Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

mardig23

Hoi Johan,

140000 is voor geen enkele lichte vracht diesel een kmstand waarvoor je afscheid moet nemen, hoor.

Zelfs jumpers en partners moeten echt 250000 kunnen zonder al te grote miserie, maar je kan altijd pech hebben.

Bart heeft in 2015 deze wagen gekocht en doet dus 28000 km per jaar. Dan komt hij binnen 3.5 jaar op 238000km, en dan kan een Fransje stilaan op de schroothoop.

Ik heb zelf 3 vito's gehad, die elks vier jaar hebben gereden. Ik deed in die jaren 100000km per jaar en soms meer.
Op één turbo, een injector en normaal onderhoud na, heb ik 12 jaar probleemloos gereden.
De laatste heb ik overgenomen en is een jaar later met 498000km nog verkocht voor export ;D

Een aircocompressor zit ergens tss 150 en 250 €, al naargelang het merk. Distri-riem tss 500 en 800€, en onderhoud hangt af van "schijven of geen schijven".

PS: amaai Sven, dan ben ik met mijn 3000 ottokes in mijn fleetleventje maar een amateurke.
Ik zit ook al heel mijn leven in de sector, en als ik die getallen zie weet ik ook direct wij uw werkgever is denk ik ::)
Mvg Karl

svvander

Citaat van: mardig23 op 12 augustus 2020, 21:40:13 PM
PS: amaai Sven, dan ben ik met mijn 3000 ottokes in mijn fleetleventje maar een amateurke.
Ik zit ook al heel mijn leven in de sector, en als ik die getallen zie weet ik ook direct wij uw werkgever is denk ik ::)

Niet de nummer 1 hoor... verre van. Maar wij zijn maar met 2 om onze bestellingen te doen (momenteel zit ik alleen met een interim). Wel de plaatselijke nummer 1 en daar zijn we trots op  8)

3.000 ottokes is al verre van slecht! Maar er zijn inderdaad wel klanten die dit op jaarlijkse basis bestellen (mijn eigen werkgever zelf al).
En als ik zeg dat een wagen in fleet gemiddeld rond de €25.000 zit... dan moet ik er zoveel al niet doen per dag he.
Ik vraag mij elke dag af, waar al die auto's naar toe gaan. Er zijn momenteel 5 "grote" maatschappijen die ongeveer deze cijfers draaien (iets meer of minder). Dan zeg ik dat het dus meer dan 6.000 nieuwe wagens per maand, alleen in leasing (!) op de baan komen. Nieuw betekent nu meestal iets "groener" (met een korreltje zout nemen natuurlijk). Maar waar gaan al die oude diesels dan naar toe??? (Ik weet het hoor... naar landen waar het terugdraaien van een kilometer niet illegaal is  :-X ).
Binnenkort beginnen we met locomotieven...  ;D Vliegtuigen, boten en locomotieven... als ik daarmee afkwam begonnen ze bij het management allemaal te lachen. Toen ik 6 jaar geleden over fietsen sprak ook... en kijk nu eens.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Auto's...

Wat mij het meeste stoort is dat de meeste garagisten "teveel" doen als je de auto binnensteekt voor een onderhoud. Dat teveel kost dan ook teveel. Ik heb mijn eigen voertuigen, eenmaal buiten garantie, steeds zelf onderhouden en dat scheelt een heel pak!

Mijn beste auto ooit was een Galant 6de generatie, 2 liter benzine, 380000 km zonder noemenswaardige kosten. Mij ex heeft die dan met de scheiding meegenomen en in de prak gereden...

svvander

Japanners met zware motoren = onverslijtbaar. Daarom dat ik denk dat Mazda nu goede wagens op de markt brengt, om nog lang mee te kunnen rijden. Alleen zegt vaderke staat: grote motor, veel betalen. Zonde.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SirGresley

Ik ben benieuwd hoelang die nieuwe en kleine "lage-emissie" motorkes van 1000 tot 1400cc het gaan volhouden?
Bij de "ster" auto's van meer dan 1500kg met n 1400cc??? "Maar die hebben wel 150 à 160pk" zeggen ze dan!
Mijn leverancier van pellets moest een nieuwe camionette hebben, 3ton laadvermogen en geregeld n grote 2asser er achter.
Bij F*rd en V* 2000cc en 190pk... laat zo ene maar eens met 3ton en een volle remorque rijden!
Alleen bij Iv**o en de "ster" hebben ze nog 2500 en 3000cc motoren en genoeg koppel!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

steamdriven

#4175
Citaat van: mardig23 op 12 augustus 2020, 21:40:13 PM
Hoi Johan,

140000 is voor geen enkele lichte vracht diesel een kmstand waarvoor je afscheid moet nemen, hoor.

Zelfs jumpers en partners moeten echt 250000 kunnen zonder al te grote miserie, maar je kan altijd pech hebben.

Bart heeft in 2015 deze wagen gekocht en doet dus 28000 km per jaar. Dan komt hij binnen 3.5 jaar op 238000km, en dan kan een Fransje stilaan op de schroothoop.


Karl zit er niet ver af: 't Is een Kangoo-ke (mijn 4de al). Zelf de km/jaar zijn juist.  ;)
Ik rijd er graag mee én ik wil altijd voor mezelf een wagen met niet teveel toeters en bellen want dat kan allemaal stuk. Ik ben zot van die camionetjes.

Ik ga deze week nog een bestek laten opmaken voor alles. De wagen zelf is in perfecte staat, maar ik wil niet dat de kosten ineens exponentieel gaan worden. Ik heb deze wagen privé gekocht voor enkel woon/werk en die is nu net op 5 jaar afgeschreven. Dat was voor mij interessanter dan de forfait. Natuurlijk kan ik dit voor de komende jaren dus niet meer doen en daarom dat het steekt dat er nu ineens onvoorziene kosten komen.
Hierdoor twijfel ik omdat de wagen nu nog wel een zekere waarde heeft in overname en ik een nieuwe opnieuw over 5 jaar kan afschrijven. Aan de andere kant had ik me voorgenomen om deze tot 2024 te houden omdat hij me zo bevalt. Maar dan zal het overlaten voor schrootwaarde zijn...
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mardig23

Hoi Bart,

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn vrouw haar Megane.
Die is van 2011, en Diesel Euro 5.

Ze werkt ook in de LEV, en dus tot 2024 mag ze rijden.
In Antwerpen kan je dan nog een jaar verlengen voor 360€, dus in het slechtste geval 2025 moeten we dan op zoek.

Alternatief was hem dit jaar wegdoen, en iets nieuws met Euro 6-2 tot minstens 2032.

Als je dan begint te cijferen, is de aankoop van een nieuwe auto nooit een goede zaak.
Je weet zelfs dat de extra kosten gaan komen, en dat is altijd zuur, maar we hebben toch beslist om hem plat te rijden, en dat is de eerste keer in mijn leven, want ik reed meest maar 2 tot 4 jaar met een auto.
Maar mijn vrouw wil hem graag houden. Ze is er heel content mee, rijdt er graag mee, en weet alle knopkes staan. ::)
Het is ook een goedkopen auto in onderhoud en verbruikt met moeite 5.5 liter dus voila...

De distririem heb ik net gedaan, was 600€ (bij Renaultgarage). Onderhoud 298€ en extra schijfjes achteraan 178€.
Daarmee kunnen we nu weer een jaar of drie verder hoop ik...

En ik blijf erbij, die LEZ gaat vroeg of laat op de schop!

Mvg Karl

SuSke

Citaat van: mardig23 op 13 augustus 2020, 10:14:35 AM
...
En ik blijf erbij, die LEZ gaat vroeg of laat op de schop!

Hoogst waarschijnlijk, maar eerst willen ze hebben dat iedereen elektrisch gaat rijden (de secundaire problemen die dat meebrengt stijf negerend) en zeker pas nadat de binnenstad zo auto"luw" gemaakt is met wandel- en fietsstraten dat je er met een auto sowieso niet meer inkomt.
't zal dus eerder voor laat zijn dan vroeg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Dat is het juist he... als ge de kosten doet en je hoopt er nog een stuk verder mee te kunnen en dan komt er nog bij... ik zit nu ook met die overweging: alle kosten stukje per stukje doen (het belangrijkste eerst) of 'm verkopen. Ik had er al een pak kosten aan gedaan, kosten die ik bij aankoop ingeschat had. Maar er zijn er toch voor goed nog eens €1.000 extra bijgekomen. Als je dan de som gaat maken: verkopen met verlies, want die kosten haal je er niet uit of het risico nemen om nog een jaar of 2 rustig door te rijden. Het plan was 'm terug origineel te zetten en er van te genieten, want is ne zalige wagen (Cabrio). Als ik 'm nu verkoop, heb ik wel mijn aankoopwaarde terug. Maar dan heb ik nog gene andere!
Wij hebben ook alle andere mogelijkheden overwogen: verkopen en andere occasie, verkopen en nieuwe, verkopen en Private-lease, verkopen en wagen via het werk (cafetariaplan heeft dit bij ons), maar niets kwam ons op dit ogenblik goed uit. Ik blijf erbij, ne wagen is een duur luxeproduct geworden. En de laatste 5 jaar is dit explosief gestegen (zeker particulier), met alle "groene" wetten. Het zelf zo dat er door de recyclagepremies nu ook veel relatief goede en goedkope wagens van de markt verdwijnen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Ronald

Citaat van: ERVIN op 12 augustus 2020, 21:33:21 PM
Ik ben vandaag ook naar mijn autodealer geweest , mijn koplampregeling was aan de rechtse kant stuk gegaan , dus als ik mijn wagen start dan zie je beide koplampen even op en neer gaan , ene kant bleef dus gewoon naar beneden staan  wat erg vervelend is als je in het donker op pad bent , morgen weet ik hoeveel dit grapje mij gaat kosten , maar voor minder dan 400€ ben ik niet gesteld. :'(

Ook eens gehad met onze huidige Mazda 5, 1 kant defect. Ook zoiets, weet je wat? Afgekoppeld en ze staan beide netjes op een vaste stand ;)

Citaat van: steamdriven op 12 augustus 2020, 12:34:01 PM
De aircocompressor van mijn camionetje uit 2015 welke ik dagelijks gebruik voor woon/werk heeft de geest gegeven. Met al 140000km en de kosten van een heel groot onderhoud en distributieriem in het vooruitzicht vraag ik me af of het nog wel de moeite loont.

Idem Mazda 5 vorig jaar. Koppeling van de aircopomp bleek slecht (ongeveer 220.000 km). Pomp? 800 euri's meneer, plus montage rond de 1100.... (= Mazda dealer, originele Mazda pomp), uiteraard niet op die leeftijd. Even googelen leert dat er al imitatiepompen zijn vanaf 250 euro. Niet al te best maar die gaan best een paar jaar mee. Als je iemand hebt die het voor je doen kan is het inclusief af laten vullen van je airco nog wel te doen. Ik heb het niet gedaan gezien de leeftijd van 15 jaar :) Auto doet het overigens verder meer dan prima 8)

mardig23

Een Aircopomp voor een Kangoo 2015 kost 195€.

Er bestaat niet zoiets als een originele Renaultpomp, Renault en de meeste andere merken, kopen dat aan, in dit geval meestal Delphi.
Hella maakt ze ook, goeie kwaliteit, op Mister Auto 154€

Maar een aircopomp zelf doen is eigenlijk niet mogelijk, heb je een machine voor nodig om leeg te halen en op druk op te vullen, en dan liefst nog een druktest uit te voeren.

Dus: gewoon naar de Renault garage, geen risico's mee nemen want is gevaarlijk spul😱

Of , zoals vroeger: draai het raampje open ;D ;D
Mvg Karl

steamdriven

Citaat van: mardig23 op 13 augustus 2020, 13:29:55 PM
Of , zoals vroeger: draai het raampje open ;D ;D

Haha, dat dacht ik eerst ook maar iemand zei me om daarmee op te passen. Die pomp wordt dikwijls aangedreven door een extra V-riem die ook nog andere onderdelen (zoals servopomp) mee aandrijft. Blijven rijden met een defecte compressor zou kunnen betekenen dat de riem breekt en dan sta je daar...

Ik ga bij de merkendealer langs en we zullen zien met welk bedrag hij afkomt. Iets zegt mij dat die pomp duurder gaat zijn dan 154€...  ;D
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

svvander

Bij ne Renault-dealer? Ik zal u het eens zeggen: geplaatst met alle onderdelen erbij... €275 Bij een Bosch-center of gelijkaardig... rond de €200. De pomp zal hetzelfde merk zijn. Die van Hella die Karl noemt, worden door Renault niet aangeboden. Denso, Ridex, Stark, NRF, Nissen en bij sommige foefelaars gaat ge Lucas vinden. Gaan van €100 tot €400 als ge zelf aankoopt.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Mijn stiefzoon zijn Audi A4 had de led bar (passing lights) kapot en dat wil zeggen, de hele optiek vervangen.
Bij Audi vroegen ze 760€ zonder plaatsing, ik heb er éne besteld bij autodoc.be,
Levertijd 1 dikke week, en zelf geplaatst wat een kwartiertje werk vroeg.
Prijs 202,50€ verzending gratis!
Zal wel een piraat zijn, maar ze brandt hoor...

;)

Alberke

Niet echt modelspoor, maar toch, ik heb het nodig om het forum te lezen!  ;)
Nu ik verhuisd ben was het nodig om voor internet over te schakelen op VDSL.
Het werkte in het begin schijnbaar prima, maar na een tijdje viel het een paar keer per dag uit. Soms enkele keren op een kwartier. Soms ook een paar dagen feilloos. Er hing een switch aan, en na die verwijderd te hebben was het beter, tot een paar dagen het opnieuw begon. Nu gebruik ik enkel de wifi (telefoon VoIP is ook uitgetrokken) en vandaag is er weer eens geen probleem. De provider zegt dat het aan mijn interne bekabeling zou liggen, maar ik denk niet dat de zich om de zoveel dagen zelf hersteld. Ik zoek eigenlijk mensen die ook zoiets hebben meegemaakt, want goede raad is duur. Letterlijk!
Zelf kan ik er weinig aan doen, de telefoonlijn komt binnen in de kelder in zo'n blauwe kast, en van daar uit gaat het naar het 2de verdiep, rechtstreeks.
Specialisten, help!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D