probeer gewoon eens iets anders te kopen dan 2-rail h0.

Neen, de vlaamse detailhandel is een ramp van onwillenden. Ik geef toe dat ik die enkelen die wel hun best doe daarmee te kort doe. Maar ik kijk zelfs niet meer of ik het hier kan vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

In Belgie een modelspoorwinkel beginnen is al een foute keuze. Nooit geraak je aan een omzet die voor verkoopprijzen kan zorgen die op het niveau van de grote buitenlandse spelers liggen. En voorraad? Een Duitse winkel mag veel voorraad hebben van Duits materiaal en tja, moet hij een Belgische klant teleurstellen... who cares. Da's maar een heel klein deel van zijn omzet. Een winkel van hier zou en Belgische stock, en Duitse stock, en Nederlandse, en, en,... moeten hebben. En da's echt onmogelijk!

Zelf heb ik voor enkele jaren meerdere leveranciers om info gevraagd om hun producten te mogen verdelen... Ik zou een klein fortuin aan stock moeten aanleggen en bovendien een minimale omzet garanderen om aan "deftige" aankoopprijzen te geraken... Het was me toen al duidelijk dat de gevraagde omzet vaak onmogelijk zou geweest zijn waardoor ik zou aankopen aan een prijs die meestal gelijk of hoger lag dan bvb de Duitse winkels...

moedige kerels, die Belgische winkeliers :-)


raf

Wat de prijzen omhoog jaagt geen idee .
Voorbeeldje als nog ?
Ik moest een speciale servo hebben en die koste toen in een winkel in antwerpen 63 euro;in Holland koste diezelfde 25 euro en in china 5 euro en als ik er 5 nam gratis opsturen?
genk/ antwerpen 200 km heen en terug
Bergeijck een 80 km heen en terug
China een goeie 12 meter .
Pas op beide Europese winkels hadden hem op voorraad hé dat niet weg .
Maar wat verklaard de 40 euro verschil tussen BE en NL blijft de vraag .
BTW ???? 21% en 19 % kan dat niet verklaren .
En ok eerlijk is eerlijk de china servo had software van het jaar er voor terwijl de europese recentere software hadden; Maar voor de toepassing (slagboom ) was die software van geen tel .
Als ik me dus fisiek naar die winkels in BE en NL moest begeven was ik reeds meer geld kwijt dan de servo in china koste terwijl die ik dan hier gekocht zou hebben ook vanuit dezelfde fabriek kwam .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Dirky op 25 november 2020, 23:31:06 PMEen winkel van hier zou en Belgische stock, en Duitse stock, en Nederlandse, en, en,... moeten hebben. En da's echt onmogelijk!

Dat ze niet alles op stock hebben daar kan ik mee leven. Maar als ze van een grote fabrikant waar ze altijd een goeie stock van hebben niet willen bestellen, dat is iets anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ik denk dat jullie redenering niet altijd 100% klopt. Lagere prijzen en stock...  heeft eigenlijk weinig met elkaar te zien, tenzij ge in de solden zit. Ten andere; bij veel merken wordt er een afspraak gemaakt over de minimumverkoopprijs en een minimumafname van een artikel. De meeste winkeliers nemen daar hun 15 a 20% marge op, dat is zelf vrij marktconform. Het kan zijn dat een winkelier beslist om zijn laatste stuk(s) in promo lager dan die 15% te verkopen, vandaar het mogelijks verschil. Maar da wilt dan wel zeggen dat 'm zijn andere stuks met genoeg winst zal verkocht hebben. Met verlies verkopen, zult ge niet al te vaak tegenkomen.

Dat ne plaatselijke winkelier ne moedige mens is? Dat weet ik zo nog niet. Als ge op lange termijn denkt, kunt ge succesvol zijn. Maar snel veel geld verdienen? Da bestaat al lang niet meer. Ik denk dat de sleutel service en creativiteit is. Soms een berekend risico durven nemen en vooral niet te zot gaan doen als het goed draait. Buiten het kaderke durven denken... legaal welteverstaan.

Marketing is 1 zaak, maar als ge als Belgische winkelier, met een beperkte markt, plaatselijk blijft produceren wat de "grote merken" ook produceren aan een goedkoper tarief... dan moet ge u daar wel mee kunnen differentiëren. (Betere kwaliteit, goede service, etc...). En dat ontbreekt toch wel vind ik persoonlijk. Ik heb nu niet over modelspoor, want ik ben blij dat er nog steeds initiatief is... maar het feit dat ze blijven verkopen, is dan ook weeral een teken dat er vraag naar is. Het is meer dan alleen maar veel verkopen.

Ik zal is een voorbeeld geven van wat ik een hele goede zet vind. Het is nu wel een andere stiel, maar om maar te zeggen: soms moet ge is verder denken. Ik ken nen barbier die een jaar of 15 geleden een zaak is begonnen. Toen was de vraag naar barbiers in België een beetje verdwenen of toch nog niet zo groot als nu. De meeste mannen knipten zelf hunne baard bij of ze gingen naar die enkele dure barbiers in de steden. Met een beetje geluk kwam den baard, de snor en de jaren '50 en '60 kapsels terug in de mode.
Zijn éénmanszaakje begon te draaien, hij had te veel klanten en moest iets doen. (Want ne klant die wegblijft, zijn inkomsten die ge niet hebt). Dus ging 'm op zoek naar barbiers in opleiding. Hij vond iemand om zijn zaak mee te delen (winst en kosten) en ze ging op zoek naar een ruimte om de zaak te runnen. Ideaal gelegen, niet te ver van een grote stad, maar toch bereikbaar met openbaar vervoer en veel parkeerplaats. Maar de vraag bleef groter dan het aanbod.
En nu komt het: vermits er ook meer barbiers afstudeerden, was het heel eenvoudig om mensen aan te nemen. Maar personeel kost geld en is meestal misserie als ge alleen werkt (Er valt er nekeer ene ziek of komt niet opdagen, ze vinden ander werk... ik moet het u niet vertellen hoe dat gaat).
De oplossing: hij had 2 stoelen te huur gezet. De extra kappers werkten aan hetzelfde tarief, betaalden per maand een vast bedrag (waarmee het grootste deel van de vaste-kost dan ook ineens gedekt was) en iedereen tevreden. Reken zelf maar even kort mee: 4 barbiers, die ieder 4 man per dag gemiddeld knippen = 16 klanten per dag x 20 werkdagen = 320 man. Aan een gemiddeld prijs van €50, €16.000 per maand inkomsten (geen winst he!), hij verhuurde zijn stoelen aan €750 per stoel, per maand (dus x2 = nog eens €1.500 extra). Als de vaste kosten €10.000 zouden zijn (wat heel hoog ingeschat zou zijn), dan hebben ze ieder nog meer dan €1.800 over. Ik spreek nu van 16 man per dag, maar ik heb momenten gehad dat ieder uur van den dag volboekt was. En dat ik weken (!) moest wachten op een vrije plaats. Van 9u tot 18u zonder pauze. Dus het zal al eerder naar 20 gemiddeld per dag gaan. En ze verkochten dan nog eens vanalle producten, waar ze dan ook nog marge op hadden. Maar waarom bleven de mensen dan gaan? €50 (of meer), lang op voorhand boeken... Wel, ge kreeg altijd een drankske bij het wachten (konden ze in de onkosten steken bij den boekhouder), ze gaven u het gevoel dat gij de klant waart. Ze kenden hun klanten bij naam en heel goede klanten kregen, als er minder volk was, iets anders dan een pintje of ne cola (meestal ne goede Whiskey). Bijkomend gaven ze heel goede raad over producten en kreeg je regelmatig wel een overschotje of nen tester mee naar huis. Wedden dat ge de volgende keer dat product bij hen ook kocht?
Dat noem ik ondernemerschap en lange-termijnvisie. Want stel dat er nu ineens geen vraag meer is of zoals nu met de Corona, dan zegt 'm tegen die 2 mannen: sorry, geen werk... ge moet niet betalen, maar ge hebt ook geen inkomsten. (Het verschil of het verlies ligt 'm dan vooral in het verhuur van de stoelen). Het is maar een voorbeeld he.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: Havoc op 26 november 2020, 08:43:49 AM
Citaat van: Dirky op 25 november 2020, 23:31:06 PMEen winkel van hier zou en Belgische stock, en Duitse stock, en Nederlandse, en, en,... moeten hebben. En da's echt onmogelijk!

Dat ze niet alles op stock hebben daar kan ik mee leven. Maar als ze van een grote fabrikant waar ze altijd een goeie stock van hebben niet willen bestellen, dat is iets anders.

Niet willen? Of niet kunnen? Dat is een groot verschil he.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bollen neus

Motor opgeblazen voor wissel te verzetten, kan gebeuren , niemand nie dood en bestellen via internet hebben ze nog zeer graag .Dus in feite maar een halve "Dedju".
Den Eric.

erik de noorman

Want stel dat er nu ineens geen vraag meer is of zoals nu met de Corona, dan zegt 'm tegen die 2 mannen: sorry, geen werk... ge moet niet betalen, maar ge hebt ook geen inkomsten.

Of hij zegt we hebben een overeenkomst (bepaalde duur) werk of geen werk betalen zolang de overeenkomst loopt en waarschijnlijk moet hij ook nog in de vaste kosten delen. De vraag is kan hij zelfstandig beslissingen nemen en mee het beleid voeren. Zo niet zijn het schijn zelfstandige wat bij wet verboden is.

Wat betreft stock. De meeste mensen hebben blijkbaar geen idee wat een stock kost en hoe dikwijls deze moet roteren op jaarbasis voor hij opbrengt.  Om een idee te geven het restaurant had vroeger een wijnkelder (enkel wijnen geen bieren of sterke dranken inbegrepen) van ongeveer €50000 (eigen kapitaal geen krediet). Voor deze investering te laten renderen moet deze 3 x per jaar omgezet (wil zeggen verkocht)worden voor er winst wordt gemaakt . Zo niet heb je verlies. Spreek ik nog niet van waarde verlies van wijnen die te lang onverkocht blijven (in bijzonder de duurdere flessen). Ik wil maar aantonen dat stock een complex gegeven is en niet zomaar een voorraadje is dat daar maar ligt te wachten tot het ooit eens verkocht word. Kijk naar de grote bedrijven die hebben zelfs geen stock meer (dood kapitaal).
Wat mensen ook al eens vergeten voor kosten die je inbrengt (afschrijven)die  moet je ook kunnen verdienen.

Erik.


svvander

Ik vermoed wel dat het op papier zal staan he. In het slechtste geval betalen zij door en zijn de vaste kosten hierdoor ook deels gedekt.

Wat stockbetreft, klopt volledig wat je zegt Erik. Zeker als je over voeding spreekt.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Erik,

Wat stock betreft, klopt het voor voeding, maar eigenlijk maar gedeeltelijk.
vb: van je product A heb je 100 stuk in stock, je verkoopt er 20 van per week.  Na 5 weken is je stock op.  En dan pas gaan winkeliers bestellen met alle gevolgen van dien.
Als ik zei gedeeltelijk, dan is er het andere gedeelte: als ik nu bestel, wanneer heb ik het in stock ?  Neem bestel- en levertijd: 3 weken.
Dan ga je na 2 weken opnieuw 100 stuck bestellen; ze zullen binnen zijn, op het ogenblik dat je laatste stuk van je eerste stok verkocht is.
Hieruit kun je zelf opmaken dat je je stock kunt verkleinen (minder dood kapitaal) tot 60 stuk.  Op dag 1 ga je dus een nieuwe bestelling plaatsen.  Je stock is kleiner en je rotatie is groter = optimalisatie.
De vraag is: hoeveel winkeliers doen dat ?

Roland

svvander

Grotere spelers vermoedelijk wel (maar die gaan dan ook het effect ervan niet zo hebben als de kleinere), maar de winkelier op de hoek (voor zovere dat die nog bestaan...), gaan dat nooit doen. Die hebben daarvoor de plaats en de tijd niet.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be