Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Dirky

Da's inderdaad "zagen" Sven. Dat gebeurt dagelijks bij zeer veel gezinnen, daar ben ik zeker van. Als je voor zoiets geen buffer hebt, dan heb je toch iets verkeerd gerekend bij de besteding van je budgetten!

svvander

Die doorrekening van de brandstof die onterecht is, met alle respect, maar die rekent niemand in zijn te voorziene kosten. Ach ja. Ik heb nog reserve, maar heb geen zin om alles er op korte tijd al door te jagen. Dat zou pas heel dom zijn. Daarom dat ik keuzes moet maken. Treintjes heel even on hold. Ik reken de prijs van 2 nieuwe loc's = 1 PC (2de hands) voor één van de meisjes. Het is gewoon niet anders. De volgende aankoop van materiaal zal dus voor na nieuwjaar zijn. Ik kan nu toch al voort.
In min gaan doe ik niet en gaan lenen voor kleine zaken ook niet (een huis is geen kleine zaak uiteraard). Dus besparen op de hobby. Het is altijd wel een momentopname, maar het is niet leuk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bollen neus

Tja en wacht tot ze hoge school of den Unief willen volgen, met 1.000 eurookes zal als inschrijfgeld er niet meer geraken, denk daar dan ook maar al een beetje op vooruit (enne dan zijn er ook nog de boekskes, programma's voor den PC.........)
Den Eric.

svvander

Ik weet het, al zitten we er nu ook niet veel meer af hoor. Ik verschiet hoe hard de prijzen omhoog gegaan zijn. Ach ja.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

en dat is dan als ze in de buurt naar de unif gaan want anders nog kosten van het huren van een kot
en ach zagen laat maar komen iedereen heeft zo van die dagen en soms jaren ;tijd terug had ik het ook vrienden en familie die overleden dan op korte tijd wat hondjes
dat draai je ook niet terug hé
dus ga gerust je gang en laat je gaan ik denk dat het forum een groot genoeg buffer heeft om dit op te vangen ;
en aan het einde van de regenboog wacht je een plas water dus vergeet die pot off gold maar
gr raf 
ps ik was ook een alleen verdiener en heb toch een huis dat we gebouwd hadden op 5 jaar afbetaald ;maar ik ben die jaren ook niet veel thuis geweest en we hadden wel luxe maar dat vertaalde zich in voldoende eten en een kat en een hond
gelukkig een goeie vrouw die er mee om kon al was het niet altijd gemakkelijk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

#4160
Er zijn zo van die dagen....

Citaat van: Dirky op 11 augustus 2020, 16:34:14 PM
Da's inderdaad "zagen" Sven. Dat gebeurt dagelijks bij zeer veel gezinnen, daar ben ik zeker van. Als je voor zoiets geen buffer hebt, dan heb je toch iets verkeerd gerekend bij de besteding van je budgetten!

Bedenk dat er mensen zijn die zelfs niet aan een buffer opbouwen moeten denken, om wat voor reden ook. Onze eigenste 4de wereld die nooit of te nimmer naar buiten komt en die eigenlijk ook stevig hulp verdienen maar meestal vergeten worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Klopt 100% Frans. Ik maak een ander zijn rekening niet, maar ken mensen die het moeilijk hebben. Niet omdat ze geen buffer hebben aangelegd of omdat ze veel geld uitgeven... of omdat ze niet zouden gestudeerd hebben: integendeel.

Ik heb een meisje gekend (nu is het al een dame), die mij begon als interim. Ze had gestudeerd, was al jaren van de ene job naar de andere aan het gaan: ze mocht nergens blijven (Overgekwalificeerd voor de job meestal). Ze had zelf haar studies moeten betalen, want mama kon het niet betalen (en woonde in West-Vlaanderen... dus Leuven was niet ideaal om af en toe is te komen koken) en papa was met het geld en met de Noorderzon verdwenen. Een heel intelligente dame, maar door omstandigheden in de problemen gekomen. Ze moest in Leuven wonen om te kunnen werken, ze had geen auto... maar ze betaalde haar blauw aan een appartement, dat ze samen met een vriendin huurde, maar die helft van de tijd niet betaalde.
Je kan het je niet voorstellen met welke verhalen ze soms naar het werk kwam. Op een dag had ze geen elektriciteit meer, want die was niet betaald. Dan had de eigenaar het slot veranderd, want ze had al 3, maand niet kunnen betalen. Hebben we daarvoor een jurist aangesproken op het werk. Dan had ze eindelijk een ander appartementje gevonden, dat ze alleen huurde en had ze na een paar jaar toch kunnen sparen en wou ze ne wagen. Maar ze had geen rijbewijs. Dus eerst rijbewijs halen, maar zonder auto gaat da niet. Dan hadden we haar aan een tweedehandse wagen geholpen, maar da zag ze niet zitten en vermits haar studies afbetaald waren, kon ze een deel aan een lening uitgeven voor een stockwagentje (een Twingo, mijne ander collega heeft 'm na een jaar van haar overgekocht voor zijn dochter). Maar dan had ze geen parkeerplaats en had ze hem een paar nachten laten staan op een plaats waar het niet mocht en de boetes niet betaald. Dus een klem. En zo ging het maar verder. Soms dachten we dat ze het er voor deed. Maar op de één of andere manier wou het precies nooit lukken. Wij dachten dat ze aan den drugs of aan den drank of zo moest zitten. Was dus absoluut niet het geval.
Achteraf bleek dat ze van een oom geld geleend had voor haar studies en dat ze diene man moest terugbetalen binnen de 2 jaar. Die stond regelmatig aan haar deur.

Uiteindelijk is alles wel goed gekomen, ze heeft iemand leren kennen, is met diene gast naar Nederland getrokken, is getrouwd en heeft ze 2 kindjes en een goede vaste baan bij de concurrentie.
Zo zie je maar... als het tegenzit, kan het snel gaan. (En vooral als je geen steun hebt van familie of vrienden). Maar het kan ook terug snel goedkomen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dani

ach, eens je hart luchten is niet meteen "zagen",  soms hetlpt het om de dingen eens van je af te schrijven.
En zoals gezegd, we hebben allemaal wel eens ee "minder moment", maar geraken er meestal wel door.

Het feit dat je al hebt uitgerekend hoe ver je komt met wat minder trein aankopen, wil zeggen dat je er je bewust van bent dat er oplossingen zijn en die wil toepassen .
Je hobby kan even wachten, het gezin gaat voor.     

Een maat  van mijn zei altijd   "komt wel goed man...".   En di ehad gelijk, hij is zelf enkele keren door een diep dal gegaan en is telkens weer op zijn pootjes gekomen.  DUs ik zeg het nu ook ....  "KOMT WEL GOED MAN"...   al lijkt het soms van niet
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

De mesten van ons zijn "ervaringsdeskundigen", de ene al wat meer dan de andere  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

De aircocompressor van mijn camionetje uit 2015 welke ik dagelijks gebruik voor woon/werk heeft de geest gegeven. Met al 140000km en de kosten van een heel groot onderhoud en distributieriem in het vooruitzicht vraag ik me af of het nog wel de moeite loont. Het is een Euro 5 dus ik mag er maar tot in 2024 mee in de LEZ en die kan ik niet vermijden (mijn depot is Brussel-Zuid)...
Ik had niet op die kost gerekend. Misschien is het voordeliger om nieuw te kopen. Maar dat is dan een paar jaar vroeger dan voorzien. :(
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mardig23

Als je camionette pas 140000km (dat is pas uit rodage) heeft kan je voor de prijs van een aircocompressor nog 3.5 jaar rijden, wat meer dan 30% van de levensduur is in dit geval.
Kan je ondertussen sparen voor een nieuwe en tegen dan hebben ze vermoedelijk de hele LEZ-zooi afgeschaft.

Niet twijfelen, doen, of je moest natuurlijk graag eens een nieuwe hebben, en de LEZ als excuus willen gebruiken, dan heb ik niks geschreven :-X ;D

Ah ja, die distributieriem en onderhoud vallen in hetzelfde plaatje. Voor dat geld koop je geen nieuwe...
Mvg Karl

svvander

Prijzen rondvragen bij verschillende dealers... soms kan een Bosch-center of een Auto5 zelf een oplossing bieden. Vraag direct voor alles in 1 keer en vergelijk dan. Ik ben er zeker van dat de duurste en de goedkoopste makkelijk €500 uit elkaar liggen. Het loont dus zeker de moeite.

Wat Karl zegt, moet ik helaas beamen. 140d is niets voor diesel camionette. Als je 'm correct onderhoud, kan je makkelijk het dubbele nog rijden. Mijne benzine BMW, heeft al meer kilometers  ;D (al zal diene ook geen 5 jaar meer meegaan, vrees ik).

En de LEZ... ze zijn er al van aan het terugkomen. Na het nieuws dat tijdens de Corona de co²-uitstoot en Nox gedaald was in regio x, kregen wij bericht van een stijging in regio y... dus dikken bullshit. Waarmee ik niet zeg dat we er niets moeten aan doen. Alleen niet op deze manier.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: svvander op 12 augustus 2020, 18:31:49 PM
Prijzen rondvragen bij verschillende dealers... soms kan een Bosch-center of een Auto5 zelf een oplossing bieden. Vraag direct voor alles in 1 keer en vergelijk dan. Ik ben er zeker van dat de duurste en de goedkoopste makkelijk €500 uit elkaar liggen. Het loont dus zeker de moeite.

Wat Karl zegt, moet ik helaas beamen. 140d is niets voor diesel camionette.

Hangt er sterk van af welk merk moet ik zeggen. Zowel voor de prijs als voor de km's.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Ik ben vandaag ook naar mijn autodealer geweest , mijn koplampregeling was aan de rechtse kant stuk gegaan , dus als ik mijn wagen start dan zie je beide koplampen even op en neer gaan , ene kant bleef dus gewoon naar beneden staan  wat erg vervelend is als je in het donker op pad bent , morgen weet ik hoeveel dit grapje mij gaat kosten , maar voor minder dan 400€ ben ik niet gesteld. :'(

svvander

Den otomobiel is een dure grap geworden. Ik weet waarover ik spreek, ik zit er dagelijks professioneel mee bezig. Nu niet om te stoefen, maar ik bestel gemiddeld per dag voor meer dan €900.000 aan wagens, exclusief BTW. Het laatste jaar komt daar nog makkelijk eens voor een goede €16.000 ex btw fietsen bij.
Maar da is zuiver aankoop. Onderhoud is de laatste jaren sterk gestegen. Zeker particulier is het een ramp geworden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be